مدیران خودروعصر اعتبار

سناریوی احتمالی بازار مسکن در سال آینده

عصر ساختمان- بازار مسکن شهر تهران در واکنش به ریزش سریالی قیمت ارز دچار رکود شده و انتظارات تورمی که بعضا از سوی برخی فعالان بازار ملک القا می‌شود را به چالش کشیده است.

سناریوی احتمالی بازار مسکن در سال آینده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، برخلاف تصورات در روزهای اخیر بازار مسکن دچار رکود شده است؛ در حالی که معمولا در روزهای منتهی به پایان سال، خرید و فروش خانه رونق داشت. مشاوران املاک می‌گویند افت ادامه‌دار قیمت‌ها در بازار ارز، در فاز اول جلوی بزرگ‌تر شدن حباب نرخ‌های پیشنهادی را گرفته و حتی به کاهش تا 15 درصدی نرخ‌های پیشنهادی منجر شده است. ممکن است در فاز دوم شاهد ریزش قیمت‌های پیشنهادی در سطح کلی بازار باشیم.

    کاهش قیمت ارز که روز گذشته هم ادامه پیدا کرد، برآوردها از آینده بازار ملک را به چالش کشید. برخی کارشناسان مسکن که بعضا بر طبل گرانی می‌کوبند این تئوری را مطرح کردند که مسکن از بازارهای موازی جا مانده و در سال آینده با رشد مواجه می‌شود؛ ‌ این در حالی است که قیمت خانه در تهران طی یک سال اخیر بیش از نرخ تورم عمومی افزایش یافته است.

    میانگین قیمت هر متر خانه در تهران طبق آخرین آمار به 55 میلیون تومان رسیده که افزایش 66 درصد را در یک سال اخیر نشان می‌دهد؛ در حالی که تورم عمومی سالیانه 47 درصد و تورم نقطه به نقطه 53 درصد بود. در واقع مسکن در پایتخت 13 درصد بالاتر از  سایر کالاها رشد قیمت داشته است. بنابراین فرضیه گرانی مجدد آن چندان منطقی نیست.

    مشاوران املاک شهر تهران هم معتقدند که ظرفیتی برای رشد مجدد این بازار در سال آینده وجود ندارد. بخصوص این‌که بازارهای موازی مثل ارز و نهاده‌های ساختمانی در روزهای اخیر دچار افت قیمت شده‌اند.

    بیشتر بخوانید

    قیمت خانه باید پایین می‌آمد اما بانک‌ها نگذاشتند!

    اما آخرین وضعیت بازار مسکن در شهر تهران گویای آن است که معاملات به ندرت انجام می‌شود. هر دو گروه خریدار و فروشنده از حدود 10 روز قبل که روند ریزش قیمت‌ها در بازار ارز آغاز شده معاملات را به حالت تعلیق درآورده‌اند. البته بسیاری از کسانی که نرخ‌های غیرمتعارف برای واحدهای خود در نظر گرفته بودند قیمت‌ها را تعدیل کرده‌اند.

    آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند با توجه به ماهیت دیرپذیری بازار مسکن، کنشگران این بازار مدتی در انتظار نتایج تاثیر بازارهای موازی می‌مانند و در صورت ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و بخصوص بازار ارز، کنترل بازار مسکن محتمل‌ترین سناریو برای سال 1402 خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار