مدیران خودروعصر اعتبار

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه:

شهرنشینی دچارخطر است

رقابت شهرداری‌ها در ساختن پل و ساختمان‌های بلند

عصر ساختمان- معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز شهرداری‌ها در ساختن پل و ساختمان‌های بلند رقابت می‌کنند و شهرنشینی خطرناک شده است.

شهرنشینی دچارخطر است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمدسعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نشست نقد مستندهای معماری و شهرسازی که غروب دیروز 18 دی، همراه با نمایش مستند "مقیاس انسانی"، در باغ کتاب تهران برگزار شد، گفت: وضعیت کشور ما در جریان امروز شهرسازی، نه به وخامت بنگلادش و نه به خوبی کشورهای پیشرفته است. در واقع ما نیز همین تجربه‌ها را تکرار می‌کنیم.

    وی افزود: طبق آمار هزار و 240 شهر داریم و براساس آمار در سال 95، هزار و 140 شهر از این تعداد، دارای جمعیت زیر 100 هزار نفر است. هزار و 70 یا هزار و 80 شهر نیز جمعیتی اغلب زیر 50 هزار نفر دارند. به همین دلیل با طیف گسترده‌ای از شهرهای عمدتا کوچک مواجهیم که الگوی آنها شهرهای بزرگتر است که روند ماشینی شدن را پی گرفته‌اند.

    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اشاره به رویکرد شهرداری‌ها در توسعه شهری اضافه کرد: امروز شهرداری‌ها در ساختن پل و ساختمان‌های بلند رقابت می‌کنند و شهرنشینی خطرناک شده است.

    ایزدی گفت: امروز در قلب شهر اصفهان و کنار مجموعه ثبت جهانی میدان نقش جهان خیابان‌کشی می‌کنیم و متاسفانه قصد داریم در شهرهای کوچک خیابان‌های 55 و 75 متری بسازیم. جریان فیلم مقیاس انسانی در کشور ما نیز در حال حرکت است. وی در ادامه توضیح داد: البته در کشور ما رخدادهای خوبی هم وجود دارند. مثلا وقتی در خیابان 30 تیر قدم می‌زنیم، حالمان خوب می‌شود. می‌توان امیدوار بود که هنوز می شود در نقاطی از شهر قدم زد، مردم را دید و تعامل اجتماعی داشت. در شهرهایی مانند رشت و همدان جریان‌های خوبی آغاز شده است.

    این مقام مسوول با اشاره به ضرورت احساس مسوولیت در قبال زندگی شهری گفت: ما باید عزم جدی داشته باشیم و احساس مسوولیت کنیم تا بتوانیم مسیر جدیدی را آغاز کنیم و به جریان تخریب و سرعت گرفتن شهرنشینی پایان دهیم.

    ایزدی با بیان اینکه نباید با توسل به ابزارهای قدرت به نابودی بافت‌های تاریخی دست بزنیم، گفت: باید به طور مثال این مساله را که می‌شود در بافت‌های تاریخی خیابان‌کشی کرد، به عنوان اصلی غیرقابل قبول بدانیم و با هر ابزار قدرتی از قبیل اقتصادی، مذهبی، سیاسی و غیره به دلایل مختلف مانند توسعه شاهچراغ، بازگشایی خیابان یا سرعت دادن به ماشین، خیابان سازی نکنیم.

    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اضافه کرد: باید از چنین فرصت‌هایی استفاده و همزبانی و همفکری کنیم تا بتوانیم با چنین مسایلی مقابله داشته باشیم.

    علی غفاری، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه طراحی شهری و مترجم برخی از آثار یان گل در ایران نیز دراین نشست درباره وضعیت فعلی شهرنشینی از منظر سیمای شهری گفت: این روزها برخی اقدامات توسعه شهری در ایران مسیر خلاف جهت کشورهای توسعه‌ای را طی می‌کند. وی افزود: فیلم مقیاس انسانی حرف دل من را می زند. یان گل در آثارش معتقد است که نخست زندگی، بعد فضا و در وهله سوم ساختمان اهمیت دارد، ولی ما برعکس عمل می کنیم. اول ساختمان می سازیم. به قول یان گل اول شهر می‌سازیم و بعد شهر ما را می سازد.

    غفاری گفت: نظام حرکت و دسترسی بر کیفیت اجتماعی اثر می‌گذارد. در نتیجه باید انسانی‌تر و برای انسان‌ها فکر کنیم. به قول یان گل پیاده‌محوری با نقلیه عمومی دو روی یک سکه‌اند و نمی‌توانیم مادام پل سازی و اتوبان‌سازی، از پیاده‌محوری بگوییم.

    این کارشناس شهرسازی افزود: متاسفانه در تهران برده اتومبیل شدیم. چون شبکه عمومی نداریم و فروش اتومبیل هم به اقتصاد کشور گره خورده است. امیدواریم درباره این مسایل فکر کنیم و به راه حل برسیم.

    هادی آفریده، کارگردان و مستندساز نیز در این برنامه گفت: فیلم خوبی دیدیم. از ابتدای دهه 90 مساله مستندهای شهری در ایران مهم شد و این نیاز در ذائقه مردم شکل گرفت. وی در ادامه توضیح داد: مستندهای شهری دو یا سه دسته‌اند؛ یک دسته فقط تشریح‌گر هستند و دسته دیگر راهکار ارایه می‌دهند. دسته دوم رویاهایشان را بیان می‌کنند که در ایران از چنین مستندهایی حمایت نمی‌شود، مردم نیز دسته دوم را بیشتر دوست دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار