مدیران خودروعصر اعتبار

ممنوع المعامله شدن خانه‌های خالی از سکنه در صورت عدم پرداخت مالیات

عصر ساختمان- مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: اگر شخص نسبت به پرداخت مالیات بی‌توجهی کند، خانه خالی شناسایی شده ممنوع المعامله خواهد شد.

ممنوع المعامله شدن خانه‌های خالی از سکنه در صورت عدم پرداخت مالیات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی در برنامه فرامتن در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: قانون خانه‌های خالی از سال‌های پیش مطرح شده بود، اما به دلیل موانعی اجرایی نمی‌شد، که در نهایت مجلس بعد از گذشت چند سال این قانون را برای بهبود وضعیت بازار مسکن تصویب کرد.

    وی افزود: شناسایی خانه‌های خالی صرفا از طریق سامانه املاک و اسکان امکان پذیر است و وزارت راه و شهرسازی در سال 1400 این سامانه را عملیاتی کرد و بر اساس این اطلاعات شناسایی خانه‌های خالی امکان پذیر شد. سازمان امور مالیاتی بر اساس همین اطلاعات اقدام به اخذ مالیات از مالکان خواهد کرد و در صورت عدم پرداخت طی دو ماه مطالبه گری می‌کند.

    مستوفی تاکید کرد: در اردیبهشت ماه سال 1400 سامانه املاک و اسکان راه اندازی شد و ظرف دو ماه باید تمامی مالکان نسبت به ثبت نام اقدام می‌کردند و از آن تاریخ به بعد هر مالکی ثبت نام نکرده باشد ملک آن به عنوان خانه خالی محسوب می‌شود. برای سال 1400  در ابتدا وزارت راه و شهرسازی  590 هزار ملک را به عنوان  خانه را اعلام کرد که بعد از محاسبه مالیاتی و شناسایی  از طریق پیامک تعداد واحدها به 510  هزار ملک در خرداد ماه سال 1400  رسید اما بعد از ارسال  پیامک از سوی سازمان امور مالیاتی  به عنوان خانه خالی مالکان  اقدام به اعتراض کردند.

    مستوفی  بیان کرد: وزارت راه وشهرسازی  برای خانه‌های خالی سه مرحله حذفیات داشته است که در نهایت  64 هزار واحد برای سال  1400 شناسایی شد که مالیات اخذ شده حدود 8 میلیارد تومان بوده است. مالیات پیش بینی شده  برای 510 هزار واحد مسکونی که در ابتدا شناسایی شده بود 5 هزار و 400 میلیارد تومان بود که در نهایت از این تعداد 64 هزار واحد به عنوان خانه خالی قطعی شناسایی شد.

    مستوفی با بیان اینکه  یکی از پایه‌های مالیاتی جدید که دولت در حال اجرای آن است اخذ مالیات از واحد‌های مسکونی خالی است، گفت: هدف دولت از وضع چنین مالیاتی جلوگیری از احتکار مسکن توسط برخی سودجویان بوده تا از این طریق بتوان بازار اجاره بها را مدیریت کرد.

    وی با بیان اینکه در صورتی که شخص واحد مسکونی داشته باشد و آن را اجاره ندهد در سال اول باید 6 برابر میزان مالیات خانه اجاره شده را مالیات پرداخت کند، افزود: محاسبه‌ این میزان مالیات توسط سازمان امور مالیاتی کشور و بر اساس جدول املاک اجاری مشابه صورت خواهد گرفت. زمانی که محاسبات انجام شده نهایی شد و مبلغ مالیات قابل پرداخت به شخص ابلاغ شد، فرد یک ماه پس از تاریخ ابلاغ فرصت دارد مالیات محاسبه شده را پرداخت کند و اگر نسبت به مالیات محاسبه شده معترض بود می‌تواند مراتب را از طریق هیات‌های حل اختلاف مالیاتی پیگیری کند.

    مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی  اظهار کرد:  اگر شخص نسبت به پرداخت مالیات بی توجهی کند، خانه‌ شناسایی شده ممنوع المعامله خواهد شد و اگر دفترخانه‌ای بدون توجه به این موضوع نقل و انتقال املاک را انجام دهد در پرداخت مالیات مسئولیت تضامنی خواهد داشت. طبق قانون نحوه محاسبه خانه خالی محاسبه پیچیده‌ای دارد به طوری که هر فردی 30 دانگ داشته باشد مالیات 2 برابر خواهد شد و اگر بعد از گذشت  مدتی  تعداد واحد‌های  فرد به زیر 5 واحد و یا زیر 30 دانگ برسد مجدد حسابرسی مالیاتی باید برای آن صورت گیر د.  در 3 آبان ماه وزارت راه و شهرسازی جدیدترین آماری که از خانه‌های خالی اعلام کرده حدود 64 هزار واحد است که محاسبه  مالیاتی آن انشالله تا پایان هفته آینده  انجام می‌شود.

    مستوفی  افزود: بر اساس اصل 51 قانون اساسی سازمان امور مالیاتی معافیت و بخشودگی بر اساس قانون است. در آمار‌های خانه  خالی در اختیار بانک‌ها که در یک برنامه تلویزیونی اعلام شده بود که 13 هزار واحد در اختیار 5 بانک و یک شرکت بیمه‌ای است سیل اعتراضات از سوی روابط عمومی بانک‌ها مطرح شد که بخشی از این واحد‌ها واگذار شده است که در نهایت ما اعلام کردیم یک ماه فرصت اعتراض دارند. تمامی دستگاه‌ها از جمله پلیس راهور، شهرداری و بانک‌ها باید ارائه خدماتشان  به متقاضیان از طریق سامانه املاک اسکان باشد که امیدواریم این همکاری‌ها بیشتر شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو