مدیران خودروعصر اعتبار

بلندمرتبه‌ها و پل‌ها، بلای جان قزوین در روز بحران

عصر ساختمان- رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مهندسان معمار ایران گفت: اینکه بلندمرتبه‌ای به‌مانند برج تجارت را در وسط بافت مسکونی و کنار بافت تاریخی ساخته‌اند بی‌شک انواع مشکلات را از منظر شهری، ترافیک، سایه‌اندازی وعدم فضای باز و سبز، مشکلات تردد و پارکینگ مطلوب ایجاد می‌کند که تمامی این عوامل نشان می‌دهد نباید این برج در این نقطه شهر ساخته می‌شد.

بلندمرتبه‌ها و پل‌ها، بلای جان قزوین در روز بحران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، در ادامه سلسله گزارش‌های بررسی «وضعیت قزوین و احتمال زلزله» خبرنگار ایسنا با «محمدرضا نوروزیان» رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مهندسان معمار ایران به گفت‌وگو نشسته و وضعیت قزوین را در صورت وقوع زلزله موردبررسی قرار داده است.

    ایسنا: برآورد شما از صنعت ساختمان‌سازی قزوین چگونه است؟

    نوروزیان: متأسفانه هر روز در صنعت ساختمان‌سازی قزوین شاهد پایین آمدن کیفیت آن هستیم، چون ساختمانی را که چند دهه گذشته با تکنولوژی آن روز ساخته‌شده است از نظر دوام، سازه و معماری نسبت به ساختمان‌هایی که امروز ساخته می‌شود، دارای کیفیتی بهتر بوده چرا که سازندگان ساختمان امروز برای اتمام سریع پروژه در ساختمان‌سازی تعجیل دارند و یا متأسفانه افراد کاردان سر کار نیستند و یا افراد به‌طور کامل دل به کار نمی‌دهند.

    ایسنا: علت این استدلال شما چیست؟

    نوروزیان: هم‌اکنون به‌علت فروش تراکم مازاد بر استاندارد جمعیت، دادن سرقفلی در کوچه‌ها یا بافت تاریخی هم‌چنین لحاظ نشدن استانداردها در شهرسازی، به لحاظ بحث پدافند غیرعامل اگر در قزوین زلزله اتفاق بیفتد به دلیل مازاد بر استاندارد جمعیت در آنجا، بحران و تلفات چند برابر خواهد شد.

    ایسنا: وضعیت پل‌های ساخته‌شده در شهر قزوین را از نظر ایمنی چگونه می‌بینید؟

    نوروزیان: اگر زلزله 7 ریشتری در قزوین اتفاق بیفتد و برای یکی از پل‌ها اتفاقی بیافتد قطعاً خسارت جبران‌ناپذیری اتفاق خواهد افتد و شریان‌های اصلی شهر مسدود می‌شود و در مواقع بحران نمی‌توان کاری نمی‌توان انجام داد از سوی دیگر از لحاظ اجتماعی و شهری این پل‌ها آثار خودش را دارد.

    در روزهایی که زلزله‌ای رخ می‌دهد اگر تا چند روز اول امدادرسانی نشود، تلفات انسانی چند برابر می‌شود و از آنجا که قزوین شهری زلزله‌خیز است این پل‌ها بسیار خطرناک است چرا که اگر حادثه‌ای از قبیل ریزش یا سقوط بر پل‌ها رخ دهد، شریان‌های اصلی در روزهای بحرانی قطع شده و به‌مانند بمب‌های ساعتی که در شهر کار گذاشته شدند، عمل می‌کنند.

    ایسنا: ارزیابی شما از جانمایی بلندمرتبه‌های شهر قزوین چیست؟

    نوروزیان: بلندمرتبه‌های قزوین از نظر جانمایی بسیار اشتباه بوده و برای همین در 3 سال گذشته معاونت معماری عالی شهرسازی طی یک ابلاغیه‌ای که به همه استان‌ها داد، بلندمرتبه‌سازی را به غیر از هفت الی هشت کلان‌شهر ممنوع کرد.

    این موضوع در شهر قزوین هم مصداق یافت و بلندمرتبه‌سازی ممنوع شد و حتی در کلان‌شهرهایی چون تهران و تبریز هم مجوز بلندمرتبه‌سازی را در صورت داشتن پیوست اجتماعی و فرهنگی و تصویب شورای عالی شهرسازی ارائه می‌دهند.

    ایسنا: منظور از ساختمان‌های بلندمرتبه چیست؟ هر چند طبقه را بلندمرتبه می‌دانند؟

    نوروزیان: مرجع دقیقی در این خصوص نداریم اما براساس مقررات ملی ساختمان، ساختمان‌های 8 طبقه به بالا بلندمرتبه محسوب می‌شود.

    جانمایی ساختمان‌ها قطعاً به بررسی و محاسبه علمی نیاز دارد تا از لحاظ سازه بررسی شوند که در چه وضعیتی قرار دارند.

    ایسنا: یکی از برج‌های بلندمرتبه قزوین که در وسط شهر قرار دارد، برج تجارت است. این ساختمان را از نظر ایمنی در برابر زلزله چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    نوروزیان: در صورت وقوع زلزله‌ای در قزوین اگر اتفاقی برای برج تجارت پیش بیاید نه‌تنها در این مجتمع شاهد تلفات انسانی بالایی خواهیم بود بلکه برای پیرامون آن‌هم چنین چیزی متصور است چرا که این برج با منازل مسکونی و خیابان‌های اطراف فاصله کمی دارد و در صورت وقوع حادثه بارانی از شیشه بر سر مردم خواهد ریخت و همین امر باعث می‌شود جان بسیاری از افراد به خطر بیافتد.

    این‌که بلندمرتبه‌ای به‌مانند برج تجارت را در وسط بافت مسکونی و کنار بافت تاریخی ساخته‌اند بی‌شک انواع مشکلات را از منظر شهری، ترافیک، سایه‌اندازی وعدم فضای باز و سبز، مشکلات تردد و پارکینگ مطلوب ایجاد می‌کند که تمامی این عوامل نشان می‌دهد نباید این برج در این نقطه شهر ساخته می‌شد.

    از سوی دیگر در بلندمرتبه‌سازی باید اگر 1000 متر مربع زمین دارید 200 متر را ساخته و 800 متر فضاسازی شود اما در برج تجارت یک متر هم فضا برای این کار ندارد.

    ایسنا: مقصر اصلی این موضوع چه کسانی هستند؟

    نوروزیان: همه مدیرانی ‌که این مجوزها را صادر کرده و امضای خیانت آن‌ها پای این پروژه‌ها است در حقیقت به شهر خیانت کرده‌اند، چون گوششان بدهکار نبوده و برای شنیدن حقیقت شنوا نبود. باید این موضع پیگیری قضایی شود.

    اگر زلزله‌ای در شهر بیاید همه کاسه و کوزه‌ها را سر ناظر ساختمان شکسته خواهد شد اما به آن مسئولی که مجوز ساخت را داده هیچ‌کس دسترسی نخواهد داشت.

    ایسنا: ناظران ساختمانی با چه مشکلاتی دست‌وپنجه می‌کنند؟

    نوروزیان: من خودم هم ناظر هستم. هم‌اکنون ناظرین ساختمان هیچ عامل اجرایی ندارند و فقط می‌تواند گزارش تخلفات را بدهند.

    خود من بارها و بارها در مورد تخلفات متراژی و اجرایی صورت گرفته در ساختمان‌ها مواردی را اعلام کرده‌ام اما کسی گوشش بدهکار نیست چرا که دستگاه اجرایی و ضابط قضایی نداریم و تنها می‌توانیم در قابل یک گزارش به شهرداری تخلفات را اطلاع دهیم و شهرداری باید به‌عنوان ضابط قضایی پیگیری تخلفات را داشته باشد.

    ایسنا: به نظر شما بیشترین نقاط قزوین که در زلزله آسیب خواهد دید کدام مناطق خواهد بود؟ 

    نوروزیان: به نظرم مناطق نوساز تخریب زلزله بیشتر خواهد بود چرا که تراکم جمعیتی در این مناطق زیادتری را دارند.

    ایسنا: علت این تحلیل شما چیست؟

    نوروزیان: از جمله خسارتی که به‌طور قطع در بیشتر مناطق نوساز ایجاد خواهد شد می‌توان به تخریب بالکن‌ها و آواری که از این اتفاق بر سر مردم خواهد ریخت، اشاره کرد. این بالکن‌ها و نمای ساختمان‌ها در یک زلزله 6 ریشتری فرو خواهد ریخت. این اتفاق به‌ویژه در نماسازی‌هایی رومی بیشتر خواهد بود چرا که از نظر استحکام ایمنی چندانی ندارد و در زلزله حجم بالایی از سنگ و بتن به خاطر اتصالات ضعیفی که دارد، خواهد ریخت.

    ایسنا: اگر نکته‌ای باقی‌مانده بفرمایید؟

    نوروزیان: متأسفانه امروز سهل‌الوصول‌ترین تصمیم دادن مجوز و فروش تراکم است، از این‌رو نیاز است دومینوی تصمیمات اشتباه یکجایی قطع شده و مسئول و مدیر اشتباه کار توبیخ شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو