مدیران خودروعصر اعتبار

مطرح شدن دوباره یک طرح فراموش شده؛

سوییت و اتاقک در انتظار نسل آینده است؟

عصر ساختمان- موضوع ساخت خانه‌های ۲۵ متری پس از آنکه حدود سه سال مسکوت مانده بود مجددا از سوی برخی انبوه سازان مطرح شده است.

سوییت و اتاقک در انتظار نسل آینده است؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از جهان صنعت نیوز، تورم و گرانی سالهای اخیر فشاری را به دهک‌های پایین وارد کرده که درآمد آنها بعضا برای مخارج روزانه هم کفاف نمی‌دهد. کمتر کسی می‌تواند به خرید مسکن فکر کند و با توجه به آنکه مدت زمان خانه دار شدن به بیش از 70 سال رسیده افق امیدوارکننده‌ای هم پیش روی متقاضیان این بازار وجود ندارد.

    اگر تا دو سال قبل خرید مسکن برای خانوارهای ایرانی، موفقیتی بزرگ محسوب می‌شد در حال حاضر پرداخت اجاره بها در پایتخت نیز یک توفیق است. اجاره ماهیانه یک آپارتمان متوسط در مناطق میانی تهران به 6 تا 10 میلیون تومان رسیده با محاسبه مبلغ ودیعه 300 تا 500 میلیون تومانی، نرخ اجاره در واقع بین 15 تا 25 میلون تومان است.

    در این شرایط بسیاری از خانوارها به شهرهای اطراف تهران کوچ کرده‌اند. اما برای افرادی که به دلیل شرایط شغلی باید در تهران ساکن باشند اوضاع چندان مطلوب نیست. قیمت یک آپارتمان معمولی در پایین‌ترین نقاط تهران به حدود 2 میلیارد تومان رسیده است.

    برای آنکه مقداری از فشار معیشتی به اقشار اجاره‌نشین کاسته شود بعضا پیشنهاد ساخت خانه‌های کوچک 25 متری شنیده می‌شود. این متراژ در واقع به اندازه سوئیت یا خوابگاههایی است که برخی آن را به قفس تشبیه می‌کنند. با این حال به نظر می‌رسد این نوع آپارتمان‌ها گزینه‌های آینده زوجین جوان خواهد بود.

    حدود چهار سال قبل برخی کارشناسان و مدیران شهرداری موضوع ساخت خانه‌های 25 متری را مطرح کردند. یکی از مسئولان شهرداری سابق اعلام کرد که با توجه به شرایط موجود آپارتمان‌های 25 متری نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است. در آن زمان مخالفت‌هایی با این طرح صورت گرفت که منجر به آن شد تا طرح به سرانجام نرسد. این متراژ تناسب چندانی هم با الگوی زیست خانوارهای ایرانی ندارد. مضافا اینکه در ایران به اندازه کافی زمین وجود دارد اما زمین‌گیر شدن منابع کشور در بخش زمین به دلیل گرانی بیش از حد باعث شده تا اوضاع بازار مسکن آشفته شود.

    به هر ترتیب در هفته‌های اخیر مجددا موضوع آپارتمانهای 25 متری به عنوان یک ضرورت مطرح شد و مدیر یکی از مجموعه‌های انبوه‌سازی اعلام کرد که می‌تواند آپارتمان‌های 25 متری را به صورت مبله با یک میلیارد تومان به دست مصرف کننده برساند. این مجموعه مدعی شد که با وزارت راه و شهرسازی و مجلس در این زمینه رایزنی صورت گرفته؛ موضوعی که از سوی وزارت راه و شهرسازی تکذیب شد.

    طبق اطلاعاتی که ماه گذشته اداره آمار کمیسیون اروپا اعلام کرد کشور استونی با 212 درصد افزایش بیشترین تورم مسکن را در اروپا طی 13 سال گذشته داشته است؛ این در حالی است که بازار مسکن ایران در همین بازه بیش از 2000 درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است!

    آپارتمان‌های کوچک متراژ، خوابگاهی، کپسولی و امثالهم در برخی کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا رواج دارد. با توجه به جمعیت بالای این کشورها و سبک زندگی مردم آنها ممکن است چنین خانه‌هایی مناسب باشد اما در کشور ایران با مساحت زیاد، جمعیت کم به نسبت مساحت و وجود منابع کافی، طبیعتا زندگی در این آپارتمان‌ها نباید توجیه منطقی داشته باشد. با این حال هزینه‌های ساخت مسکن به قدری بالا رفته که برخی انبوه‌سازان چاره را در کوچک‌سازی می‌بینند. آیا نسل آینده مجبور به زندگی در چنین خانه‌هایی می‌شود؟

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو