مدیران خودروعصر اعتبار

صد و دومین سالگرد بهره‌برداری از کانال پاناما

عصر ساختمان- در ۱۵ آگوست سال ۱۹۱۴ کانال پاناما که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس ارتباط می‌دهد برای اولین بار به بهره‌برداری رسید. این آبراه ساخت بشر اما چه مشخصات و طراحی دارد که آن را یکی از دشوارترین پروژ‌های مهندسی جهان و یک شاهکار می‌دانند؟

صد و دومین سالگرد بهره‌برداری از کانال پاناما
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از خبرآنلاین، کانال پاناما پس از سالهای کار طاقت فرسا به بهره‌برداری رسید. نخستین کشتی که از این آبراهه ساخت بشر عبور کرد ، کشتی کریستوبال بود. احداث کانال پاناما بدون توطئه های حکومت وقت آمریکا برای تجزیه پاناما از خاک کشور کلمبیا تحقق نمی یافت.این آبراه که در جریان یکی از بزرگ‌ترین و دشوارترین پروژه‌های مهندسی در جهان  ساخته شد یکی از سرشناس‌ترین و مهم‌ترین آبراه‌های جهان است. در شرایطی که راه معمولی کشتیرانی میان شهرهای نیویورک و سان فرانسیسکو 22500 کیلومتر مسافت دارد، عبور از کانال پاناما این مسافت را به 9500 کیلومتر کاهش می‌دهد.در گذشته کشتی‌ها برای عبور از اقیانوس آرام به اطلس مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند اما پس از ایجاد این کانال به طور مستقیم از اروپا به آمریکا و از آنجا به آسیای شرقی می‌روند.

    در ابتدا فرانسوی‌ها قصد داشتند خشکی میان دو اقیانوس را به صورت کانال خاک‌برداری کنند که پروژه با شکست روبرو شد در طرح بعدی آمریکایی‌ها برای کاهش حجم خاکبرداری تصمیم گرفتند از دریاچه بزرگی که در میان خشکی محصور بود استفاده کنند ولی این دریاچه از سطح آب‌های آزاد ارتفاع بیشتری داشت و امکان ارتباط مستقیم اقیانوس به دریاچه نبود در نتیجه به فکر ساخت بالابر و پائین‌بر هیدرولیکی افتادند.

    برای حرکت کشتی در این آبراه به کمک بالابر هیدرولیکی در ابتدای کانال کشتی‌ها را از سطح آب‌های آزاد بالاتر می‌برند. کشتی زمانی که همسطح آب دریاچه قرار گرفت در کانال مصنوعی‌ که حفر شده‌است حرکت می‌کند و در پایان در کانال دوم قرار می‌گیرد.به وسیله پائین‌بر هیدرولیکی در سطح آب‌های آزاد قرار می‌گیرد و سپس به مسیر خود در اقیانوس ادامه می‌دهد.

    این کانال در پایین ترین سطح ممکن بین دامنه های سرزمین کوهستانی و باریکی که آمریکای شمالی و جنوبی را به هم وصل کرده، احداث شده است.  ارتفاع اصلی این سرزمین از سطح دریا 90 متر است. به طور متوسط هر کشتی طول کانال را در مدت 8 تا 10 ساعت طی می کند و در این مدت کارکنان کشتی ها می توانند یکی از زیبا ترین و مدرنترین طراحی های مهندسی را ببینند.
    قسمت های اصلی این کانال عبارتند از : دریاچه گاتن ((Gatun lak)), بریدگی گیلارد (Gaillard cut) و 3 سد متحرک (lock) به نام های میرا فلورس : پدرو میگوئل و گاتن (Mira flores, Pedro Miguel, Gatun) .

    پس از گشایش آب‌راه موفقیت شگرفی را به دست آورد و توانست انقلابی در بازرگانی دریایی پدید آورد. تنها در سال 2005  14011 شناور جمعاً به ظرفیت 278٫8 میلیون تن کالا از این کانال عبور کردند که این آمار به معنی عبور حدود 40 شناور در یک شبانه روز است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار