مدیران خودروعصر اعتبار

سریع‌ترین آسانسور جهان در اختیار چینی‌ها

عصر ساختمان- برج شانگهای شاید عنوان دومین برج مرتفع جهان را از آن خود کرده باشد، اما زمانی که بحث سرعت پیش بیاید، هیچ سازه‌ای توان رقابت با آن را ندارد.

سریع‌ترین آسانسور جهان در اختیار چینی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، براساس گزارش CNN، این برج 632 متری در ماه جولای سیستم آسانسور پیشرفته‌ای متعلق به شرکت میتسوبیشی را نصب کرد که از سرعت خارق‌العاده 20.5 متر بر ثانیه برخوردار است، یعنی سرعتی بالاتر از سرعت دویدن اوسین بولت (12.19 متر بر ثانیه) و کند‌تر از سرعت دویدن یک یوزپلنگ (28.9 متر بر ثانیه).

    تاکنون هیچ آسانسوری با چنین سرعت بالایی در یک برج مورد استفاده قرار نگرفته‌است و این آسانسور درحال‌حاضر در جهان هیچ رقیبی ندارد. با این همه شرکت هیتاچی یکی از سریع‌ترین آسانسورهای خود را در برج CTF، بلندترین برج شهر گوانگ‌ژو چین که ارتفاعی بیش از 530 متر دارد نصب کرد.

    این آسانسور می‌تواند از طبقه همکف تا طبقه 95 را در عرض 45 ثانیه طی کند و این یعنی سرعتی برابر 20 متر بر ثانیه. برج CTF تنها مرتفع‌ترین ساختمان گوانگ‌ژو نیست بلکه مرتفع‌ترین ساختمان سفالی جهان نیز به شمار می‌رود.

    درون آسانسور این برج،‌ نمایشگری در حین حرکت سرعت آسانسور را به مسافران نمایش می‌دهد و برای محافظت از گوش مسافران در برابر تغییر شدید فشار هوا، یک سیستم هوشمند تنظیم فشار هوا در کابین آسانسور تعبیه شده‌است و تمامی این تمهیدات باعث می‌شود مسافران به هیچ‌وجه سرعت بالای آسانسور را احساس نکنند.

    برج جده نیز که پس از تکمیل ارتفاعی برابر یک کیلومتر خواهد داشت، به دنبال نصب سیستم آسانسور سریعی است که از آن برای حمل و نقل مسافران استفاده کند. پیش از سرعت چالش دیگری برای ساخت چنین آسانسوری مطرح بود، کابل آسانسور باید از جنسی قدرتمند باشد تا بتواند کابین را از چنین فاصله‌ای بالا بکشاند. از این رو قرار است در ساخت این آسانسور از کابلی از جنس فیبر کربنی استفاده شود که از مقاومت بالایی برخوردار است و سرعت آسانسور را به 10 متر بر ثانیه می رساند، یعنی می‌تواند در عرض 52 ثانیه مسافران را به آخرین طبقه قابل تردد برساند.

    به گفته آلبرت سو،‌ متخصص و مهندس فناوری آسانسور، با وجود تلاش‌های زیادی که در راستای افزایش سرعت آسانسور‌ها می‌شود، اما این تجهیزات از محدودیت سرعت برخوردارند و نمی‌توانند به سرعتی بالاتر از 24 متر بر ثانیه برسند، زیرا در این صورت فشار هوا با سرعتی بالاتر از سرعت انطباق‌پذیری مسافران درون کابین دچار تغییر خواهد شد که برای جلوگیری از این رویداد کل ساختمان باید مانند کابین هواپیما به سیستم کنترل فشار هوا مجهز شود.

    فناوری ارائه شده توسط شرکت آلمانی Thyssenkrupp یکی از هیجان‌انگیزترین فناوری‌هایی است که تاکنون در زمینه ساخت آسانسورها در جهان ارائه شده‌است. این شرکت قصد دارد به جای استفاده از کابل، از میدان مغناطیسی برای ایجاد شناورسازی مغناطیسی کابین استفاده کند تا به این شکل بتوان کابین‌های آسانسور را در دو جهت افقی و عمودی به حرکت درآورد.  اگرچه این نوع از آسانسورها از سرعت پایین‌تری برخوردارند اما می‌توانند بهره‌وری سفر در میان ساختمان‌های مرتفع یا وسیع را افزایش دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار