مدیران خودروعصر اعتبار

بلند ترین برج های آسیا

عصر ساختمان: در جهان مدرن، علم و فناوری بر همه چیز غلبه کرده است. در اواخر دهه ۹۰ ساخت آسمان‌خراش‌های بلند در جهان رونق گرفت و این روند در قرن ۲۱ سرعت بیشتری گرفت. اکنون با یکدیگر مرتفع ترین برج های آسیا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بلند ترین برج های آسیا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰
  • مرکز تجارت بین‌المللی گوانگژو، چین
  • برج دوقلوی پتروناس، مالزی
  • رج کینگ کی 100، چین
  •  برج زیفنگ، چین
  • مرکز مالی جهانی شانگهای، چین
  •  برج تایپه 101، تایوان
  • برج شانگهای، چین
  • بلند ترین برج های آسیا
  • برج ابراج البیت، عربستان
  • برج خلیفه، دبی

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، بیشتر آسمان‌خراش‌های بلند آسیا در چین واقع شده‌اند که نشان از پیشرفت و توسعه‌ی این کشور را دارد. امارات، عربستان، مالزی، تایوان و هنگ‌کنگ از دیگر کشورهایی هستند که نمایندگانی در این فهرست دارند.
1. برج خلیفه، دبی (Burj Khalifa)

ارتفاع: 828 متر

برج خلیفه پیش از افتتاح رسمی با نام برج دبی شناخته می‌شد. این برج که در کشور امارات قرار گرفته با ارتفاع 828 متر، بلندترین سازه‌ی ساخته شده به دست بشر است. ساخت برج خلیفه در سال 2004 کلید خورد و پس از 6 سال در 4 ژانویه 2010 افتتاح شد. این برج با 163 طبقه، 46 سطح نگه‌دارنده و 2 طبقه پارکینگ زیرزمینی توسط یک شرکت آمریکایی ساخته شد. آدرین اسمیت و بیل بیکر، معمار ارشد و مهندس اصلی این سازه بودند.

2. برج شانگهای، چین (Shanghai Tower)

ارتفاع: 632 متر

برج شانگهای عنوان دومین برج بلند آسیا و مرتفع‌ترین آسمان‌خراش چین را از آن خود کرده است. این برج از نوامبر سال 2008 در دست ساخت قرار گرفت و در تاریخ 6 سپتامبر 2015 افتتاح شد. این آسمان‌خراش 121 طبقه‌ای، 632 متر ارتفاع دارد و هر طبقه‌ی آن حدود 380 هزار متر مربع فضا در اختیار دارد و می‌تواند 16 هزار نفر را در خود جای دهد. هتل برج شانگهای 320 اتاق داشته و بین طبقات 81 تا 110 این آسمان‌خراش قرار گرفته است که به این ترتیب به بلندترین هتل دنیا تبدیل می‌شود. یک شرکت معماری آمریکایی به نام Gensler طراحی و ساخت این برج را بر عهده گرفت.

3. برج ابراج البیت، عربستان (Abraj Al Bait)

ارتفاع: 601 متر

شهر مکه در عربستان سعودی میزبان یکی دیگر از مرتفع ترین برج های آسیا است. برج ابراج البیت به نام برج ساعت نیز معروف شده و در اصل هتلی لوکس است که در قسمت بالایی آن یک ساعت 4 وجهی دیده می‌شود. این ساختمان دولتی، 601 متر ارتفاع و 120 طبقه دارد و در سال 2012 در فاصله‌ی چند متری از خانه‌ی کعبه بازگشایی شد. نمازخانه‌ی 10 هزار نفری و مرکز خرید 5 طبقه از دیگر ویژگی‌های برج ابراج البیت است. یک معمار آلمانی به نام محمود بودو راش از شرکت SL Rasch GmbH با همکاری گروه بن‌لادن سعودی این آسمان‌خراش را ساخته‌اند.

4. برج تایپه 101، تایوان (Taipei 101)

ارتفاع: 508 متر

برج تایپه 101 در پایتخت تایوان به عنوان مرکز مالی جهان نیز شناخته می‌شود و با ارتفاع 508 متر در سال 2004 افتتاح شده است. این برج 101 طبقه بر روی سطح و 5 طبقه زیرزمین دارد که فضای داخلی طبقه 89 و فضای خارجی طبقه 91 آن برای کاربردهای تفریحی در نظر گرفته شده‌اند. برج تایپه 101 در مقابل باد و زمین‌لرزه مقاوم بوده و توانایی ایستادگی در برابر تندبادهایی با سرعت 60 متر بر ثانیه را نیز دارد. شرکت CY Lee این آسمان‌خراش را ساخته و در طراحی آن از معماری سنتی چینی الگو گرفته است.

در سال 2011 گواهی LEED Platinum به دلیل بهره‌وری از انرژی در یک برج مرتفع به این سازه تعلق گرفت. برج تایپه 101 برای مدتی به عنوان بلندترین برج جهان شناخته می‌شد اما اکنون در رده‌ی نهم جهان و رده‌ی چهارم مرتفع ترین برج های آسیا جای گرفته است.

5. مرکز مالی جهانی شانگهای، چین (Shanghai World Financial Center)

ارتفاع: 492 متر

باز هم یکی از مرتفع ترین برج های آسیا در شانگهای چین و این بار برج مرکز مالی جهانی با ارتفاع 492 متر که در منطقه‌ی پودانگ قرار گرفته است. این برج در سال 2008 افتتاح شد و پدرسن فاکس و شرکت Mori معماری و ساخت آن را بر عهده گرفتند. دفاتر کار، هتل، اتاق کنفرانس، مرکز خرید و فضای تفریحی از جمله بخش‌های این آسمان‌خراش هستند و منطقه تفریحی پارک هیات شانگهای نیز در طبقات 79 تا 93 آن جای گرفته است.

6. مرکز تجارت بین‌المللی، هنگ‌کنگ (International Commerce Center)

ارتفاع: 484 متر

مرکز تجارت بین‌المللی یا اتحادیه تجارت در هنگ‌کنگ، ششمین آسمان‌خراش آسیاست. این برج 484 متری در مدت 8 سال از 2002 تا 2010 در منطقه‌ی وست کولون هنگ‌کنگ ساخته شد. باز هم پدرسن فاکس معماری این برج را انجام داد و شرکت MTR نیز مجری طرح بود. برج مرکز تجارت بین‌المللی با هزینه‌ی 58 میلیارد دلاری در 118 طبقه ساخته شد. هتل ریتزکارلتون در طبقات 102 تا 118، یک فضای تفریحی و رصدخانه در طبقه‌ی 100 و مرتفع‌ترین استخر دنیا در طبقه‌ی 118 این آسمان‌خراش قرار گرفته‌اند. 30 آسانسور عمومی، 14 آسانسور فوق‌سریع و 2 آسانسور وی آی پی از دیگر ویژگی‌های این برج مرتفع است.

7. برج دوقلوی پتروناس، مالزی (Petronas Twin Tower)

ارتفاع: 452 متر

پتروناس، بلندترین برج دوقلوی آسیا و جهان است که ارتفاع هر یک از آنها به 452 متر می‌رسد و شامل 88 طبقه و 75 آسانسور هستند. ساخت این برج در سال 1992 آغاز شد و 7 سال بعد در سال 99 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. مرکز خرید سوریا در طبقه همکف و یک پل دوطبقه در طبقه‌های 41 و 42، دو راهی هستند که این برج دوقلو را به هم متصل می‌کنند. یک معمار دورگه‌ی آمریکایی آرژانتینی به نام سزار پلی (Cesar Pelli) معماری برج دوقلوی پتروناس را بر عهده داشت. شرکت‌های بزرگی مانند بلومبرگ، بوئینگ، مایکروسافت و رویترز، دفتر کار خود را در این برج‌ها دایر کرده‌اند.

8. برج زیفنگ، چین (Zifeng Tower)

ارتفاع: 450 متر

برج زیبای زیفنگ که از آن به عنوان مرکز گرینلند نیز یاد می‌شود، در نانجینگ چین واقع شده و در سال 2010 پس از 5 سال ساخت‌وساز افتتاح شد. معماری این برج توسط آدرین اسمیت (Adrian Smith) انجام شده و دفاتر کار، مراکز فروش، رستوران‌ها، هتل و فضای تفریحی از جمله امکانات این برج 89 طبقه‌ای است.

9. برج کینگ کی 100، چین (Kingkey 100)

ارتفاع: 441 متر

برج کینگ کی 100، چهارمین آسمان‌خراش چین است که در بین مرتفع ترین برج های آسیا قرار می‌گیرد. کینگ کی 100 به برج اداری در پلازا نیز معروف است و پس از 4 سال عملیات ساخت‌وساز، در سال 2011 با ارتفاع 441 متر به بهره‌برداری رسید. این برج 100 طبقه‌ای شامل 68 طبقه اداری، 22 طبقه هتل لوکس و چندین رستوران شیک است. یک لابی باغ متعلق به هتل نیز در طبقه‌ی 94 آن قرار دارد.

10. مرکز تجارت بین‌المللی گوانگژو، چین (Guangzhou International Finance Center)

ارتفاع: 438 متر

سرزمین آسمان‌خراش‌ها یعنی چین باز هم میزبان یکی دیگر از مرتفع ترین برج های آسیا بوده و مرکز تجارت بین‌المللی گوانگژو معروف به برج غرب در این کشور آسیای شرقی قرار گرفته است. این برج 483 متری و 103 طبقه در سال 2010 افتتاح شد و طراحی آن را ویلکینسون ایر (Wilkinson Eyre) انجام داد. برج گوانگژو در سال 2012 موفق به دریافت جایزه‌ی Lubetkin RIBA شد. 67 طبقه دفتر کاری، دو طبقه تجهیزات مکانیکی، دو طبقه تفریح و سرگرمی، 29 طبقه هتل و یک طبقه لابی هتل امکانات این آسمان‌خراش را تشکیل می‌دهند.

 

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار