مدیران خودروعصر اعتبار

تدوین ضوابط عام نما برای محلات پایتخت

عصر ساختمان- مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداربی تهران، از تهیه و تدوین ضوابط عام نما و ضوابط خاص نما برای کل مناطق پایتخت خبر داد.

تدوین ضوابط عام نما برای محلات پایتخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، سیدحمید موسوی، در نشست خبری با بیان اینکه نما و منظر شهری یکی از دغدغه های برنامه ریزان شهری است، گفت: این حساسیت زمانی مضاعف می شود که ما تاکیدات مقام معظم رهبری در سال 93 را در خصوص سیما و منظر شهری داریم که حساسیت این موضوع را برای مدیران شهری دوچندان کرده است.

    وی ادامه داد: سیما و نمای ساختمان جزو لاینفک ساختمان هستند و آن را جدا از طراحی ساختمان نمی دانیم اما به دلیل آشفتگی هایی که در سیما و منظر داریم می طلبد این موضوع را فراتر و با جدیت بیشتر پیگیری کنیم.

    وی با بیان اینکه از دو منظر عام و خاص ضوابط نما را تهیه و تدوین کرده ایم، گفت: ضوابط عام نما نهایی شده و در مراحل پایانی است و مراحل خاص نما برای مناطق یک، 13 و 19 تهیه شده و به زودی برای کل مناطق تهیه خواهد شد که بر اساس ضوابط خاص هر منطقه با توجه به فرهنگ، شرایط و ویژگی خاص ملاک نماها تعیین خواهد شد.

    موسوی با اشاره به پایداری نماها از توجه به محاسبات جزییات نما گفت: مهندسین محاسبات از این پس باری که نما به سازه اصلی وارد می کند نیز محاسبه می کنند. رنگ، مصالح نما، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در نما و رعایت مقررات ملی ساختمان و همچنین شاخص های ایمنی ساختمان از دیگر مواردی بود که موسوی در خصوص نما به آن اشاره کرد.

    در ادامه خبرنگاران از عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص نماهای شیشه ای و نقش رنگ در نماها پرسش هایی را مطرح کردند.

    عبدالرضا گلپایگانی با بیان اینکه معماری مجموعه ای از شاخص های زیباشناسی، مهندسی و ایمنی ساختمان است، گفت: اگر ما به هر کدام از این شاخص ها به تنهایی توجه کنیم، معماری انجام نداده ایم بلکه باید به همه شاخص ها به اندازه و در جای خود توجه شود. اینکه نماهای ساختمان را با سنگ و کامپوزیت بپوشانیم نامش معماری نیست.

    وی با اشاره به وضعیت فعلی شهر تهران و نماهای ساختمانی گفت: باید به گونه ای نماهای ساختمانی طراحی شوند که احساس خستگی یا اینکه این ساختمان ها به جنگلی ناموزون تبدیل شده اند در شهروندان ایجاد نشود. دیدن این ساختمان ها حس ناامنی را در بین شهروندان ایجاد می کند.

    وی ادامه داد: محدودی نمای شیشه ای مصوب شورای عالی شهرسازی است و توجه به این قانون بر اساس تغییرات تکنولوژی شیشه و ... دنبال می شود.

    وی اضافه کرد: استفاده از نماهای شیشه ای در بعضی از معابر مانند بر اتوبان ها که ممکن است صبح یا عصر به دلیل تابش آفتاب خیرگی ایجاد کند شامل ضوابط خاص می شود و در مجموع نماهای شیشه ای دارای محدودیت هایی هستند و بر اساس  مصوبه شورای عالی شهرسازی حداکثر سطحی که می توان نما شیشه ای باشد 60  درصد است.

    خبرنگاران در این رابطه به ساختمان در حال احداث بیمارستان امام خمینی اشاره کردند که نمای بیرونی آن به طور کامل شیشه ای است، موسوی در پاسخ به این سوال گفت: یکی از ضعف هایی که در نظام ساخت و ساز وجود دارد این است که حضور افراد غیرمرتبط به حوزه ساخت و ساز زیاد است و می بینیم پزشکان ما نسبت به مهندسان تمایل شان به ساخت و ساز بیشتر است. ساختمان جدید بیمارستان امام خمینی  بر اساس یک توافق ضمنی انجام شده و بارها به آن اخطار داده ایم این ساختمان پروانه ساخت ندارد و آنقدر در خصوص آن حساسیت وجود دارد و موضوعات مهمتر از نما برای آن مطرح است که نمای شیشه ای بخش کوچکی از مشکلات ساخت و ساز این ساختمان است.

    وی تاکید کرد: تمامی نهادها و موارد مشابه بیمارستان امام درخواست می کنیم فرایند صدور پروانه را طی کنند و مدیریت شهری قول می دهد در فضای ویژه ای مساعدت های لازم را انجام دهد.

    گلپایگانی در این خصوص توضیح داد: بر اساس مصوبه ای در  دولت مراکز آموزشی، دولتی با اعلام بر و کف اجازه ساخت و ساز دارند اما بخشنامه ای صادر کرده ایم که تمامی ساخت و سازها حتی مساجد، حسینیه ها، مراکز نظامی باید پروانه بگیرند و گذاشتن سنگی بر روی سنگی دیگر نیاز به دریافت پروانه و رعایت ضوابط ساختمانی دارد.

    وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نماهای ناپایداری که ممکن است برای شهروندان ایجاد مشکل کند، گفت: کمیته ایمنی در مناطق تشکیل شده  و دسته بندی شده برای ساختمان ها  دستورالعمل ایمنی نوشته شده در حال حاضر این دستورالعمل برای ساختمان های بالای 8 طبقه تهیه شده و به مالکان ابلاغ شده و اگر در سایر ساختمان ها شهروندان به مورد خطرآفرین برخورد کردند آن را به کمیته ایمنی مناطق اطلاع دهند.

    وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص اینکه برخی معتقدند ایجاد کمیته نما بروکراسی اداری برای فرآیند صدور پروانه افزایش داده و موجب امضاهای طلایی می شود، گفت:  تلاش ما برای بردن وضعیت فعلی به شرایط بهتر بوده است. در حال حاضر در حال انتشار مصوبات و کمیسیون ها هستیم زیرا هر تصمیم گیری که در معرض دید عموم قرار گیرد از ایجاد رانت و سوءاستفاده و سلیقه ای برخورد کردن جلوگیری می کند. این کمیته شامل نمایندگانی از شورا، شهرداری، اعضای هیات علمی دانشگاه ها هستند و کمتر اعمال سلیقه شخصی می شود. پیش از این کمیته های نما بی سامان بودند و اسناد و نقشه ها در جایی به ثبت نمی رسیدند و این کمیته ها برای ساماندهی وضع موجود ایجاد شدند.

    گلپایگانی ادامه داد: قرار نیست سختگیری های ویژه ای در این کمیته انجام شود و تلاش می کنیم نماهایی که شرایط ملک مشابه است و یک بار نمایش مورد تایید قرار گرفته برای کاهش هزینه و سرعت روند سریع تری برای تایید طی کند.

    وی همچنین به موضوع هماهنگی نما در محلات، گفت: ممکن است یک نما از لحاظ طراحی مورد تایید باشد اما با کل محله هماهنگی نداشته باشد که در ساماندهی های نمای ساختمان همخوانی نماهای مجاور مورد تاکید است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو