مدیران خودروعصر اعتبار

تسهیل ساختمان‌سازی با بلوک‌های نانو پلیمری عایق رطوبت

عصر ساختمان- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز موفق به طراحی و ساخت بلوک‌های نانو پلیمری الیاف‌دار شده است که این محصول در زمره مصالح ساختمانی عایق رطوبت قرار دارد.

تسهیل ساختمان‌سازی با بلوک‌های نانو پلیمری عایق رطوبت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، یوسف زندی درباره این محصول که قرار است در رویداد عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی عرضه شود، گفت: پانل نانوگچی عایق آب الیاف دار بر اساس آخرین رهیافت‌های تکنولوژی‌های روز دنیا و با مقاومت فشاری حداقل 3 مگا پاسگال، با چگالی پایین حدود 550-400 کیلوگرم بر متر مکعب و با قابلیت‌های فراوان از جمله بدون نیاز به گچ وخاک، سرعت اجرای بسیار بالا با قابلیت جذب آب مناسب و چسبندگی فوق العاده با سیمان و عایق حرارتی بالا و ... شناخته می‌شود.

    وی ادامه داد: نانو پلیمرهای گچی که به اندازه چوب سبک هستند و علاوه بر خواص ویژه نظیر چگالی بسیار پایین (400 الی 550 کیلوگرم در هر مترمکعب)، عایق حرارت، عایق صوت و مقاومت بیشتر به یخ زدگی و فرسایش استفاده از این نانو پلیمرهای گچی در ساخت و سازهای نوین موجب کاهش بیش از 30درصد صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت و بیش از 70 درصد صرفه‌جویی در هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی می‌شود. در واقع این بلوک‌ها به خاطر ساختار سلولی خود که شامل مقادیر زیادی از حباب‌های ریز محبوس شده‌اند، ضریب هدایت حرارتی کمتر از  مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و همچنین عایق صوتی بیش از 45dp  مبحث 18 مقررات ملی ساختمان را پوشش می‌دهد.

    وی ادامه داد: مقاومت فشاری بلوک‌های سایلکس بیش از 3Mpa بوده که فراتر از الزامات ملی شماره 7782 برای بلوک‌های جدا کننده غیرباربر است. بلوک‌های نانو پلیمرهای گچی الیاف دار به واسطه ترکیبات معدنی و غیرآتش زای خود به هیچ وجه قابل اشتعال نیست و به علت ضریب انتقال حرارتی پایین و ظرفیت حرارتی بالای ساختار خود حرارت را بسیار آرام منتقل می‌کند؛ بنابراین در هنگام آتش‌سوزی، بلوک‌های پلیمری الیاف‌دار به جلوگیری از گسترش آتش کمک کرده و همین ویژگی آن را در زمره دیوارهای ضد آتش قرار می‌دهد.

    زندی گفت: به علاوه بلوک‌های پلیمری الیاف‌دار در هنگام قرارگرفتن در معرض آتش هیچ گونه گاز و بخارات سمی از خود متصاعد نمی‌کند، لذا کاربرد بلوک‌های پلیمری الیاف دار در انواع ساختمان‌ها با کاربردهای مسکونی، تجاری، دولتی و صنعتی، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و ... بسیار مناسب است. حضور رطوبت در یک سازه می‌تواند منجر به رشد قارچ‌ها، تغییر رنگ دیواره‌ها و افزایش ضریب انتقال حرارت شود، بواسطه این که بلوک‌های پلیمری الیاف‌دار در ساختار داخلی خود دارای حفره‌های به هم پیوسته داخلی نیستند، جریان‌های مویرگی آب پس از نفوذ به سطح بلوک‌های نانو پلیمرهای گچی الیاف‌دار بلافاصله متوقف می‌شود و قادر به نفوذ به سطوح داخلی قطعات نیستند، بنابراین این ویژگی بلوک‌های پلیمری الیاف دار را در زمره مصالح ساختمانی عایق رطوبت قرار می‌دهد. همچنین جذب آب بسیار مناسب در این بلوک‌ها باعث شده است تا امکان انجام عملیات سیمان‌کاری و یا سنگ نما و کاشی به خوبی بر روی آن‌ها صورت بگیرد.

    وی یادآور شد: علاوه براین امکان ترک‌خوردگی و ریزش در اثر ضربه و زلزله و تغییرات دمایی در این نوع بلوک‌ها به دلیل دارا بودن الیاف بسیار کاهش می‌یابد که این مشخصه در سایر بلوک‌ها نظیر بتن گازی و محصولات مشابه وجود ندارد. مهمترین مشخصه دیگر این بلوک‌ها علاوه بر سرعت بسیار بالای اجرا هزینه بسیار پایین آن در مقایسه با سایر محصولات است.

    به گزارش ایسنا، نمایشگاه و رویداد ملی "عصر امید" با محوریت هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارت‌آپ و هزار شرکت فناور و خلاق، 8 تا 11 خرداد ماه امسال در محل مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو