مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی:

کیفیت ساخت و ساز در کشور نگران کننده است

عصر ساختمان:رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در چند سال اخیر نیاز و تقاضا برای ساخت مسکن و ساختمان‌های جدید در کشور رو به افزایش یافته، گفت: نگرانی در مورد کیفیت ساخت و ساز بیشتر شده و این باعث شده تا به مقوله گواهینامه فنی بیشتر پرداخته شود.

کیفیت ساخت و ساز در کشور نگران کننده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری میزان،محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به افزایش عرضه نسبت به تقاصا در بازار مسکن گفت: در چند سال اخیر، نیاز و تقاضا برای ساخت مسکن و ساختمان‌های جدید در کشور همواره رو به افزایش بوده است، بنابراین حجم ساخت و ساز و به تبع آن تولید، واردات و مصرف مصالح و محصولات ساختمانی نیز افزایش داشته است.

    وی با اشاره به اینکه نگرانی در مورد کیفیت ساخت و ساز بیشتر شده و این سبب شده است تا به مقوله گواهینامه فنی بیشتر پرداخته شود، گفت: در این شرایط دستگاه‌های دولتی برای انجام وظایف و پاسخگویی به انتظارات جامعه از یک طرف و بنگاه‌های اقتصادی نیز برای کسب سود بیشتر از طرف دیگر، مایل به سرعت بخشیدن هر چه بیشتر به ساخت و سازها هستند.

    شکرچی‌زاده افزود: از نتایج این موضوع، افزایش تقاضا برای مصالح و فناوری‌های جدید است که بتوانند سرعت ساخت و ساز را افزایش داده و از میزان کارهای اجرایی با نیروی کارگری لازم بکاهند، اما متأسفانه بسیاری از اوقات، دیدگاه جامع‌نگرانه‌ای نسبت به مشخصات این مصالح و فناوری‌ها وجود ندارد.

    رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی تأکید کرد: برخی اوقات مشاهده می‌شود که مصرف‌کنندگان و حتی مهندسین یا مسئولین با قضاوت ظاهری بر روی کارایی یک محصول ساختمانی نگاه سطحی نسبت به آن پیدا می‌کنند، به این امید که به دلایلی نظیر سبکی، سرعت اجرا و کاهش نیروی کارگری لازم بر سرعت اجرا افزوده شده و با افزایش عرضه، به حل مشکلات مسکن و ساختمان در کشور کمک شود.

    وی ادامه داد: در حالی که ممکن است یک فناوری نوین متعاقب با مقررات و استانداردهای ساختمانی، دارای محدودیت‌های بیشتری از آنچه به نظر می‌آید باشد، پس عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلف از قبیل کاهش ایمنی یا آسایش ساکنین، مصرف بیش از انتظار انرژی، دوام کم مصالح و مشکلات دیگر شود.

    رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه اطمینان از کیفیت مناسب محصولات و فناوری‌ها و برآورده شدن مقررات و استانداردها، پرسشی مهم در پیش روی مسئولین و سازندگان است، گفت: عدم وجود یک سیستم کاملاً منطقی برای ارزیابی و کنترل کیفی دقیق این فناوری‌ها، برحسب اینکه اشتباه در کدام حوزه رخ داده باشد، می‌تواند لطمات جدی به منافع جامعه، سازندگان یا صاحبان فناوری‌ها وارد کند.

    وی تأکید کرد: سه جزء مهم و حیاتی سیستم کنترل کیفی ساختمان، مقررات، استانداردها و گواهینامه‌های فنی هستند، پس بحث بسیار مهم صدور گواهینامه‌های فنی برای محصولات ساختمانی است و مرکز تحقیقات به عنوان مرکز ملی آزمون و گواهینامه فنی برای بخش‌های ساختمان و حمل و نقل شناخته می‌شود.

    وی افزود: گواهینامه فنی در یک جمله کوتاه، تهیه گزارش و اطلاعات فنی لازم برای تطبیق محصول یا سیستم ساختمانی مورد نظر با الزامات مقررات و آیین‌نامه‌های ساختمانی است، پس گواهینامه فنی بر اساس آزمون‌ها و ارزیابی‌های فنی برای محصولات، اجزاء، سیستم‌ها، روش‌ها و مصالح ساختمانی صادر می‌شود.

    رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: گواهینامه فنی باید همراه با یک گزارش فنی باشد، زیرا اساساً هدف از آن، تطبیق محصول یا روش با مقررات و آیین‌نامه‌های ساختمانی است، بنابراین وضعیت آن در مقایسه با مقررات و آیین‌نامه‌های ساختمانی باید ارزیابی شده و در گزارش مربوط تشریح شود.

    وی افزود: در یک سیستم کامل مقرراتی و نظارتی ساختمان، وجود گواهینامه فنی و گزارش ارزیابی برای همه طرف‌های تولیدکننده و نهادهای قانونی (مثل سیستم نظارتی و پایان کار) ضروری است تا از تطبیق محصول و اجرا با مقررات ساختمانی اطمینان حاصل شود.

    به گفته وی، گواهینامه فنی برای انتظارات عملکردی مانند آتش، انرژی و آکوتستک و نیز برای فناوری‌های نوین از اهمیت بالاتری برخوردار است.

    رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی تأکید کرد: سیاست وزارت راه و شهرسازی در تدوین مقررات ملی ساختمان، تقویت گواهینامه‌های فنی می‌باشد، تا جامعه فنی، طراحان، مهندسان و سیستم‌های نظارتی بتوانند با مراجعه به مدارک گواهینامه فنی نه تنها انتخاب مناسبی صورت دهند، بلکه جزئیات فنی، اجرایی و محدودیت‌های کاربرد نیز به روشنی برای آنها مشخص باشد، پس به طور حتم در حوزه‌هایی که مرکز تحقیقات مسکن، وزارت راه و شهرسازی و دفتر مقررات تشخیص می‌دهد، گواهینامه فنی می‌تواند به صورت اجباری مطالبه گردد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو