مدیران خودروعصر اعتبار

حریم بنای برج آرامگاهی امامزاده یحیی ساری رعایت شود

عصر ساختمان- رئیس مرکز ساری شناسی نسبت به عدم رعایت حریم بنای برج آرامگاهی امامزاده یحیی در ساری هشدار دارد.

حریم بنای برج آرامگاهی امامزاده یحیی ساری رعایت شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حسین اسلامی اظهار کرد: امامزاده یحیی(ع) ساری دو برج آرامگاهی دارد که یکی منصوب به امامزاده یحیی و چهار نفر در آن دفن هستند و منسوب به یحیی نقیم السادات مربوط به زمان علویان است و  دیگری یحیی مرعشیان است و فاصله زمانی این دو تقریبا 600 سال است.

    وی افزود: در جنب این آرامگاه بقعه‌ای وجود دارد که شاهزاده مرعشی در آنجا مدفون است که حاکم ساری بود و مرعشیان سادات بودند که شجره نامه آنها به ائمه معصومین(ع) می‌رسد.

    رئیس مرکز ساری شناسی تصریح کرد: این بقعه از نظر ساختمانی به دلیل این‌که ثبت ملی است هر فردی نمی‌تواند جهت تخریب یا بازسازی آن بدون مجوز اداره کل میراث، صنایع دستی و گردشگری اقدام کند، این ساختمان حریم دارد و حریمش باید رعایت شود.

    وی افزود: در کنار این بقعه در 40 سال پیش به دلیل این‌که هیچ‌گونه نظارتی نبود، تعدادی از پیرمردان محل در فاصله 25 متری آرامگاه سیدزین العابدین، برای خود محل تجمعی درست و حسینیه احداث کردند و پس از چند سال چند روحانی را در آن دفن کردند در حالی که آنجا منطقه ممنوعه بود و نمی‌بایست در آنجا میت دفن می‌کردند و بعد از انقلاب مرحوم صالحی را نیز در آنجا دفن کردند و خواستند حسینیه را تخریب و توسعه دهند.

    اسلامی با تاکید بر این‌که برای تخریب و توسعه حسینیه باید از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوز اخذ شود،  اظهار کرد: هیچ کس حق ندارد در نزدیکی برج ملی که ثبت شده است بدون مجوز میراث فرهنگی اقدامی انجام دهد.

    وی افزود: در اطراف امامزاده یحیی پنج حسینیه وجود دارد و دلیلی ندارد در این محل که چند نفر دفن هستند به نام حسینیه، دوباره تخریب، بازسازی و توسعه انجام شود.

    این محقق و پژوهشگر ساری شناسی، گفت: موضوع دیگر صدمه زدن به برج آرامگاهی است که ثبت ملی شده است و من به عنوان یک شهروند اعتراض کردم که این کار خلاف قانون است.

    وی با بیان این‌که کسی حق توسعه حسینیه در مجموعه امامزاده یحیی ساری را ندارد و این اقدامی نادرست است، افزود: زمانی که برج آرامگاهی را  ثبت ملی کردند حسینیه کنار آن جزو  آن مجموعه بود چون حسینیه بعد از ساخت برج، ساخته شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو