مدیران خودروعصر اعتبار

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

نجات بناهای تاریخی برای تبدیل به جاذبه‌ گردشگری

عصر ساختمان- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر نجات بناهای تاریخی و تبدیل به جاذبه‌های گردشگری و اقامتی تأکید کرد. همچنین شرایط ورودی جدید پارک ملی کویر اعلام می‌شود. کاروانسرای تاریخی قصر بهرام بهترین مکان برای رصد ستارگان است.

نجات بناهای تاریخی برای تبدیل به جاذبه‌ گردشگری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان »به نقل از تسنیم ، مسعود سلطانی فرمعاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر به شهرستان گرمسار از کاروان سرای تاریخی قصر بهرام در انتهای جاده پارک ملی کویر در منطقه سیاه کوه در این شهرستان بازدید به عمل آورد.

    سلطانی فر در این سفر با حضور در پارک ملی کویر در منطقه سیاه کوه گرمسار از این منطقه حفاظت شده محیط زیست به همراه استاندار سمنان، نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مدیران استانی و محلی به صورت میدانی بازدید کرد.

    رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپس به بازدید از جاده سنگفرش در پارک ملی کویر پرداخت و در ادامه مسیر در جاده پارک ملی کویر در گرمسار از کاروان سرای تاریخی قصر بهرام نیز بازدید و بر حفاظت از میراث فرهنگی و آثار و بناهای تاریخی تاکید کرد.

    سلطانی فر در بازدید از بخش‌های مختلف این کاروان سرای تاریخی به جای مانده از دوران صفویه براحیاء و نجات بخشی بناهای تاریخی و تبدیل آنها به جاذبه‌های گردشگری، اقامتی و پذیرایی تاکید کرد.

    معاون رئیس جمهور در این بازدید گفت: مشارکت مردم و بخش خصوصی می‌تواند یکی از راهکارهای حفظ آثار و بناهای تاریخی باشد که در همین ارتباط اقدامات بسیار مناسبی در این سازمان توسط صندوق حفظ و بهره برداری از بناهای تاریخی با مشارکت بخش خصوصی انجام شده است.

    وی افزود: احیاء و نجات بخش آثار و بناهای تاریخی یکی از مهمترین موضوعاتی است که آن را دنبال می‌کنیم و در همین ارتباط تبدیل بناهای تاریخی به جاذبه‌های گردشگری، اقامتی و پذیرایی و مجتمع‌های سنتی می‌تواند یکی از راه‌های احیاء و نجات بخشی بناهای تاریخی باشد.

    در این رابطه محمد رضا خباز - استاندار سمنان نیز در زمینه ارائه بلیط‌های ورودی به پارک ملی کویر با شرایط جدید و توسط سازمان محیط‌ زیست در یک هفته آینده قول مساعد داد.

     کاروانسرای تاریخی قصر بهرام بنای ماندگار از دوران صفویه است که به شماره 1059 ثبت ملی شده است. این کاروانسرای از مهم‌ترین بناهای مجموعه سیاه کوه است که با پلان مستطیل شکل ساخته شده و مصالح عمده برای ساخت این کاروانسرا سنگ است و در بخش‌هایی نیز از آجر استفاده شده است. بنای بیرونی این کاروانسرا چهار گوش و دارای چند برج با دو دروازه شمالی و جنوبی است و روکار آن از سنگ‌های بزرگ آهکی صیقل شده سفید رنگ است که از کوههای مجاور آورده شده‌اند.

    نکته مهم و قابل توجه در این بنا، نحوه تهیه آب مورد نیاز ساکنان آن بوده است به طوریکه آب به وسیله دو مجرای روی هم که مجرای زیرین از لوله‌های سفالین و دیگری مانند نهری سنگی از تخته سنگ‌های سفید یکپارچه ساخته شده بود، به بنا منتقل می‌شد. این آب مصرفی از چشمه شاه دامنه سیاه کوه به استخرهای بزرگ مقابل بنا منتقل می‌شد.

    در همین ارتباط حسین بیدختی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان نیز عنوان می‌کند: فاز اول مرمت این بنای تاریخی با انجام سفید کاری هشت باب از حجره‌ها، مرمت و بازسازی شاه‌نشین، کف‌سازی ایوان حجره‌ها و شاه‌نشین ایجاد و ساماندهی آشپزخانه و سرویس بهداشتی داخل مجموعه و تجهیز امکانات رفاهی در شاه نشین و حجره‌ها انجام شد.

    بیدختی با بیان اینکه مجموعه قصر بهرام در طول سال مورد بازدید هزاران نفر گردشگر قرار می‌گیرد، می‌افزاید: با توجه به موقعیت خوب و مناسب قصر بهرام در کویر از جمله نبود آلودگی نوری و برخورداری از هوای پاک، این کاروانسرا در زمینه رصد ستارگان نیز مورد استفاده بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان قرار می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار