مدیران خودروعصر اعتبار

یک چهره ماندگار حوزه معماری:

معماران در خواب هستند

عصر ساختمان- محمدمنصور فلامکی درباره استفاده از نمای رومی و کلاسیک در نمای ساختمان‌ها که امروزه رواج یافته است، گفت: ترویج‌دهنده این نوع معماری کسانی هستند که صرفا به بازار فکر می‌کنند و نمی‌توان از آن‌ها انتظاری بیش از این داشت، در مقابل این‌ها معماران ما سکوت می‌کنند و چیزی نمی‌گویند.

معماران در خواب هستند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، این چهره ماندگار معماری اظهار کرد: ریشه مشکل، کارفرمایی است که برای خود تصمیم می‌گیرد، بازار دست او است و فقط به مادیات فکر می‌کند. از سویی، جامعه معماری نیز در خواب است و نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت که روی مشکلات فرهنگی کار کنند. شهرداری برای خودش ضابطه می‌سازد و معمولا این ضابطه‌ها توسط مهندسان ساختمان چک می‌شود و معماران را درباره آن نظر نمی‌دهند و در مجموع، معماران از صحنه تولید معماری حال حاضر کشور غایب هستند. این در حالی‌ است که ما 800 دانشکده و گروه معماری در سراسر کشور داریم.

    او ادامه داد: در همین پروژه «مسکن مهر» که با فضاحت تمام در سراسر ایران اجرا شد، مگر معماران سخنی گفتند؟ آن‌ها به دامان مهندسان مشاور رفتند و کاری کردند که باعث خجالت تمام معماران شد. از سویی، این مورد یک «بدسازی» است و اثرهای مخربی روی روحیه افرادی دارد که در آن خانه‌ها زندگی می‌کنند.

    فلامکی بیان کرد: معماری رومی و سبک‌هایی از این قبیل، به فرهنگ ما ضربه می‌زند و انسان‌ها را سطحی و بدون فکر بار می‌آورد. این‌ها زیبا نیستند و حتی زمانی که در بناهای قدیمی یا فرنگی استفاده می‌شدند، آجر و پوشش سنگی تراش‌دار در آن‌ها به‌کار می‌رفت؛ اما امروزه تکه‌های سنگی زشت، غلط و خطرناک را به ساختمان‌های‌مان می‌چسبانیم.

    وی تصریح کرد: وضعیت معماری ایران از ریشه نامطلوب، غیرمنطقی، غیردوست‌داشتنی و بیگانه با فرهنگ است.

    این معمار راه حل این موضوع را نیز «سخن گفتن و به سخن آوردن» دانست و گفت: مسلما کوتاهی از طرف معماران است؛ اما باید به کم‌کاری مجله‌های تخصصی نیز توجه کنیم، مجلات تخصصی باید روی این‌گونه موضوعات کار کنند، در حالی که اکنون بیشتر مجله‌ها به‌دنبال چاپ مقالاتی هستند که مربیگرهای دانشگاه برای تبدیل شدن به استادیار و امتیاز گرفتن از وزارت علوم آن‌ها را نوشته‌اند. ما به‌ندرت شاهد چاپ مقالات علمی مرغوب در این‌گونه مجلات هستیم.

    او اضافه کرد: معماری به‌شکل جدی در جامعه ما تعریف نشده است تا سنت‌ها و راه‌ها را ارزیابی کند و راه مقبولی را همراه با موضوعات علمی نشان دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو