مدیران خودروعصر اعتبار

جایگاه شهردار در کشورهای مختلف جهان

عصر ساختمان- در بسیاری از کشورها شهردار به عنوان بالاترین مقام شهری در شهرها و شهرستان ها شناخته می شود در اکثر سیستم های شهری شهردار به عنوان مقامی اجرایی و یا گاهی اوقات مقامی تشریفاتی به کار گرفته می شود در سرتاسر جهان تفاوت های گسترده ای در قوانین محلی و آداب و رسوم آنها در رابطه با شیوه ی انتخابی شهردار و وظایف مربوط به او می باشد.

جایگاه شهردار در کشورهای مختلف جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از شهر مینو، جایگاه شهردار در کشورهای مختلف جهان را در گزارش زیر بخوانید.

    استرالیا

    در شوراهای استرالیا شهردار یکی از اعضای شورا است که به عنوان یک مقام تشریفاتی در جلسات رسمی دولتی و افتتاحیه ها شرکت می کند تصمیمات شهردار در طول جلسات شورا گرفته می شود و در صورت لزوم  تایید یا لغو می شود شهردار در استرالیا را می توان به صورت مستقیم از طریق رای گیری در انتخابات محلی و یا از طریق جلسات شورا که در ماه سپتامبر بر گزار می شود برگزید. در شوراهایی که متشکل از حزب های مختلف است شهردار از گروهی انتخاب می شود که بیشترین صندلی یا نماینده را در شورا داشته باشد.

    کانادا

    شهردار در کانادا رهبر شهرداری های این کشور است با این حال در برخی از استانهای کانادا (مثل اونتاریو) هنوز از اصطلاح ریو برای منتخب روستاهای کوچک استفاده می کنند شهرداری یک شهرک یا یک روستا نقش مشابه شهردار را در شهرهای بزرگ ایفا می کند بازه زمانی ریاست هر شهردار با توجه به منطقه ای که مسئولیت دارد متفاوت بوده و بستگی به قوانین محلی آن منطقه دارد.

    فرانسه

    شهردار هر منطقه هر شش سال یکبار در انتخابات محلی انتخاب می گردد.

    آلمان

    در آلمان دولت های محلی توسط اساس نامه های یالتی کنترل و اداره می گردند امروزه فقط شهردار سه شهر ایالتی (برلین، هامبورگ و برمن) توسط پارلمان انتخاب می گردد و در مابقی ایالات شهردار با رای مستقیم شهروندان که در آن محدوده زندگی می کنند انتخاب می شود. در این کشور پست شهردار به عنوان یکی از شغل های حرفه محسوب می شود، شهردار بالاترین مقام دولت در آن منطقه است.

    یونان

    شهردار در یونان هر پنج سال در انتخاباتی محلی انتخاب می شود و آنها مدیران شهری برای ایالات تقسیم شده هستند از شروع سال 2014 شهردارها برای پنج سال انتخاب می گردند و انتخابات دولت محلی و شهرداری ها همزمان با انتخابات پارلمانی در اروپا برگزار می گردد.

    ایران

    در ایران شهردار مدیر و مسئول اجرایی شهر است و توسط شورای اسلامی شهر انتخاب می گردد و هر چهار سال یک بار دوره ی او به پایان می رسد.

    ژاپن

    قانون استقلال محلی ژاپن که در سال 1947 تصویب شد ساختار دولت محلی ژاپن را تعریف می کند که در بعد از جنگ جهانی دوم این قانون قدرت فراوانی گرفت این قانون قدرت اجرایی فراوانی به شهردار در  زمینه های سیاسی اعطا کرد که قدرت شهرداری ها در ژاپن با همتایان آنها در ایالات متحده آمریکا برابری می کرد.

    لهستان

    شهردار در لهستان به طور مستقیم توسط ساکنان شهری انتخاب می شوند شهردار تنها شاخه اجرایی شهری دولت است و در ضمن شهردار نمی تواند عضو شورای شهر و یا پارلمان باشد شهردار در صورت نیاز معاونی شهری برای خود انتخاب می کند.

    ترکیه

    شهردار در ترکیه توسط افراد ساکن در آن شهر انتخاب می شود به عنوان یک قانون در آنجا شهرداری ها در تمام مراکز استان و همچنین شهرها وجود دارد انتخابات شهرداری هر پنج سال یک بار برگزار شده و نامزدهای منتخب در صورت نداشتن مشکل امنیتی و فساد مالی می توانند در دوره های بعدی نیز  نامزد انتخاباتی گردند.

    ایالات متحده آمریکا

    شهردار در ایالات متحده آمریکا بالاترین مقام شهری در بیشتر ایالات می باشد در ایالات متحده بسته به نوع سیستم و قوانین محلی، انواع مختلف و متفاوتی از شهرداری و اداره ی شهر مشاهده می گردد شهردار ممکن است بتواند حتی ریاست شورای شهر را به عهده بگیرد ولی قدرت قانون گذاری را ندارد در این نظام هم اعضای شورا و هم شهردار با آرای مستقیم مردم انتخاب شده ولی شهردار قدرت اجرایی بالایی دارد و همچنین حق “وتو” مصوبات شورا را نیز در اختیار دارد.

    نوع دیگر حاکمیت شهری در آمریکا مدیریت شورا است که در حال حاضر در برخی از شهرهای آمریکا اجرا می شود و این شورا است که مدیر شهر را بر می گزیند و مصوبات لازم الاجرای شهر را تصویب و ابلاغ می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار