مدیران خودروعصر اعتبار

لغو مجوز معادن سنگ آهن آلاینده

عصر ساختمان- طی هفته اخیر، دولت چین اعلام کرد که با تصویب قانونی در راستای بهبود کیفیت هوای این کشور، قصد دارد حدود یک‌سوم از مجوزهای استخراج از معادن سنگ آهن را در این کشور لغو کند. با این همه به خاطر کوچکی بسیاری از این معادن، به‌نظر نمی‌رسد که این امر در میزان عرضه داخلی سنگ آهن این کشور خللی وارد کند.

لغو مجوز معادن سنگ آهن آلاینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فلزات، طی هفته گذشته دولت چین اعلام کرد که قصد دارد مجوز معادن سنگ آهن این کشور را به یک‌سوم تعداد فعلی خود، کاهش دهد. اغلب این معادن کوچک اما آلاینده هستند. این تصمیم پکن، در راستای تلاش برای بهبود حفاظت از محیط زیست و بهبود کیفیت هوا انجام خواهد گرفت. این اقدام دولت به معنای لغو بیش از هزار مجوز معدن سنگ آهن است. به گفته مهندس ارشد سازمان معدن و متالورژی چین (Metallurgical Mines’ Association of China) یا به صورت مختصر MMAC، این معادن کوچک نسبت به رعایت مسائل زیست‌محیطی بی‌اعتنا بوده و به همین دلیل تا زمانی که منطبق با استانداردها و بازرسی‌های مربوطه شوند، بسته خواهند ماند. برخی از این معادن ناچار خواهند بود که فرآیندهای تولید خود را بهبود بخشند و به روزآوری کنند و سایر معادن از چرخه تولید حذف خواهند شد. همچنین معادنی که در محل‌های حفاظت‌شده قرار داشته باشند، تعطیل خواهند شد.

    دلیل این لغو مجوزها، مصوبه وزارت حفظ محیط زیست عنوان شده است که در جولای امسال تصویب شد. در سال‌های اخیر، تعداد معادن فعال چین از 3 هزار به یک هزار و 900 تنزل داشته است. به گفته مدیر اجرایی شرکت بین‌المللی واله (Vale) این روند کاهشی، تا پاییز امسال ادامه خواهد داشت. حتی برخی از معادن به جای سرمایه‌گذاری و هزینه کردن برای استخراج سنگ آهن از معادن خود، اقدام به واردات محموله‌های کم‌عیار سنگ آهن می‌کنند و سپس پرعیارسازی را انجام می‌دهند و آن را به فروش می‌رسانند. عیار سنگ آهن معادن چین اغلب پایین است و در حدود 30 درصد آهن محتوی دارد که در مقایسه با معیار جهانی که 60 درصد است، کم‌عیار محسوب می‌شود. تولید سنگ آهن این کشور در سال 2016 به یک میلیارد و 63 میلیون تن رسید. میزان تولید سنگ آهن چین در سال اخیر در نمودار 1 آورده شده است.

    روند کاهشی تولید سنگ آهن در چین، به خوبی در نمودار قابل مشاهده است. تحلیل‌گران معتقدند که این کشور، قله تولید فولاد خود را پشت سر گذاشته است. طبق گزارش‌های اخیر نشریه پلاتس (Platts)، به‌نظر نمی‌رسد لغو مجوزهای معادن سنگ آهن چین، اثر زیادی بر عرضه سنگ آهن داخلی چین داشته باشد. خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه 27 سپتامبر به نقل از مهندس ارشد MMAC آورده است: «چین حدود یک‌سوم مجوز‌های بهره‌برداری از معادن سنگ آهن را لغو خواهد کرد. این اقدام در راستای تلاش پکن برای بهبود کیفیت هواست. عدد یک‌سوم نیز تنها یک تخمین است و ما نمی‌دانیم که دولت چه معیارهایی را در این باره اتخاذ خواهد کرد اما احتمالا نخستین کسانی که تحت تاثیر این برنامه قرار خواهند گرفت، صاحبان معادن و کارخانه‌های کوچک خواهند بود». وی افزود که با این حال، هیچ‌گونه برنامه دقیقی شامل بازه زمانی مشخص وجود ندارد و جزئیات این موضوع پس از نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست در چین که در تاریخ 18 اکتبر برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار