مدیران خودروعصر اعتبار

اعضای شورای شهر تایید کردند

فروش تراکم اضافه در "دیوار"!

عصر ساختمان- بعد از گذشته نزدیک به دوسال از فعالیت شورای پنجم و شهرداران جدید تهران، همچنان شوراهای معماری و معاونت شهرسازی و معماری برخی از مناطق، اقدام به فروش تراکم غیرمجاز و یا اعطای مجوزهای غیرقانونی می‌کنند.

فروش تراکم اضافه در "دیوار"!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، همه چیز از یک گشت و گذار ساده در نیازمندی‌های دیوار شروع شد؛ قفل شدن چشم بر روی آگهی تراکم اضافه ساختمان و کارچاق‌کنی «هرچه که باشد» در شهرداری!

    بلافاصله تماس گرفتم. گفتم آقا «یک باغ سه هزار متری در ولنجک دارم و می‌خواهم یازده طبقه بسازم اما نمی‌گذارند، تبلیغ شما را در دیوار دیدم، گفتم شاید بتوانید به من کمک کنید».می‌گفت آقای شجاعی‌ام، چندتایی سوال هم پرسید؛ « رای ماده 7دارد؟کدام منطقه است؟به کس دیگری هم سپرده‌اید؟» قرار شد مدارکم را برایش ارسال کنم تا جواب نهایی را بدهد، اما خوشبین بود، می‌گفت« جواز ساخت را می‌گیریم».

    به شماره بعدی زنگ زدم، اینبار تراکم می‌‌خواستم، شهرداری به من گفته بود فقط میتوانی 3طبقه بسازی و من 5طبقه می‌خواستم! گفت:« چون در ارتفاع 1800متر است اجازه ساخت بلند مرتبه نمی‌‌دهند، اما یک نمونه‌اش را در همین منطقه یک داشته‌ایم که بیست روز پیش از عید مجوز تراکمش را گرفته‌ایم.»باید برای او هم مدارکم را می‌فرستادم تا جواب قطعی را بدهد.

    شهرداران بعد از قالیباف از نجفی تا حناچی، بارها در اظهار نظرهایشان گفته‌اند که تراکم‌‌فروشی نداریم و اجازه هیچ تخلف ساخت و سازی را نمی‌دهیم. هرچند به گفته کارچاق کن‌های شهرداری در این مدت «دست کارمندان متخلف شهرداری تا حدودی بسته شده است» اما کامل نه!هنوز روزنه امیدی برای آن‌ها وجود دارد.

    زهرا نژاد بهرام،عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در واکنش به این موارد به خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: تمام چارچوب‌ها را ما بسته‌ایم، هرچه که هست در سیستم شهرداری نیست. امکان‌پذیر نیست. عزممان را جزم کرده‌ایم که باغات را حفظ کنیم و در جهت حفظ آن‌ها، فضاهای سبز اضافی ایجاد کنیم یا فضاهای موجود را ارتقا بدهیم.

    او با بیان اینکه منکر وجود راه‌های ناشناخته‌ای برای عدول از قانون نیستیم، ادامه می‌دهد: راه‌های بروز فساد و عدول از قانون را مسدودکردیم، داریم گام به گام باگ‌های فرایند را می‌گیریم و هرجایی که امکان نفوذ به آن‌ وجود دارد را می‌‌بندیم. از شهروندان و رسانه‌ها می‌خواهیم راه‌های ناشناخته فساد را به ما نشان دهند.

    محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز وجود چنین تخلفاتی را تایید کرده و به خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: کمیسیون شهرسازی و معماری در راستای نقش نظارتی خود مجموعه‌‌ای از تدابیر و رویکردهای نظارتی درباره تخلفاتی که در تصمیم‌گیری‌های مناطق 22‌گانه به ویژه شوراهای معماری مناطق اتفاق می‌افتد به کار گرفته و نسبت به گذشته میزان تخلفات و تصمیم‌گیری‌های خلاف طرح تفصیلی و ضوابط ملاک عمل شهرسازی و معماری کاهش پیدا کرده است، ولی متاسفانه همچنان ما شاهد تصمیمات متخلفانه مغایر با ضوابط معماری و شهرسازی در شوراهای معماری هستیم.

    او ادامه ‌می‌دهد:آخرین گزارشی که کارگروه فنی و نظارتی کمیسیون شهرسازی  معماری درباره پایش تصمیمات شوراهای معماری مناطق 22گانه انجام داده، شاهدیم که برخی از مناطق عملکرد و کارنامه بسیار مثبتی دارند ولی تعدادی همچنان نسبت به تصمیم‌گیری‌های مغایر با ضوابط اقدام می‌کنند. ما تصمیم داریم علاوه بر ارسال این تخلفات به شهردار و سازمان بازرسی شهرداری تهران،گزارش آن را در صحن شورا به عنوان تذکر ارائه دهیم، با این روش امیدواریم طی بازه زمانی میان مدت میزان تخلفات را کاهش دهیم.

    معاونت معماری و شهرسازی هنوز واکنشی نسبت به وجود چنین تخلفاتی در نتیجه پیگیری‌های خبرنگار اقتصادآنلاین نشان نداده است اما با وجود تایید اعضای شورای شهر تهران شاید بهتر باشد معاونت مربوطه شفاف‌سازی لازم را در این حوزه انجام دهد و هرچه زودتر جلوی فعالیت متخلفان را بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار