مدیران خودروعصر اعتبار

مالیات ستانی از لوکس نشینان در دولت سیزدهم

شناسایی ۱۴۰ هزار خانه لوکس در کشور

عصر ساختمان- دولت سیزدهم با تاکید بر مالیات ستانی عادلانه و برقراری عدالت اجتماعی و ابزاری برای کنترل سوداگری درصدد است تا لوکس نشینان را مجاب به پرداخت مالیات کند، بر این اساس در قانون بودجه ۱۴۰۲ دریافت مالیات از خانه‌های گران‌قیمت تاکید شده که ۱۴۰ هزار خانه لوکس مشمول مالیات شناسایی شده است.

شناسایی ۱۴۰ هزار خانه لوکس در کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، دریافت مالیات از واحدهای مسکونی گران‌قیمت و باغ ویلاها به استناد ضوابط اجرایی بند (خ) تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 در دولت سیزدهم کلید خورد و با جدیت آغاز شد و در لایحه بودجه 1402 نیز مورد تاکید قرار گرفت.

    تاکید بر مالیات ستانی از لوکس نشینان در راستای برقراری عدالت اجتماعی، نظم بخشی به اقتصاد و غلبه بر سوداگری در بازار مسکن است.

    طبق بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، در ردیف‌های هزینه‌ای بند (ذ) ماده 3 آمده است: وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها موظف‌اند امکان دسترسی برخط (آنلاین) به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن را در اختیار این سازمان قرار دهند. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول بر اساس ارزش به قیمت روز آنها حداکثر تا پایان خردادماه هر سال بوده و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

    کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف‌اند با رعایت قوانین مالیاتی مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال پرداخت کنند. ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این جزء در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارد.

    به دولت اجازه داده می‌شود براساس پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و متناسب با شرایط اقتصادی کشور، هر سه سال یکبار نسبت به کاهش یا افزایش قیمت پایه تعیین شده فوق‌الذکر اقدام و مراتب را ابلاغ کند.

    مالیات ستانی از خانه های لوکس بالای 20 میلیارد تومان

    در بخش درآمدی این بند موضوع اخذ مالیات از خانه‌ها و زمین‌های لوکس با ارزش بیش از 20 میلیارد تومان آمده بود که این مصوبه به شرح زیر است: زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه‌های لوکس که ارزش آنها بیش از دویست میلیارد (200.000.000.000) ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

    این مالیات برعهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک املاک فوق بوده و افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در ده سال اخیر تغییر مالکیت نداده‌اند از شمول این حکم مستثنی است.

    همچنین خانه‌های لوکس و باغ ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نیستند.

    مالیات ستانی از لوکس نشینان در دولت سیزدهم/ شناسایی 140 هزار خانه لوکس در کشور

    شناسایی 140 هزار خانه لوکس مشمول مالیات در کشور

    رییس سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی 140 هزار خانه لوکس مشمول مالیات در کشور خبر داده است که روند وصول مالیات از این خانه‌ها آغاز شده است و روند وصول مالیات از آنان آغاز شده است.

    بر اساس اعلام داوود منظور، این رقم یک‌دهم تعداد واقعی خانه‌های لوکس است که انتظار می‌رود با همکاری شهرداری‌ها و به‌ویژه شهرداری تهران، سال 1402 این رقم به شناسایی یک میلیون خانه لوکس افزایش پیدا کند.

    وی هشدار داد: چنانچه مالکان خانه‌های لوکس پس از اخطار اول و دوم مالیات ابلاغ شده را پرداخت نکنند، اقدام اجرایی و برداشت از حساب آن‌ها انجام خواهد شد.

    طبق گفته منظور، رقم مالیات در خانه‌های لوکس در مقایسه با مجموع مالیات کشور چندان زیاد نیست، ولی از نظر حیثیتی مهم بوده که ادارات کل امور مالیاتی باید با جدیت آن‌ها را پیگیری کنند.

    دولت سیزدهم با تاکید بر مالیات ستانی عادلانه و هوشمند سازی نظام مالیاتی درصدد است تا با شناسایی فرارهای مالیاتی و با کسب اطلاعات از نهادهای مختلف روند دریافت مالیات از خانه‌های گران‌قیمت را به صورت جدی پیگیری کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار