مدیران خودروعصر اعتبار

غرق شدن جاکارتا، دلیل تغییر پایتخت اندونزی

عصر ساختمان- جاکارتا،‌ پایتخت کنونی اندونزی یکی از نقاط کره زمین است که به سرعت در حال فرو رفتن به زیر آب است. وزیر برنامه‌ریزی اندونزی می‌گوید که "جوکو ویدودو"،‌ رئیس جمهوری این کشور در یک تصمیم مهم می‌خواهد پایتخت این کشور را به جای دیگری منتقل کند.

غرق شدن جاکارتا، دلیل تغییر پایتخت اندونزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از انتخاب، ایسنا، "بامبنگ برادجونگورو"،‌ وزیر برنامه‌ریزی اندونزی می‌گوید که "جوکو ویدودو"،‌ رئیس جمهوری این کشور در یک تصمیم مهم می‌خواهد پایتخت این کشور را به جای دیگری منتقل کند.

    هنوز محل جدید مشخص نشده اما برخی از رسانه‌های محلی از "پالانگ‌کارایا" در جزیره بورنئو به عنوان یکی از گزینه‌هایی که شانس زیادی دارد،‌ نام برده‌اند.

    به گفته برادجونگورو،‌ اجرای این طرح 10 سال طول خواهد کشید. او پس از جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت که همانطور که بعضی کشورهای دیگر توانستند چنین کاری کنند،‌ اندونزی هم خواهد توانست.

    دلایل انتقال پایتخت اندونزی چیست؟

    از سال 1945 میلادی که این کشور از هلند استقلال یافت،‌ بحث انتقال پایتخت اندونزی به یک مکان دیگر مطرح بوده است.

    در سال 2016 میلادی یک نظرسنجی درباره ابرشهرها، جاکارتا را به عنوان پرترافیک‌ترین شهر جهان معرفی کرد. در این شهر مسئولان دولتی برای اینکه به موقع به جلسات خود برسند باید از اسکورت پلیس برای باز کردن مسیر عبوری استفاده کنند.

    وزیر برنامه‌ریزی اندونزی می‌گوید که ترافیک پایتخت سالانه معادل حدود شش میلیارد و 800 میلیون دلار برای دولت این کشور هزینه دارد.

    در دو دهه اخیر برنامه گسترده‌ای برای تمرکززدایی از دولت و دادن قدرت سیاسی و منابع مالی بیشتر به شهرداری‌ها اجرا شده است.

    همچنین جاکارتا یکی از شهرهای جهان است که به سرعت در حال غرق شدن است.

    کارشناسان می‌گویند که بخش بزرگی از ابرشهر جاکارتا ممکن است تا سال 2050 به زیر آب فرو رود. منطقه شمالی شهر جاکارتا در 10 سال گذشته،‌ دو و نیم متر به زیر آب رفته است و همچنان به طور متوسط بین یک تا 15 سانتیمتر در سال در آب فرو می‌رود.

    این شهر در محل تلاقی 13 رودخانه و روی زمین‌های باتلاقی قرار گرفته است.

    نیمی از جاکارتا پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد. یکی از دلایل این وضعیت استفاده از آب‌های زیرزمینی است که برای آشامیدن و استحمام استفاده می‎شود.

    چه گزینه‌هایی وجود دارد؟

    در جلسه کابینه دولت اندونزی سه گزینه مورد بحث قرار گرفت.

    یکی از گزینه ها ساختن منطقه مخصوصی داخل پایتخت کنونی برای ادارات دولتی بود،‌ یک گزینه دیگر انتقال به جایی در خارج شهر جاکارتا و سومین گزینه که رئیس جمهور این کشور بیشتر با آن موافق بود ساخت یک پایتخت جدید در یک جزیره دیگر است.

    از نظر جغرافیایی این مکان جدید در نزدیکی مرکز مجمع الجزایر قرار گرفته و احمد سوکارنو،‌ بنیانگذار اندونزی مستقل و رهبر جنبش استقلال این کشور هم این نقطه را به عنوان پایتخت پیشنهاد داده بود.

    واکنش‌ها در شهر پالانگ‌کارایا به خبر پایتخت شدن احتمالی این شهر بسیار بوده است. پالانگ‌کارایا پایتخت استان کالیمانتان مرکزی است و بین رودخانه‌های کایاهان و سابانگائو قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار