مدیران خودروعصر اعتبار

پرداخت تسهیلات ساخت، توسعه افقی شهر‌ها را تسریع می‌بخشد

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با واگذاری اراضی و پرداخت تسهیلات ساخت، زمینه برای توسعه افقی شهر‌ها افزایش می‌یابد.

پرداخت تسهیلات ساخت، توسعه افقی شهر‌ها را تسریع می‌بخشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از مهم ترین برنامه ها در حوزه راه وشهرسازی توسعه افقی شهرها و ساخت مسکن های ویلایی است که اجرای این طرح نیازمند تامین زمین و الحاق اراضی به  محدوده های شهری  است.

    پیش از این برخی از سازندگان مدعی بودند که الحاق اراضی و توسعه افقی شهرها به صرفه نیست اما در شرایط کنونی با الحاق اراضی در شورای عالی شهرسازی و معماری در بسیاری از شهرها توسعه افقی شهرها افزایش یافته است.

    از سوی دیگر هم با آزاد سازی اراضی در بسیاری از روستاها و شهرها و واگذاری آنها برای ساخت مسکن، اجرای توسعه افقی شهرها افزایش یافته است.

    در همین رابطه  ارسلان مالکی  مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن به باشگاه خبرنگاران گفت: در پنج ماهه امسال از حدود 2 هزار فقره تعرض به زمین‌های دولتی با مساحت بیش از 750 هکتار به صورت فوری رفع تعرض شده است.

    مالکی گفت:  تنها در مردادماه بیش از 360 مورد تعرض به اراضی دولتی به صورت فوری رفع شده  و مساحت این اراضی بیش از 142 هکتار است که با تلاش نیروهای یگان حفاظت سازمان در سراسر کشور به طور فوری رفع تعرض شده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود: از فروردین تا پایان مرداد امسال، حدود 200 مورد حکم قطعی به‌نفع دولت توسط یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در کشور اجرا شده است که براساس آن حدود 160 هکتار زمین دولتی به بیت‌المال بازگشته است.

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن بیشترین آمار وقوع و رفع تعرض در مرداد ماه را مربوط به استان‌های تهران، فارس و آذربایجان غربی دانست و گفت: در بخش اجرای احکام بیشترین میزان احکام اجرایی متعلق به استان‌های سمنان، کردستان و کرمان است.

    او گفت: تمامی اراضی که امکان تغییر کاربری برای آن‌ها وجود دارد واگذار خواهد شد و سایر اراضی هم  در اختیار دستگاه ها قرار می گیرد و در صورت امکان تهاتر و یا برنامه ریزی برای تغییر کاربری آنها فراهم می شود.

    او گفت: پرداخت تسهیلات ساخت در صورت امکان و تامین زمین نقش بسیار موثری در توسعه افقی شهرها دارد.

    براساس این گزارش، واگذاری این اراضی و از سوی دیگر پرداخت تسهیلات، زمینه ساز تسریع در اجرای بهتر پروژه های نهضت ملی مسکن می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی