مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن چه تاثیری در بازار دارد؟

عصر ساختمان- در راستای قانون حمایت از خانواده و جمعیت، سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز برای خانواده‌های دارای فرزند زیر ۲۰ سال افزایش یافته است.

افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن چه تاثیری در بازار دارد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روز‌ها خبر افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن به گوش می‌رسد خبری که شاید برای بسیاری از خانواده‌های دارای فرزند زمینه ساز ایجاد انگیزه برای خرید مسکن باشد.

    اخیرا اعلام شده که در راستای اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز به‌ازای هر فرزند زیر 20 سال و حداکثر تا 4 فرزند افزایش یافته است به طوری که به ازای یک فرزند زیر 20 سال سن 25 درصد، دو فرزند زیر 20 سال 50 درصد، سه فرزند زیر 20 سال 75 درصد و 4 فرزند زیر 20 سال سن 100 درصد به سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن اضافه می‌شود.

    دوره بازپرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل در تقسیط به‌روش ساده، به‌ازای هر فرزند زیر 20 سال سن، به‌میزان 2 سال (در مجموع برای 5 فرزند و حداکثر تا سقف 10 سال) قابل افزایش است.

    بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اعطای این تسهیلات مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر و فرزند بالاتر از 2.5 نباشد. با توجه به مهلت زمان اجرای قانون، اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا آبان ماه 1407 امکان‌پذیر خواهد بود.

    گفتنی است هم اکنون  سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز برای متقاضیان در شهر تهران به‌صورت انفرادی 400 میلیون تومان و برای زوجین 800 میلیون تومان و سقف تسهیلات جعاله (تعمیر) مسکن در تمامی شهر‌های کشور 160 میلیون تومان است.

    چنانچه خانواده‌ای دارای 4 فرزند زیر 20 سال سن باشد در مجموع تا سقف 800 میلیون تومان برای خرید مسکن و همچنین برای تعمیر مسکن علاوه بر 160 میلیون تومان، به‌ازای هر فرزند 40 میلیون تومان و به‌عبارتی تا 320 میلیون تومان درقالب تسهیلات جعاله از محل اوراق ممتاز بانک مسکن می تواند استفاده کند.

    سقف تسهیلات قابل استفاده زوجین در شهر تهران از محل اوراق ممتاز برای خرید مسکن یک میلیارد و 600 میلیون تومان و جعاله مسکن 320 میلیون تومان است.

    طبق گزارشات میدانی و همچنین پرس و جو از برخی خانواده‌های مشمول طرح جوانی،  بسیاری از افراد از تسهیلات مسکن  رضایت چندانی نداشتند و مشکلاتی در خصوص خرید اوراق تسهیلات را مطرح کردند.همچنین افراد از بالا بودن اقساط این تسهیلات گله مند هستند و این دلایل استقبال از تسهیلات خرید مسکن را کاهش می دهد.

    حسینی یکی از  متقاضیان این وام که دارای 4 فرزند است به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر این طرح نه تنها سودی برای ما ندارند بلکه میزان اقساط این وام با توجه به آنکه ما دارای 4 فرزند هستیم بسیار زیاد است و با این هزینه‌های زندگی امکان پرداخت اقساط این تسهیلات را نداریم و از سوی دیگر حتی امکان خرید اوراق را که هر روز افزایش می‌یابد را هم نداریم.

    نحوه بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن باید آسان شود

    در همین رابطه اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پرداخت این تسهیلات از طریق اوراق و در قالب طرح جوانی جمعیت نمی‌تواند کمک چندانی به بهبود وضعیت بازار مسکن جمعیت کند چراکه بازپرداخت اقساط این وام برای افراد مشمول طرح جوانی جمعیت سخت است.

    او گفت: نحوه بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن طبق قانون جوانی جمعیت باید آسان شود تا متقاضیان مشکلی در پرداخت اقساط این تسهیلات نداشته باشند و از سوی دیگر این تسهیلات باید بتواند زمینه ساز تسهیل در خرید مسکن باشد.

    فرشید ایلاتی کارشناس مسکن هم در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پرداخت این تسهیلات در حال حاضر می تواند زمینه ساز افزایش قیمت در بازار مسکن شود. باید برای تسهیل بازپرداخت این وام تمهیداتی اندیشیده شود.

    وی ادامه داد: دولت باید برای رونق بازار مسکن به جای افزایش تسهیلات خرید، زمینه را برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن که قابل انتقال به سازنده و خریدار باشد را فراهم کند و از سوی دیگر با ایجاد صندوق اجاره به شرط تملیک بتواند این بازار را به رونق برساند.

    براساس این گزارش  یکی از مهمترین برنامه‌هایی که دولت باید دنبال کند ایجاد شرایط بهتر برای تولید مسکن در کشور  است که بخشی از این تولید از طریق پروژه‌های نهضت ملی مسکن فراهم می‌شود و بخشی دیگر هم ازطریق پرداخت تسهیلات ساخت باید تامین شود. در این زمینه بسیاری از سازندگان  و حتی خود متقاضیان مسکن هم تمایل به دریافت تسهیلات ساخت با نرخ سود پایین دارند چراکه این اقدام زمینه را برای کاهش قیمت تمام شده مسکن فراهم می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو