مدیران خودروعصر اعتبار

ظرفیت‌های بی‌نظیر ایران در خدمات فنی و مهندسی مسکن

عصر ساختمان- ایران با بهره‌مند بودن از بیش از ۶۰۰ هزار نیروی مهندسی که بخش زیادی از آنها دارای مهارت و تجربه‌های بسیاری می‌باشند به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورها در منطقه می‌باشد، اما با وجود داشتن چنین پتانسیلی این ظرفیت آنچنان که باید مورد استفاده قرار نگرفته است.

ظرفیت‌های بی‌نظیر ایران در خدمات فنی و مهندسی مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، ایران به عنوان کشوری مستعد در زمینه صادرات در بسیاری از بخش‌ها در طول سال‌های گذشته توانسته به عنوان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی در منطقه نقش آفرینی کند؛ در این بین یکی از حوزه‌هایی که کشور ما در آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش‌هایی از جمله مسکن می‌باشد؛ البته این توانایی به دلایلی از جمله تحریم‌های ظالمانه دشمنان در سال‌های اخیر خیلی به آن پرداخته نشده و مغفول مانده است، در حالی که صدور خدمات فنی و مهندسی به عنوان یکی از پتانسیل‌های قابل اتکا است و می‌تواند تبدیل به پیشران توسعه در سال‌های آینده شود.

    با وجود چنین ظرفیت‌هایی کارشناسان بر این عقیده هستند که استفاده کاربردی و لازم از این بخش نشده و لازم است علاوه بر ارایه راهکارهایی نسبت به شناساندن هر چه بیشتر خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها اقدامات بیشتری صورت گیرد. به عنوان نمونه به دنبال زلزله اخیر، ترکیه درخواست‌هایی را مبنی بر استفاده از خدمات فنی و مهندسی ایران در بخش مسکن داشته که نشان دهنده توانایی بالای مهندسان کشورمان در این بخش است.

    ایران مشکلی در خصوص خدمات فنی و مهندسی ندارد

    «روح‌الله اکبری» دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در این زمینه می‌گوید که در بخش مسکن مشکلی در خصوص خدمات فنی و مهندسی نداریم.

    وی با اشاره به تمایل دیگر کشورها برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ایران تصریح کرد: کشورهای خارجی که با هدف سرمایه‌گذاری در طرح نهضت ملی مسکن به کشور ما می‌آیند در ارتباط با خدمات فنی و مهندسی از شرکای ایرانی استفاده می‌کنند و ما نیز این قول را می‌دهیم که از حداکثر ظرفیت پیمانکاران داخلی در این طرح استفاده خواهد شد.

    وجود 600 هزار نیروی مهندسی ماهر در ایران

    «محمد مرتضوی» رییس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود بیش از 600 هزار نیروی مهندسی ماهر و باتجربه در کشور گفت: در کنار این نیروهای توانمند، هشت هزار انبوه‌ساز در کشور داریم که تعداد زیادی از آنها توسعه گر هستند.

    وی با بیان اینکه این ظرفیت‌ها آنچنان که باید مورد استفاده قرار نگرفته و در واقع مغفول ماندند، افزود: در کشورهای همسایه کمتر کشوری را می‌توان پیدا کرد که این میزان نیروی تحصیل‌کرده و ماهر در حوزه فنی و مهندسی داشته باشد، اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نشد و عملاً میدان را به رقبای خود واگذار کردیم.

    مرتضوی با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم برای توسعه ارتباطات دیگر کشورها، بیان داشت: از این ظرفیت می‌توان در کنار شناساندن ظرفیت‌های فنی و مهندسی ایران شاهد بازاریابی و شکوفا شدن هر چه بیشتر این توانایی باشیم.

    رییس کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: با تحولاتی که در عرصه روابط خارجی از سمت دولت در حال شکل‌گیری است و می‌توان به صدور خدمات فنی و مهندسی، مهندسان جوان و با استعداد کشورمان به دیگر کشورها امیدوار بود.

    درخواست ترکیه برای بهره‌گیری از توان ایران در بخش مسکن

    «ایرج رهبر» نایب رییس کانون انبوه سازان کشور نیز در این زمینه با اشاره به ظرفیت‌های فنی و مهندسی کشورمان، گفت: ترکیه به دنبال خسارت‌های ایجاد شده ناشی از زلزله در این کشور با هدف بازسازی واحدهای مسکونی خود برای استفاده از ظرفیت توان مهندسان ایرانی درخواست همکاری داده است.

    وی افزود: توان مهندسی، تشکل و بخش‌های مختلف در کشور ما بالا است که چنین ظرفیتی موجب شده تا تعدادی از کشورها از جمله ترکیه برای ورود به حوزه ساخت به دنبال استفاده از ظرفیت مهندسان کشور ما باشند.

    ایرج رهبر با بیان اینکه برای فعالیت با دیگر کشورها نیازمند صادر شدن ضمانت‌نامه‌های مالی هستیم، تصریح کرد: اما در این بخش هنوز برنامه و یا اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است. امروز حدود 11 دستگاه مسوول صدور خدمات فنی و مهندسی هستند، این در حالی است که انتظار می‌رود متولی این امر یک دستگاه باشد.

    نایب رییس کانون انبوه سازان کشور با اشاره به بازدید گروهی از مهندسان و شرکت‌های فنی و مهندسی از واحدهای مسکونی زلزله زده ترکیه تصریح کرد: صدور ضمانت‌های مالی نیازمند همکاری هر چه بیشتر دولت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو