مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران:

پروانه ساخت و ساز دو مرحله ای می شود

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه امروزه بیش از ۷۱ درصد جمعیت در شهر ها ساکن هستند گفت: یکی از معضلات اساسی شهر ها جمعیت پذیری نامتوازن در آنهااست.

پروانه ساخت و ساز دو مرحله ای می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر،  محمد سالاری در بازدید از منطقه 18 شهرداری تهران و دیدار با شورایاران این منطقه اظهار داشت:یکی از معضلات اساسی شهر ها جمعیت پذیری نامتوازن در شهر ها است.نتیجه  چنین امری ایجاد کانون هاس جمعیتی در اطراف کلان شهر ها بهویژه تهران می شود.متاسفانه این کانون ها تبدیل بهر هم می شوند و این شهر ها امروز معضل کشور شدهداند.

    وی ادامه داد: ادامه چنین روندی موجب افزایش جمعیت پذیری همدخواهد شد که در یک دهه آینده جمعیت شهرها 85 درصد جمعیت کشور می شود.

    سالاری افزود: این قبیل اتفاقات است که موجب مطرح شدن مواردی مانند انتقال پایتخت می شود و یا اینکه امکانات و سرانه های زندگی به شدت کاهش پیدا می کند بهدگونه ای که امروز آمار سرطان در تهران در حال رکورد زدن است.

    رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا تصریح کرد: امروزهدتصمیم گرفتن برای شهری مانندتهران بدون در نظر گرفتن شهرهای اقماری امکان پذیر نیست چرا که این شهرها و جمعیت آنها تاثیر گذاری بر تهران و تاثیر پذیری از تصمیمات تهران دارند.

    سالاری خاطر نشان ساخت: جمعیت این شهر ها می خواهند از امکانات شهر تهران استفاده کنند ولی به دلیل نبود تمکن مالی در شهرهای اقماری سکنی می گزینند.برای آنکه این وضعیت ساماندهی شود باید حریمپکلاانشهر ها به صورت یکپارچه دیده شود. این امر باید یکی از اولویت های کشور هم باشد.

    وی ادامه داد: چندگانگی مدیریت در حریم ها موجب شده حریم شهر ها به تاراج رود. این ساخت های و سازهای بی رویه در حریم ،خود سبب جمعیت پذیری و به وجود آمدن مشکلات بعدی می شود.

    سالاری اضافه کرد: برای ساماتندهی این وضعیت نمایندگان مجلس نیز باید از نگاه بخشی بپرهیزند و کلان نگری داشته باشند.تجربه نشان داده برای آنکه چندگانگی ها در حریم شهر ها از بین برود شهرداری های شهر مادر موفق ترین سیستم در صیانت از حریم ها بوده اند.

    وی در ادامه به موضوعیت کمیته نما در مناطق اشاره کرد و گفت: بزودی پروانه ساخت و ساز دو مرحله ای می شود که یک مرحله مربوط به ضوابط شهر سازی است و یک مرحله مربوط به اجرا می شود.

    سالاری در ادامه بازدید خود درجمع شورایاران منطقه 18 اظهار داشت:یکی از دغدغه ها موضوع جایگاه شوراهاست.شاید خیلی از توقعات خارج از جایگاه شوراهاست.

    ما برنامه 5ساله و ذیل آن برنامه های سالانه را تدوین کردیم از اینرو نمی توانیم به صورت بخشی وعده بدهیم که خارج از برنامه باشد. این نگاه در مجلس دهم حاکم است یعنی از بخشی نگری باید پرهیز شود.

    وضعیت فعلی درآمدهای شهرداری یکی از نگرانی های تهران است. ما عادت کردیم که شهرداری پولدارترین نهاد است که در نگاه همه مسئولان است. در دهه های گذشته درآمدهای سرشاری بود ولی امروزه این درامد ها پایان یافته است.

    سالاری در ادامه خاطر نشان کرد: امروزه 70 درصد درآمد های ناپایدار است یعنی از ساخت و ساز ها و این روند خطرناک است.این بخشی نگری موجب عدم آمایش سرزمین می شود و حاشیه نشینی به وجود می آید.

    رئیس کمیسیون شهرسازی شورا تاکید کرد: انصافا تخلفات در تهران از حرایم بسیار کمتر است. در شهرهای اقماری می خواهند مانند تهران رفتار کنند از اینرو  رو می آورند به ساخت و ساز بی رویه و این رویه بافت فرسوده مدرن را به وجود می آورند.
    امروزه دیده بان های شهری در شهر تهران سبب شده که مشکلات و تخلفات بیان شود در حالی که شهر های اقماری اینگونه نیست.

    وی گفت: رشد بی رویه و بدون قاعده جمعیت در حاشیه کلان شهرها موجب کاهش شدید سرانه های زندگی از جمله نیازهای اولیه خواهدشد.در خصوص درآمدها باید گفت بیشتر پروژهای بزرگ مقیاس در شهرداری تهاتر شده است. یعنی منابع درآمدی شهر کاهش یافته و از طرفی هم بر اسا سطرح تفصیلی روند ساخت و ساز ها همپکاهش یافته .ما در دهه های گذشته نگاهمان سخت افزاری بوده ولی به حوزه های نرم افزاری توجه نکردیم که معضلی مانند هرندی ایجاد می شود.

    سالاری اظهار داشت: در خصوص عملکرد کمیسیون شهر سازی باید بگویم صدور پروانه را دو مرحله ای می کنیم یک مرحله ضوابط شهرسازی و یک مرحله هم اجرا. ضرورت برخورد ریشه ای با فساد یکی از کارهایی که ما کردیم عوارض ارزش بهینه که تصویب کردیم .تعیین ضریب کا تعرفه تجاری های راسته های خیابان ها نیز از جمله اقدامات ما بود .منطقه به منطقه این راستاها را احصا کردیم .

    وی در ادامه یاداور شد: مشکل بافت های فرسوده یکی از حوزه های نرم افزاری است که پیش نمی رود. ما  هر سال باید ده درصد نوسازی می کردیم و انصافا شهردا ی نسبت به کل کشور بهتر عمل گرده است.
    الان دارد تصویب می شود هزینه طراحی نما برای این بافت ها به عنوان بسته تشویقی در نظر گرفتیم،‌ برنامه های خوبی در نظر گرفته شده است.

    رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورا ادامه داد: امسال یکی از سالهای سرنوشت ساز است. دو لایحه بسیار حایز اهمیت است یکی لایحه مدیریت شهری است. اساس در کشور های توسعه یافته دو حکمروایی داریم که یکیدملی و یکیپمحلی است ولی امروزه در کشور ما فقط حکمروایی مرکزی است. فکرمیکنم شما به عنوان شوراهای محلات از دولت مطالبه کنند.امروزه نماد شوراها و شورایاری ها توانایی چابک سازی دولت را دارند و می توانند بسیاری از وظایف دولت را انجامددهند. جامعه شورایاریها به عنوان سرمایه های شهر در این زمینه اظهار نظر کنند.
    لایحه دیگر درآمدهای پایدار است .

    وی تاکید کرد: در احصای بافت فرسوده منطقهدباید گفت که در سال 86 طرح جاع ابلاغ شده یعنی در سال 80 بررسی شده است . در آن زمان این بافت ها خارجداز محدوده بوده و امروزه در داخل محدوده جز بافت فرسوده به شمار نمی رود و در این زمینه

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو