مدیران خودروعصر اعتبار

نصب استاندارد مصالح نما زیر ذره‌بین شورای شهر

عصر ساختمان:لرزش شیشه پنجره‌ها در باد شدید یا وقوع زلزله نه‌تنها نگرانی اهالی خانه را به‌دنبال دارد بلکه در مواقعی شدت حوادث و آسیب‌های احتمالی را هم افزایش می‌دهد و آن وقتی است که شیشه نمای ساختمان‌ها جان شهروندانی که درحال گذر از معبر هستند را تهدید می‌کند.

نصب استاندارد مصالح نما زیر ذره‌بین شورای شهر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از همشهری، شورای شهر در دوره قبل طی مصوبه‌ای عدم‌استفاده از نماهای تمام شیشه را ممنوع و تصویب کرد که تنها تا40درصد سطح نما اجازه به‌کارگیری شیشه وجود دارد. این بند در زمره احکام سلبی و الزامات نمای ساختمان‌ها هم‌اکنون نیز توسط کمیته‌های نما در مناطق مورد توجه قرار می‌گیرد. به گفته کارشناسان حوزه معماری، ‌ساختمان‌های مسکونی تمایلی به استفاده از نمای شیشه‌ای ندارند.

    شاید مشکلات حرارتی و آسیب‌پذیری آن این تمایل را کمتر می‌کند اما در مورد ساختمان‌های عمومی همچنان این رغبت دیده می‌شود. بعضی شرکت‌های تولید‌کننده شیشه نیز برای ایمن‌سازی‌ شیشه‌های به‌کار رفته در نمای ساختمان به تولید انواع عایق و مقاوم آن در برابر زلزله و لرزش شدید روی آورده‌اند اما به گفته کارشناسان آنچه نگران‌کننده است نحوه نصب و تعبیه این نوع مصالح است.

        نصب استاندارد مصالح نما مورد غفلت قرار گرفته است

    طراحی نما و به‌کارگیری المان‌های اسلامی و ایرانی و نوع مصالح مصرفی ازجمله مواردی بود که شورای چهارم در قالب احکام عمومی، سلبی و ایجابی نما تصویب و به مناطق 22گانه ابلاغ کرد و هم‌اکنون حدود یک سال است که نقشه طراحی نمای ساختمان‌ها براساس همین احکام در کمیته‌های نما مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد. اما نصب و تعبیه مصالح نما موضوعی است که باید توسط مهندس ناظر که از سوی سازمان نظام مهندسی مجوز فعالیت می‌گیرد، بررسی شود. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر معتقد است که این بخش به‌دلیل اهمیت سلامت و ایمنی شهروندان و عابران از اهمیت بسیاری برخوردار است. محمد سالاری می‌گوید: «مهندسان ناظر انصافا در حوزه اجرای نقشه‌های مصوب و تطبیق آن با مقررات ملی ساختمان خوب عمل می‌کنند اما این باور در میان مهندسان ناظر نهادینه نشده که نحوه اجرا و اتصالات نما را هم مانند نقشه سازه، نقشه برق و... مورد بررسی و نظارت قرار دهند و به همین دلیل، نصب استاندارد مصالح نما در بیشتر موارد رعایت نمی‌شود.»

    محمد سالاری می‌افزاید: «تا همین چندی قبل بررسی نما در دستور کار شهرداری نبوده پس قاعدتا نحوه اجرای آن هم اصلا در دستور کار قرار نداشته و اکنون که قرار شده نقشه نما مبتنی بر مبانی مشخصی باشد زمان آن رسیده که مهندسان ناظر و ذیصلاح و همچنین عوامل شهرداری بر این موضوع نیز حساس شده و نحوه اجرا را مورد بررسی قرار دهند.» وی با اشاره به حساسیت و اهمیت موضوع تأکید می‌کند که شورای شهر وارد عمل شده و موضوع را پیگیری خواهد کرد. سالاری این را هم می‌گوید که شهرداری می‌تواند مهندسانی که به این موضوع بی‌توجه بوده‌اند را به کمیته انضباطی معرفی کرده و آنها را از پذیرش کار منع کند. سازمان نظام مهندسی نیز لازم است در قالب گروه‌های 4گانه نقشه‌های سازه، برق، تاسیسات و معماری موضوع نما و مصالح و اجرای استاندارد را مورد بررسی قرار دهد.

        ریزش خرده شیشه‌ها بر سر مردم

    روز گذشته خبر ریزش نمای شیشه‌ای ساختمان چهارسو به‌دلیل وزش باد شدید جمعه عصر تهران منتشر شد؛ موضوعی که با بررسی‌های بیشتر کارشناسان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام شد وزش باد به شیشه‌های این ساختمان آسیبی نرسانده و تنها مقدار کمی خرده شیشه‌های موجود در لبه پنجره به‌دلیل وزش باد به پایین ریخته که ناشی از نصب شیشه‌های جدید بوده است. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی هم در گفت‌وگو با همشهری این موضوع را تأیید کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو