مدیران خودروعصر اعتبار

اقتصاد مسکن؛ آسیایی (بخش اول)

عصر ساختمان- امروزه بعد از بحران مالی جهانی، اقتصاد کشورهای جهان سوم و در حال توسعه تحت تاثیر نرخ ارز و سیاست‌های ابرقدرت‌های دنیا قرار گرفته است‌. البته در کشور‌های خاورمیانه نوسانات قیمت نفت نقش مهمی را در اقتصاد این کشورها ایفا می‌کند.

اقتصاد مسکن؛ آسیایی (بخش اول)
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، حال در مطلب زیر نگاهی داریم بر چگونگی تاثیر اقتصاد ‌ روی بازار ساخت‌و‌ساز و پروژه‌های عمرانی، سرمایه‌گذاری‌ها و ارتباطات خارجی. همچنین پیش‌بینی‌های موجود در مورد بازار اقتصادی این کشور‌ها در سال جدید را بررسی می‌کنیم.

    چین – پکن
    تقویت اقتصاد با پروژه‌های زیرساختی

    دورنمای اقتصاد
    چین طرح‌های عظیمی برای ساخت‌و‌ساز دارد‌ که شامل فراهم‌آوردن بستری مناسب در 10 سال پیش رو برای جابه‌جایی 250 میلیون نفر به شهرهای بزرگش می‌شود، که می‌توان هدف این طرح عظیم را متعادل ساختن اقتصاد بر پایه‌‌ خدمت‌گرایی بیشتر دانست.  مصارف داخلی در حال گسترش و تغییر به سمت استقلال بخش‌های صادراتی هستند.«یوآن» در مقابل دلار آمریکا 6 درصد کاهش داشته که کمک می‌کند صادرات با نرخ ارزان‌تری انجام شود‌ و پکن را به هدفش که کاهش خروج سرمایه به منظور خریدهای گران‌تر از خارج از کشور است، می‌رساند.
      عرضه و تقاضا در ساخت‌و‌ساز
    ساخت‌و‌ساز مسکونی نقش بزرگی در رسیدن کشور به تولید ناخالص ملی مورد نظر در سال 2016 ایفا کرده و از سال 2015 که سطح زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها در شانگهای، پکن و شنژن جذب شد، سبب شد قیمت‌ها نزدیک به 25 درصد افزایش یابد. اخیرا به دنبال اقدامات اعتباری جدید که توسط دولت صورت گرفت، قیمت‌ها افزایش کمتری داشته است. پروژه‌های زیرساختی به عنوان عامل رشد باقی می‌مانند. فرودگاه بین‌المللی «داکسینگ» که در جنوب غربی پکن واقع شده است، بزرگ‌ترین پروژه عمرانی چین محسوب می‌شود. خط مترو جدید (یکی از دو پروژه در دست ساخت این شهر) یک راه سریع ارتباطی در پایتخت فراهم می‌کند. همچنین چاینا زون (China Zun) با 108 طبقه به عنوان بلندترین ساختمان در حال ساخت در پکن شناخته می‌شود.
      چشم انداز آینده
    به دنبال انتخابات آمریکا، چین خطرات زیادی را متحمل شد، از جمله پیش‌بینی حمایتگرایی شدید دولت ترامپ و یا به زوال کشیده شدن روابط اقتصادی چین و ایالات متحده. همچنین این ریسک هم وجود داشت که حجم وام‌های غیر فعال به خاطر فشار اعتبارات به جریان بیفتد.
    با توجه به موارد فوق، بازار کلی چین نسبتا در دوره رونق به سر می‌برد و مناقصات نیز پر رونق است. هزینه‌ها در سال‌های 2016 و 2017 رشدی بالغ بر 5 درصد را تجربه کرده، این در حالی است که برای سال 2018 نیز رشدی به همان اندازه پیش‌بینی می‌شود. هم‌اکنون حاشیه سود پیمانکاری در این کشور  6 درصد است. علاوه بر آن ضریب مکانی بر حسب دلار آمریکا  33 است. ضریب برابری قدرت خرید  نیز در این کشور 2.74 است.

    مالزی – کوالالامپور
    باز شدن کانال‌های سرمایه‌گذاری خارجی

    دورنمای اقتصادی
    کاهش قیمت نفت در این کشور با وجود کاهش وابستگی به تولید کالا، ‌روی درآمد صادراتی نیز تاثیر گذاشته و موجب تضعیف نرخ ارز شده است.

      عرضه و تقاضا در ساخت‌و‌ساز
    بخش ساخت‌و‌ساز در مالزی فعال و پررونق است و پیش‌بینی می‌شود بودجه آن در سال 2017 به میزان 8‌درصد افزایش یافته باشد. همچنین احداث چندین پروژه مهم زیر ساختی و املاکی برنامه‌ریزی شده است که شامل گسترش حمل‌و‌نقل در سیستم‌های جابه‌جایی‌های  درون‌شهری «LRT» و  «MRT» می شود. فاز اول اتوبان «پن بورنئو (Pan Borneo)» به اتمام رسیده است که دستاورد عظیمی برای مسئولان به شمار می‌رود. بازسازی عظیمی در اقتصاد کوالالامپور در حال انجام است که شامل یک برج 92 طبقه‌ای اداری، یک هتل لوکس، مرکز خرید و برج‌های اقامتی می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، از اوایل امسال کار ‌ روی ریل خط آهن سریع‌السیر که کوالالامپور را به سنگاپور متصل می‌کند، آغاز می‌شود‌ و سیل سرمایه‌گذاری‌های خارجی از طرف کارخانه‌های تولیدی با تکنولوژی بالا به داخل کشور ادامه می‌یابد.

      چشم‌انداز آینده
    آینده اقتصاد این کشور روشن است، اما وابستگی شدید به تجارت خارجی به خصوص کشور چین، ممکن است باعث ایجاد موانع تجاری برای مالزی که یک کشور در حال توسعه است، از سوی آمریکا و چین شود.  تداوم رکود در قیمت نفت به درآمدهای صادراتی آسیب خواهد زد و باعث عدم  اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی برای تجارت خواهد شد.
    بر همین اساس وضعیت کلی بازار و شرایط مناقصه در کشور مالزی پر رونق است. رشد 3 درصدی هزینه‌ها که در سال‌های 2016 و 2017 صورت گرفت برای سال 2018 نیز پیش‌بینی می‌شود. حاشیه سود پیمانکاری 12.5 درصد است. علاوه بر آن ضریب مکانی برحسب دلار آمریکا 50 است، همچنین ضریب برابری قدرت خرید در کشور مالزی 2.75 است.

    عمان – مسقط
    آینده نامشخص در سایه قیمت پایین نفت

    دورنمای اقتصادی
    عمان اثرات قیمت پایین نفت را احساس می‌کند که موجب می‌شود تا جریان بودجه‌های قابل سرمایه‌گذاری نه تنها در حوزه‌های ضروری مانند سلامت و تحصیل بلکه در حوزه‌های هدف مانند گردشگری و تدارکات نیز با کاهش روبه‌رو شوند.

       عرضه و تقاضا در ساخت‌و‌ساز
    سرمایه‌گذاری در بخش‌های خصوصی مانند هتل‌ها و مراکز تفریحی، بازاری نسبتا سودده محسوب می‌شود. شرکت‌های نفتی و گازی پروژه‌های عمرانی خود را روی همین حوزه‌های پر سود انجام می‌دهند، این در حالی است که ساخت‌و‌ساز در حوزه‌های سلامت و تحصیل کاهش یافته است. پروژه‌های زیرساختی که از میزان بالای سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌های اخیر بهره‌مند بوده‌اند در حال حاضر روندی آرام و قابل پیش‌بینی را تجربه می‌کنند.

       چشم‌انداز آینده
    سال 2017 با توجه به وابستگی شدید عمان بر درآمدهای نفتی برای اجرای سرمایه‌گذاری‌ها بسیار چالش‌برانگیز بود. این بودجه پول را نه‌تنها برای پروژه‌های موجود بلکه برای پروژه‌های جدید نیز آزاد می‌کند. احتمالا طرح‌های عظیم با مقیاس بزرگ مانند ایرفان (Irfan‌)، ییتی (Yiti)، یینکت (Yinket) و مینا سلطان قابوس (Mina Sultant Qaboos) در مراحل طراحی ادامه می‌یابند اما ابهاماتی در مورد اینکه کی به اتمام می‌رسند، وجود دارد. «دوقام (Duqham)» با انجام پروژه پالایشگاهی که در جنوب در حال ساخت دارد‌، پیش‌بینی می‌شود که یک کاتالیزور برای پیشرفت بیشتر این منطقه اقتصادی جدید باشد، اما پیشرفت «دوقام» به طور مشخص از پیش‌بینی‌ها کندتر بوده است.با توجه به موارد ذکر شده، وضعیت کلی بازار در کشور عمان با رکود روبه‌روست و شرایط مناقصه نیز در این کشور راکد است. رشد هزینه‌ها در سال 2016 تا 2017  صفر درصد بوده که برای سال 2018 هم رشدی پیش‌بینی نمی‌شود. حاشیه سود پیمانکاری در این کشور 5 درصد است. گفتنی است ضریب مکانی بر حسب دلار آمریکا در عمان 37 است. همچنین ضریب برابری قدرت خرید در کشور عمان 0.19 است.

    ادامه دارد ....

    * مترجم: عرفان علیزاده

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار