مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور:

۶۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی کشور غیر مقاوم هستند

عصر ساختمان- مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: ۶۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی کشور معادل سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد غیر مقاوم هستند.

۶۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی کشور غیر مقاوم هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا، حمیدرضا سهرابی روز شنبه افزود: ایران کشوری سانحه خیز به شمار می رود و با وجود اینکه اغلب روستاهای کشور در مناطق یاد شده واقع شده اند، متاسفانه فرسودگی واحدهای مسکونی روستایی مواجه هستیم.
    وی، یادآوری کرد: اجرای طرح بهسازی واحدهای روستایی از سال 84 در کشور آغاز شد و این موضوع پس از زقوع زلزله بم بیشتر مورد توجه و تقویت قرار گرفت.
    سهرابی افزود: از سال 84 تا کنون و در قالب طرح ویژه بهسازی از یک میلیون و 700 هزار واحد مسکونی انعقاد قرارداد شده با بانک ها، یک میلیون و 590 هزار آن مورد به بهره برداری رسیده است.
    وی ابراز کرد: 340 هزار واحد روستایی نیز در حوادث مورد بازسازی قرار گرفته اند، به عبارتی یک میلیون و 925 هزار واحد مسکونی در قالب طرح بهسازی و بازسازی، مقاوم سازی شده است.
    مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور ادامه داد: قبل از اجرای طرح ویژه، فقط هفت درصد معادل 210 هزار واحد مسکونی روستایی در کشور مقاوم سازی شده بود و با احتساب این رقم در مجموع می توان گفت،2 میلیون و 100 هزار واحد مسکونی مقاوم شده است.
    وی، یادآوری کرد: به عبارتی دیگر بر اساس اعلام مرکز آمار ایران پنج میلیون و 370 هزار واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد که حدود 40 درصد آنها مقاوم سازی شده است.

    ***600 هزار خانوار روستایی فاقد مسکن در کشور وجود دارد
    سهرابی با اشاره به برنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: بر اساس سرشماری سال 95، 6میلیون و 70 هزار خانوار روستایی در کشور وجود دارد و این موضوع نشان می دهد حدود 600 هزار خانوار فاقد مسکن هستند.
    وی ابراز کرد: از سوی دیگر تا پایان برنامه ششم و هفتم توسعه کشور و طی افق 10 ساله و با توجه به طرح جامع مسکن روستایی حدود 240 هزار واحد خانوارهای جدید ناشی از ازدواج افزود می شود.
    مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور خاطرنشان کرد: سه میلیون و 200 هزار واحد روستایی در کشور غیر مقاوم هستند و طبق برنامه ریزی ها طی 10 سال آینده باید 50 درصد این واحدها مقاوم سازی شوند.
    به گفته وی، تا افق 1405 حدود 75 درصد واحدهای روستایی در کشور مقاوم سازی خواهند شد.

    *** همکاری استانها در جذب تسهیلات تعیین کننده است
    وی بیان کرد: بانک های عامل به تدریج تسهیلات خود را در بحث مقاوم سازی روستایی ابلاغ می کنند و دولت تدبیر و امید طبق مصوبه ای که دارد، به صراحت استفاده از ضمانت سفته های زنجیره ای را برای این واحدها اعلام و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز تضمین نامه بحث تسهیلات را صادر کرده است.
    سهرابی افزود: شورای پول و اعتبار نیز به صراحت عبارت 200 هزار سفته زنجیره ای را به بانک های عامل ابلاغ کرده است.
    وی ابراز کرد: بانک های عامل نیز به استان ها ابلاغ سفته های زنجیره ای را اعلام کرده در تمامی استانها با توجه به محدویت منابع مالی، روند جذب تسهیلات وضعیت خوبی دارد، اما آنچه مسلم است همکاری مسئولان استانی در جذب تسهیلات نقش موثرتری دارد.
    این مسئول ادامه داد: بر این اساس در هر استان استانداران و در شهرستانها که فرمانداران از این طرح حمایت کرده اند درصد جذب تسهیلات نیز افزایش یافته و حتی سهمیه بیشتری را نیز جذب کرده اند.

    ***میانگین مقاوم سازی واحدهای روستایی 40 درصد است
    مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: بررسی ها نشان می دهد میانگین مقاوم سازی واحدهای روستایی درسطح کشور 40 درصد است و این موضوع نیز به شرایط مختلف بستگی دارد.
    وی با اشاره به نحوه استقبال روستاییان از تسهیلات مقاوم سازی ادامه داد: بانک ها مطالبات و معوقاتی از سال های گذشته داشته اند و سخت گیری بانک ها نیز در اعطای تسهیلات وجود دارد و در این میان روستاییان در ارائه تضمین برای دریافت تسهیلات مشکلاتی دارند که با پیگیری ها می توانند آن را رفع کنند.
    سهرابی خاطرنشان کرد: می توان گفت، در اغلب شهرستان ها تعداد واحدهای روستایی برای دریافت تسهیلات که تشکیل پرونده داده اند بیش از حد انتظار بوده است.

    *** 400 هزار واحد مسکونی روستایی از تسهیلات بازسازی استفاده کردند
    مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور ادامه داد: طی دولت تدبیر و امید و از شهریور سال 92 تا کنون، حدود 400 هزار واحد مسکونی روستایی از تسهیلات بهسازی و بازسازی استفاده کرده و به پایان کار رسیده اند.
    وی بیان کرد: بر این اساس برای حدود 220 هزار واحد مسکونی روستایی نیز با بانک های عامل عقد قرداد شده و در مناطق مختلف کشور در حال اجراست و دولت طی مدت یاد شده حمایت های ویژه ای داشته است.
    سهرابی افزود: رویکرد بنیاد مسکن بهسازی و مقاوم سازی سالانه 200 هزار واحد مسکونی مطابق با برنامه ششم توسعه است و این مهم منطبق با طرح جامع مسکن کشور در سال 93 به تصویب راه و شهرسازی رسیده است.
    وی یادآوری کرد: مسکن روستایی، مسکن معیشت محور بوده و متفاوت از مسکن شهری است و در این میان زیر بنای فضاهای زیستی در یک واحد مسکونی روستایی 30 درصد کل واحد را شامل می شود.
    این مسئول افزود: بنابراین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تامین منابع لازم در سال جاری و طبق تفاهم نامه منعقد شده با بانک مهر ایران 45 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای متقاضیانی که بخواهند فضای معیشتی خود را بهسازی کنند تا سقف هشت میلیون تومان تسهیلات اعطا می کند.

    *** 350 روستای هدف گردشگری در برنامه ششم توسعه بهسازی می شوند
    مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور ادامه داد: یکی از رویکردهای مهم بنیاد مسکن توجه به روستاهای هدف گردشگری است و در این راستا تغییرات آب هوایی و اقلیمی و محدودیت منابع نیز وجود دارد.
    وی بیان کرد: روستاها پتاسیل های گردشکری بوم گردی، گیاهان دارویی و صنایع دستی متعددی دارند که باید نسبت به تقویت آنها اقدام کرد.
    به گفته وی، بنیاد مسکن در روستاهای هدف گردشگری برای متقاضیانی که بخواهند در این مناطق واحد بوم گردی، مسافر کاشانه راه اندازی کنند تا سقف 15 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می کند.
    سهرابی افزود: هم اکنون بیش از 65 روستای دارای بافت با ارزش در سطح کشور شناسایی شده و علاوه بر آن 350 روستای هدف گردشگری نیز در برنامه ششم توسعه بهسازی می شوند.
    وی ابراز کرد: در مجموع یکی از برنامه های مهم بنیاد این است که روستاهای مستعد گردشگری به لحاظ اعطای تسهیلات، مورد حمایت ویژه قرار می گیرند و در این میان طبق تفاهم نامه انجام گرفته با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور این بنیاد با هم افزایی، تسهیلات و منابعی که در اختیار دارد، زیر ساخت های صنعت گردشگری را مورد حمایت قرار خواهد داد.

    *** شاخصی برای مهاجرت تعریف نشده است
    مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور ادامه داد: متاسفانه در ارتباط با مهاجرت شاخصی تعریف نشده و آنچه مسلم است یک ثبات جمعیتی در روستاها وجود دارد.
    وی اظهار کرد: اگر قدر مطلق سرشماری جمعیت سال 90 تا 95 را مورد محاسبه قرار دهیم روستاها کاهش جمیعتی ندارد و ممکن است نسبت کم شده باشد اما متاسفانه نسبت شدید کاهش درصد جمعیت شهرنشینی رخ داده که عمده دلیل آن تبدیل روستاهای بزرگ و اطراف به شهر بوده است.
    سهرابی افزود: یعنی در فاصله زمانی سال 85 تا سال 90، یک میلیون و 250 هزار نفر جمعیت روستایی شهر نشین شدند این در حالی است شهرنشین محسوب شده و به نوهب خود مشکلاتی داشته است.
    وی ابراز کرد: در صورت مقاوم سازی 200 هزار واحد مسکونی روستایی بر اساس فرمول وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت 300 هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دنبال دارد.
    این مسئول ادامه داد: تاکنون بالغ 14 هزار میلیارد تومان از دولت تسهیلات ارزان قیمت دریافت شده و به اقتصاد کشور و روستاها کمک شده است.

    *** فعالیت 15 هزار نیروی مهندس جوان در سیستم نظارتی دفاتر فنی روستایی
    سهرابی افزود: بهسازی واحدهای روستایی نقش بسزایی در جلوگیری از تخریب دارد و این مهم از اهداف کلان سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
    وی اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه مقاوم سازی واحدهای روستایی به بحث انرژی اهمیت می دهد و بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه اعطا می شود.
    مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور خاطرنشان کرد: روستاییانی که تمایل دارند، طبق ضوابط مبحث 19 مقررات ملی ساختمان (صرفه جویی مصرف انرژی) را رعایت کنند، تسهیلات قرض الحسنه دریافت می کنند.
    این مسئول ادامه داد: هم اکنون حدود 11 هزار نفر در شاخه نظارت، چهار هزار نفر در دفاتر طراحی و در مجموع می توان گفت،15 هزار نیروی مهندس جوان بومی در سیستم نظام فنی به عنوان بخش خصوصی فعالیت می کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو