مدیران خودروعصر اعتبار

لزوم تسریع در مقاوم‌سازی غار سنگ‌اشکن جهرم

عصر ساختمان- چندروزی از ریزش دهانه ورودی غار سنگ‌اشکن جهرم می‌گذرد و به نظر می‌رسد که تعداد کم ستون‌های ایجاد شده در پیشانی غار و وارد شدن فشارهای ناشی از بارندگی، عامل این بوده است و باید فکری به حال استحکام این غار بی‌نظیر کرد.

لزوم تسریع در مقاوم‌سازی غار سنگ‌اشکن جهرم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، بازدید کنندگان غار سنگ‌اشکن و خصوصا شهروندان جهرمی به خاطر دارند که در بارندگی‌های شدید همواره ریزش آب از سقف این غار، دیده می‌شد؛ اما شدت بارندگی‌های اخیر، تاثیر خود را بر دهانه ورودی غار گذاشت و این احتمال وجود دارد که سایر بخش‌های بزرگترین غار دالان‌دار خاورمیانه نیز دچار تخریب و ریزش شود.

    معاون استاندار فارس ‌و فرماندار ویژه‌ی شهرستان جهرم، خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر دستگاه‌های متولی به وضعیت غار سنگ‌اشکن جهرم شد.

    علی‌رضا صحرائیان درباره‌ی ریزش اخیر سقف این غار گفت: با توجه به اینکه به پایان سال نزدیک می‌شویم و شهر جهرم به عنوان یکی از مقصدهای گردشگران نوروزی است، جا دارد هرچه سریع‌تر وضعیت غار ساماندهی شود.

    معاون استاندار فارس ضمن درخواست برای پرهیز موقت از رفت و آمد در این مکان، گفت: با وضعیت حاضر غار سنگ‌اشکن، هر گونه صدا و ضربه‌، منجر به ریزش بیشتر این بنای تاریخی می‌شود.

    شهردار جهرم نیز با اشاره به اینکه متولی غار سنگ‌اِشکن میراث فرهنگی است، گفت: غار سنگ‌اشکن، مهمترین جاذبه‌ی گردشگری شهرستان جهرم است و میراث فرهنگی با همکاری سایر ارگان‌ها باید طرح جامعی را برای این مکان تعریف نماید.

    قزلی با اشاره به آسیب‌دیدگی غار سنگ‌اشکن در بارندگی اخیر گفت:  غار سنگ‌اشکن اثر ثبت‌شده‌ی ملی است و متولی آثار ملی میراث فرهنگی است.

    وی محوطه‌سازی پیرامونی سنگ‌اشکن را در حوزه اختیارات شهرداری جهرم دانست و گفت: عملیات زیباسازی و محوطه‌سازی پیرامون غار انجام شده، ولی حفظ، نگهداری و مرمت این غار با توجه به تخصصی‌بودن مربوط به اداره‌ی میراث فرهنگی جهرم است و باید هرچه سریع‌تر مقاوم‌سازی این اثر ملی را شروع کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار