مدیران خودروعصر اعتبار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی:

طرح بازآفرینی شهری، راهکاری مناسب برای رفع مشکل بافت‌های فرسوده

عصر ساختمان- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی‌ گفت: طرح بازآفرینی شهری طرح بسیار خوبی است و می‌تواند مشکلات شهری در بافت‌های فرسوده را برطرف کند اما نکته مهم تأمین منابع مالی قابل اتکا و مطمئن است که دولت در این مورد شهرداری‌ها و بانک‌ها را برای تأمین منابع مورد توجه قرار داده است.

طرح بازآفرینی شهری، راهکاری مناسب برای رفع مشکل بافت‌های فرسوده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران آنلاین، عبدالرضا مصری با بیان این مطلب افزود: طبیعتاً این امر مورد اختلاف کارشناسان مختلف نیست، برای رفع نیاز به مسکن دو شیوه بیشتر در پیش نداریم، یکی اینکه بپذیریم قیمت زمین مؤثر در امر مسکن بوده و در بافت فرسوده زمین دارای قیمت است و اینکه بافت‌های فرسوده باید با مشارکت مردم و با ارائه برنامه جذاب برای مالکان نوسازی شود.

    وی تأکید کرد: طبیعتاً این روش هم هدررفت بالایی خواهد داشت چون نیاز به فضاهای جدید، تعویض و تعریض محل‌های تردد، ارائه خدمات و مبلمان شهری و در مجموع تغییر چهره شهری دارد، طبیعتاً باید همین برنامه‌ای را که دولت اعلام کرده با کمک شهرداری‌ها انجام دهیم.
    مصری اضافه کرد: اگر بناست که قیمت زمین در توسعه مسکن پذیرفته شود، بحثی که به وجود می‌آید این است که اگر بخواهیم قیمت زمین را از توسعه مسکن حذف کنیم به همان مسکن مهر برمی‌خوریم که قیمت زمین اثری روی مسکن نداشت، اما طبیعتاً این گونه مسکن‌ از داخل شهرها دور و بیشتر به حاشیه‌های شهر نزدیک می‌شود و انتقال خدمات  به آنها هزینه بر است، البته به نظر من هر دوی اینها مثبت است.
    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی‌گفت: منتهی این برنامه نباید به صورت نمادین شامل حال تهران شده و شهرهای دیگر به دست فراموشی سپرده شوند، شهرداری شهرهای دیگر مانند تهران درآمد ندارند که بتوانند این خدمات را انجام دهند. باید کاری کنیم که همه از آن بهره ببرند.
    وی افزود: به‌عنوان مثال حدوداً در سال 76 بود که در بافت فرسوده کرمانشاه طرح نوسازی انجام شد و امروز که دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی است و 20 سال از شروع آن طرح می‌گذرد این پروژه نیمه کاره رها شده است. یعنی بافت فرسوده خریداری، تخریب و تبدیل به فضای تجمع معتادان شده و آسایش مردم ساکن در آن مناطق را از بین برده است، اما هنوز خبری از اجرای طرح نیست.
    مصری با تأکید بر اینکه امروز دولت نباید اشتباهات گذشته را تکرار کند، اضافه کرد: متأسفانه در کشور ما هر دولتی که کاری را انجام می‌دهد، دولت بعد در نخستین اقدام طرح دولت قبلی را متوقف می‌کند، به نظرم طرح بازآفرینی شهری اگر با منابع مشخص و تعهد لازم از سوی همه دولت‌ها انجام شود، کار موفقی خواهد بود.
    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره  به مشکلات مشارکت بانک‌ها در طرح‌های نوسازی بافت فرسوده، گفت: اتفاقاً یکی از مشکلات اساسی همین حضور بانک‌ها در طرح‌های توسعه‌ای است، خبر داریم که بانک‌ها منابعی برای مشارکت در چنین طرح‌های طولانی مدتی ندارند، وقتی که ندارند طبیعتاً به سمت پرداخت اقساطی پیش خواهند رفت. وی اضافه کرد: خود این اقساطی که بانک‌ها به‌عنوان تسهیلات می‌خواهند بدهند و گاهاً نمی‌دهند باعث رکود پروژه و ضرر و زیان آن می‌شود و از این نظر باید منابع مطمئن‌تری نسبت به بانک‌ها برای اجرای این طرح پیش‌بینی شود یعنی باید منابع، منابع نقد باشد.
    مصری تأکید کرد: با توجه به اینکه بانک‌ها از خط قرمز هم عبور کرده‌اند منابعی برای اجرای این طرح در سطح کشور ندارند و احتمال دارد فقط در تهران آن هم در یک اشل کوچک‌تر توفیقی به‌دست آورند البته آن هم به این شرط که پروژه در همین دولت تعریف شود و در همین دولت به اتمام برسد.
    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ‌گفت: با برهم‌زدن بافت‌های فرسوده مردم ساکن در آنها باید مدتی اجاره نشینی کنند که همین امر باعث افزایش اجاره‌بها در مناطقی می‌شود که طرح اجرا شده و برای همین منظور باید طرح با برنامه‌ریزی پیش برود. باید طرح زمانبندی، زمان شروع و پایان مشخصی داشته باشد و منابع صددرصد قابل اتکا و اطمینان برای آن پیش‌بینی شود چراکه اصل کار، کار خوبی است. وی با اشاره به حمایت مجلس از دولت در اجرای برنامه بازآفرینی شهری، تصریح کرد: مجلس کار چندانی نمی‌تواند انجام دهد اما اگر دولت در لایحه خود این موضوع را مطرح کند مجلس حتماً به دولت کمک خواهد کرد. دولت منابع این طرح را از شهرداری‌ها و مشارکت بانک‌ها و وام در نظر گرفته است البته خیلی اعتقادی به توفیق بانک‌ها در این طرح‌ها ندارم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار