مدیران خودروعصر اعتبار

کاخ گلستان از فرونشست‌ جان سالم به در می‌برد؟

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی تهران در نامه‌ای به شهردار منطقه ۱۲ خواستار توقف ایجاد زیرگذر در ابتدای بازار تهران شد.

کاخ گلستان از فرونشست‌ جان سالم به در می‌برد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران،  مهدی معمارزاده  کارشناس میراث فرهنگی بتازگی از ایجاد فرونشست در 100متری کاخ گلستان تنها اثر ثبت جهانی شدن پایتخت در تهران خبر داده بود؛ زیرگذری که لرزه بر اندام کاخ گلستان انداخته، برخلاف قوانین ملی و بین‌المللی میراث فرهنگی در حریم این اثر جهانی قرار دارد. عملیات ساخت زیرگذر در بازار تهران سه ماه پیش آغاز شد. رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در نامه‌ای که روز 25 دی ماه نوشته است خواستار توقف کار تا زمان بررسی نقشه‌های زیرگذر و فعالیت‌های عمرانی شد. هشدار کارشناسان درباره فرونشست آثار شناخته شده پایتخت بعد از دوبار فرونشست درمحدوده بازار شدت گرفته است.

نامه نگاری خسرو آبادی بعد از سه  ماه از شروع به کار ساخت زیرگذر به واکنش تند مطبوعات منجر شده است. آنها با یادآوری نزدیکی دفتر یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با نصب بنر شهرداری که از ایجاد «زیر گذر در حریم کاخ جهانی گلستان» و بافت تاریخی بازار خبر می‌داد، خواستار اقدام جدی‌تر میراث فرهنگی برای جلوگیری از تخریب و تهدید آثار باقی مانده از تهران قدیم شده‌اند. اهالی رسانه می‌پرسند چرا یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی زودتر از این مدت گزارش گودبرداری را به مسئولان اداره کل میراث فرهنگی نداده است؟

گودبرداری پیش از آنکه بولدوزرها به جان حریم اثر جهانی کاخ گلستان بیفتند زخم‌های ناکار بسیاری به میراث فرهنگی در بافت تاریخی پایتخت زده است. تخریب و تهدید سرای دلگشا، تهدید و تخریب عمارت مسعودیه و مسجد امام و... از جمله زخم‌هایی است که گودبرداری‌ها و مسدود کردن مسیر تغذیه سفره‌های زیر زمینی آب در این منطقه به بافت تاریخی وارد کرد.

رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، روی نامه‌ای که قید «فوری» را به همراه دارد برای عابد ملکی، شهردار منطقه 12 تهران فرستاده و در آن درخواست کرده تا «شهرداری عملیات عمرانی در حریم کاخ گلستان را تا تصمیم پایگاه‌های جهانی متوقف کند.»او در نامه خود خواسته «تا زمان بررسی نقشه‌های مربوط به این طرح، از هر گونه عملیات عمرانی در محدوده خودداری شود» و تأکید کرده که «یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران اقدامات تأمینی را انجام می‌دهد.»

او نوشته است: «تصمیم‌گیری در خصوص تنها اثر ثبت‌شده جهانی در استان تهران منوط به اعلام نظر معاونت میراث فرهنگی کشور و اداره کل پایگاه‌های جهانی است و اداره کل میراث استان تهران بر اساس ضوابط از ادامه فعالیت عمرانی در حریم کاخ گلستان تا اعلام تصمیم نهایی جلوگیری می‌کند.»به گفته او مسئولان شهرداری منطقه 12 قطعاً بعد از توقف ساخت وسازهای طرح سرای دلگشا در منطقه بازار، به حساسیت‌هایی که برای حریم کاخ جهانی گلستان در نظر گرفته شده، آشنا هستند و شرایط کنونی برای توقف عملیات عمرانی در منطقه گلوبندک را فراهم  می‌کنند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو