مدیران خودروعصر اعتبار

در جلسه امروز شورای شهر تهران بررسی شد;

از نقص فنی در سیستم تعیین درختان تا تشخیص ۴ باغ در تهران

عصر ساختمان- اعضای شورای شهر تهران در جلسه فوق‌العاده صبح امروز خود به بررسی پلاک‌های ثبتی باغ بودن یا نبودن املاک پرداختند.

از نقص فنی در سیستم تعیین درختان تا تشخیص ۴ باغ در تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، صبح امروز جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران صرفا به منظور بررسی پلاک ثبتی‌ها در حوزه تعیین باغ بودن یا نبودن ملک برگزار شد و محمد سالاری در تشریح مشخصات یک پلاک ثبتی گفت: مساحت این ملک 1300 متر است که در منطقه یک واقع شده است و در حال حاضر این ملک دارای 50 اصله درخت است اما برای شمارش دقیق این درختان مالک اجازه ورود به کارشناسان را نداده است، اما تصاویر هوایی گواه وجود تعداد زیادی درخت در این ملک است و برهمین اساس کمیسیون ماده هفت رأی بر باغ بودن این ملک دارد.

    اعضای شورای شهر نیز با تعیین نظر کمیسیون، رأی بر باغ بودن این ملک دادند.

    در ادامه محمد سالاری با تشریح ویژگی‌های یک ملک دیگر اظهار کرد: این ملک 6600 متر مساحت دارد و در بلوار دانشجوی منطقه یک قرار دارد و این ملک دارای زیرپهنه R122  است که این زمین متعلق به وزارت راه و شهرسازی بوده، اما این اراضی دولتی را صرفا برای ساخت هتل و کاربری گردشگری واگذار کرده است.

    وی با بیان این‌که در سال 1384 شورای شهر این ملک را باغ اعلام کرده اما مالک این پرونده را به دیوان عدالت اداری برده و رأی شورا و شهرداری مبنی بر باغ بودن را ابطال کرده است، ادامه داد: تعداد زیادی از این درختان در این زمین کم شده است و این در حالی است که حالا اداره راه این ملک را برای تبدیل شدن به هتل واگذار کرده است.

    سالاری ادامه داد: ابهامات این پرونده زیاد است و ما در کمیسیون نتوانستیم نظر واحدی در مورد باغ بودن یا نبودن این ملک ارائه کنیم و به همین دلیل این پرونده را به شورای شهر آوردیم تا با اجماع عمومی همه اعضاء در مورد این ملک تصمیم‌گیری شود.

    محسن هاشمی پیشنهاد داد با توجه به این موضوع این پرونده به کمیسیون برگشت داده شود که حسن رسولی نیز در موافقت با این پیشنهاد گفت: من و اعطا معتقد هستیم که این پرونده بررسی مجدد می‌خواهد، چرا که مسائل متناقض در این پرونده زیاد است به گونه‌ای که صفحات گزارش در مورد پلاک‌ها مختلف است و اطلاعاتی که در این پرونده است متناقض و مخدوش است و پیشنهاد می‌شود که این پرونده به کمیسیون بازگردد تا کارشناسان مجدد آن را بررسی کنند.

    در ادامه اعطا نیز در مورد وضعیت این پرونده اظهار کرد: در مستندات این پرونده یک نامه از اداره کل شهرسازی استان تهران در سال 1397 داریم که در رابطه با این زمین با شورا مکاتبه کرده و گفته این زمین فاقد هرگونه آثار احیاء است پس این زمین موات بوده. منتهی اگر این حرف درست باشد روی تشخیص ما در نوعیت زمین تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل با توجه به تناقض در مستندات پیشنهاد می‌شود این پرونده به کمیسیون برگشت داده شود.

    سرانجام با 9 رای موافق این پرونده به کمیسیون برگشت داده شد تا بررسی دقیق‌تری بر روی این موضوع انجام شود.

    سالاری در ادامه در تشریح ویژگی‌های یک پلاک ثبتی دیگر گفت: این زمین به مساحت 833 متر در منطقه دو در خیابان لطفعلی‌خان قرار دارد و تمامی مستندات لازم را مبنی بر باغ بودن دارد و برهمین اساس این ملک باغ است و جواز و پروانه‌ای را که نیز برای ساخت‌وساز دریافت کرده در حد و حدود اختیارات باغ است.

    با رأی اکثریت آراء این ملک نیز باغ تعیین شد.

    در ادامه حسن رسولی در تشریح ویژگی‌های یک ملک دیگر گفت: این ملک 955 متر مساحت دارد و در منطقه یک واقع است، اما ما نامه زدیم که سند مادر را برای ما بفرستند که هنوز این مهم محقق نشده است.

    در ادامه صدراعظم نوری با بیان این‌که بحث تشخیص شورا در قانون آمده است، اظهار کرد: اگر سند باغ باشد و تعداد درختان نیز در حد نصاب باغ بودن قرار داشته باشد باز هم طبق قانون باید شورای شهر تشخیص باغ بودن یا نبودن را بدهد. در حال حاضر هم عکس‌های هوایی بر روی این موضوع اذعان دارد، اما باید سند مادر ملک را رویت کنیم تا بتوانیم تصمیم نهایی را در این خصوص اخذ کنیم.

    پیشنهاد برگشت این پرونده به کمیسیون برای بررسی بیشتر رأی نیاورد و برخلاف نظر کمیسیون که این ملک را باغ تشخیص نداده بود اعضای شورای شهر رای بر باغ بودن این ملک دادند.

    در ادامه سالاری در تشریح جزییات مشخصات یک پرونده دیگر گفت: این ملک 5200 متر است که در تقاطع آرارات و سئول قرار دارد که بخشی از ملک در اختیار شهرداری و بخش دیگر در اختیار مجتمع قضایی است و بر اساس نظر کمیسیون این ملک حدنصاب لازم برای باغ بودن را ندارد.

    محسن هاشمی در اعتراض به نحوه‌ی خوانش گزارش گفت: اسمی از مالک نیاورد که حسن رسولی در واکنش گفت این ملک فاقد پروانه است و غیرمجاز ساخته شده است و اساس محاسبه تعداد درختان دراین ملک ایراد دارد، چرا که ساختمان را خلاف ساخته و باید با مالک برخورد شود و ملک هم باغ است.

    میرلوحی نیز در واکنش به این سخنان اظهار کرد: کسانی که خودشان باید ناظر باشند این کار را کرده‌اند و این ملک را باغ اعلام کنیم که در واکنش به این سخنان، محسن هاشمی گفت مسائل دیگر را دخیل به موضوع باغات نکنید. اگر مالکی کم یا زیاد و یا غیرقانونی ساخته به موضوع باغات دخیل نیست و جوسازی نکنید.

    محمد سالاری در واکنش به این سخنان گفت: این چه رویه است که در صحن شائبه ایجاد می‌شود؟ چرا ما رویه واحدی نداریم؟ الان رسانه‌ها فکر می‌کنند که ما برخلاف رویه شورا تصمیم می‌گیریم و اسناد دخیل نیستند و این در حالی است که سه بار از این محل بازدید شده و حدنصاب درختان را ندارد و شما جای ما باشید چه می‌کنید؟چه می‌گویید؟ حق‌الناس هم مهم است.

    در ادامه صدراعظم نوری با بیان این‌که در دوره مدیریت قبل در این مکان که پهنه G دارد 100 درصد ساخت‌وساز انجام شده، اظهار کرد: الان در این محل هیچ درختی نیست و شهرداری هم گذاشته که ساخت‌وساز شود و الان زمین نوعیت باغ بودن را ندارد.

    هاشمی در واکنش به این سخنان گفت: درخواست کننده چه کسی بوده؟ معاونت خدمات شهری به ما اعتراض کرده؟ یعنی شهرداری به خودش اعتراض کرده؟ در حالی که گذاشته ساخت‌وساز کنند این پرونده را برای ما فرستاده؟

    میرلوحی در واکنش به این سوالات هاشمی گفت: شهرداری می‌خواهد از ما تاییدیه بگیرد.

     اعضای شورای شهر نهایتا به نظر کمیسیون مبنی بر باغ‌ نبودن، رای ندادند و پلاک مذکور باغ تعیین شد.

     محمد سالاری در ادامه با تشریح ویژگی‌های یک پلاک ثبتی دیگر، اظهار کرد: این زمین 1500 متر مساحت دارد و در محله زعفرانیه واقع شده است و کاربری مسکونی دارد و در پهنه R122 قرار گرفته  و کمیسیون ماده هفت در سال 1397 ملک را با داشتن 156 اصله درخت باغ اعلام کرده است، اما حالا در مورد تعداد درختان اعلام شده که شاهد یک نقص فنی در سیستم هستیم به طوری که تعداد درختان 37 اصله است و مابقی زینتی هستند و این عدد مدام تکرار شده است و با توجه به بررسی‌ها این پرونده حدنصاب لازم برای باغ بودن را ندارد.

    الهام فخاری در مخالفت با این رای گفت: نقش فنی در سیستم یعنی چه؟ اگر لازم بود چرا سیستم را اصلاح نکردید یا حداقل بازدید می‌گذاشتید تا این‌که سیستم در کار اشکال پیدا کند و این «ان‌قلت» بزرگی است و نمی‌توان با این دلیل به باغ بودن یا نبودن این ملک رای داد.

    در ادامه علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها اظهار کرد: این ملک 78 اصله درخت تایید شده دارد که سالاری در واکنش به این عدد گفت پس نامه حدنصاب را به ما هم بدهید، چرا که اول به ما گفتند این ملک حدود 156 اصله درخت دارد اما بعدا مشخص شد که تعداد درختان سه بار در جدول تکرار شده است و دوباره نامه زدند و به ما گفتند که تعداد درختان حدود 27 – 28 درخت است و حالا مختاری می‌گوید 78 اصله درخت دارد پس نامه را به ما بدهید.

    صدراعظم نوری در واکنش به نقص فنی سیستم گفت: ببینید این زمین 78 اصله درخت دارد که دو بار این تعداد در سیستم تکرار شده است و نهایتا عدد اصله درخت را 156 قید کرده است.

    در نهایت اعضای شورای شهر تهران با توجه به نواقصی که در این پرونده وجود داشت این پرونده را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارجاع دادند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو