مدیران خودروعصر اعتبار

معاون امور اجتماعی شهرداری تهران:

«پسماند» مسئله اول شهر تهران است

عصر ساختمان- معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه پسماند مسئله اول تهران است گفت: در حوزه پسماند، راه‌حل‌های اجتماعی دارند و پیش شرط آن نیز تغییر باورها و ترغیب شهروندان به اصلاح رفتارها است.

«پسماند» مسئله اول شهر تهران است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایلنا، نشست توجیهی طرح کاهش پسماند (کاپ) به میزبانی اداره کل آموزش های شهروندی با حضور معاون اجتماعی و فرهنگی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، مدیران آموزش های شهروندی و اداره بازیافت مناطق 22گانه تهران برگزار شد.

    در ابتدای این جلسه محمدرضا جوادی‌یگانه با استناد به نظرسنجی صورت گرفته در سال 96، مهم ترین مشکلات و دغدغه های مطرح شده از سوی مردم پایتخت را ترافیک و آلودگی هوا (90 درصد) و سپس فاصله امکانات بین شمال و جنوب (86 درصد) عنوان کرد و گفت: مسائل تهران پیامدهای خواسته و ناخواسته اقدامات و تصمیمات دولت و شهرداری در طول سال های گذشته است و رفع آن امر نشدنی نیست، اما راهی بسیار دشوار و سخت در پیش روی داریم.

    معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر رشد غیر متوازن کالبد و فضای شهرتهران و نبود تناسب آن با امکانات، معابرو خدمات شهری و تقسیم بندی های محله ای، تصریح کرد: تهران به دنبال این تغییرات جغرافیایی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که خیلی تعمدی نبوده اند و مدیریت شهری در بسیاری از موارد به دنبال راه حل های بهتری برای رفع این مشکلات هست.

    وی ریشه و اساس برخی از این مشکلات را انجام نگرفتن  ارزیابی های اجتماعی دقیق یا مطالعات کافی قبل از شروع طرح های توسعه ای در شهر تهران دانست و بیان کرد: جمع آوری، بازیافت و مدیریت پسماند، یکی از مسائل کنونی پایتخت است و روش های قدیمی جمع آوری پسماند منجر به پیامدهای سوء اجتماعی، محیط زیستی و اقتصادی شده است.

    جوادی یگانه با اشاره به بلاتکالیفی بودن و در دسترس عموم قرار داشتن مخازن جمع آوری پسماند،گفت: امروز پسماند تبدیل به یک کالای عمومی شده که هر کسی می تواند به آن دسترسی داشته باشد و از طرفی در حوزه تفکیک نیز ضعف هایی به چشم می آید که بی شک بخشی از آن به  نبود آموزش های لازم بر می گردد.

    وی پسماند را مسئله اول شهر تهران برشمرد که چهره شهر را آلوده کرده و افزود: پسماند، جدای از آلودگی ها، آبگرفتگی ها و معضلاتی مثل ازدیاد جمعیت موش در خیابان های پایتخت، به عنوان کالایی آلوده و باارزش است که در دسترس عموم و برخی افراد منفعت جو قرار دارد، از همین رو طرح کاپ می تواند اقدام موثر در راستای کاهش تولید پسماند در مبدا و مدیریت صحیح مخازن جمع آوری باشد.

    معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردارتهران لازمه موفقیت اجرای طرح کاپ را تلاش در جهت تغییر رفتار شهروندان در زمینه تولید از مبدا و خانه ها و کاهش پسماند دانست و خاطر نشان کرد: در این زمینه باید رفتار خرید  و الگوی مصرف شهروندان تغییر کند.

    وی در ادامه ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران از طریق توسعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و تغییر رفتار را رویکرد اصلی مدیریت فعلی شهر تهران خواند و بیان کرد: بسیاری از مشکلات شهر تهران، راهکارهای اجتماعی دارند؛ در همین رابطه نیز رویه های تبلیغی، آموزشی و ترویجی سطح شهر تهران باید رویکردی هماهنگ داشته باشد تا منجر به تغییر رفتار شهروندان شود.

    وی وجود نگاه مشترک را منجر به هم افزایی و ارتقای عملکرد تمام مجموعه های مدیریت شهری عنوان و تصریح کرد: در نتیجه این هم افزایی است که مشکلات مردم و شهر برطرف شده و چهره پایتخت زیباتر شده و مردم نیز کمتر آسیب می بینند.

    در ادامه این نشست مجتبی دانشور مدیرکل آموزش های شهروندی با اشاره به سیاست گذاری اجرای طرح کاپ توسط دو حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی و سازمان مدیریت پسماند، افزود: حوزه فرهنگی–  اجتماعی از جمله اداره کل آموزش های شهروندی در سطح مناطق 22گانه از ظرفیت ها و ساختارهای اجتماعی، آموزشی و تبلیغی برخوردار است و می تواند به پیشبرد اهداف و چشم انداز پیش بینی شده در طرح کاهش پسماند کمک کند.

    دانشور با اشاره به آمادگی همکاری 560 مدرسه تحت پوشش طرح شهردار مدرسه و همیار شهر در فعالیت های آموزشی طرح کاپ گفت: 160هزار دانش آموز در این مدارس مشغول تحصیل هستند که می توانند ضمن دریافت آموزش های لازم در ابعاد دیگر این طرح مشارکت داشته باشند.

    در ادامه این نشست صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند نیز با تاکید بر اقدامات انجام شده در راستای کاهش تولید زباله و اجرای طرح «کاپ» گفت: در هفته گذشته برای نخستین بار آمار جمع آوری پسماند که پیش از این حدود 7 هزار و 500 تن بود به پایین تر از پنج هزار تن رسیده است.

    وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای طرح کاپ (کاهش پسماند)، تحول در انتقال زباله است، عنوان کرد: امروز پسماندهای حجیم همانند سرشاخه ها، لاستیک و شیشه ها به صورت جداگانه جمع آوری شده و برخلاف رویه پیشین به آرادکوه منتقل نمی شوند، بلکه از ابتدا در پروسه‌ تفکیک از مبدا، جداسازی و به مواد اولیه خود تبدیل می‌شوند.

    علیپور با اشاره به اینکه ذخیره سازی زباله تبعات بسیاری به دنبال دارد، عنوان کرد: از جمله این موارد می توان به زباله گردی که یکی از دغدغه های جامعه به شمار می رود اشاره کرد. این رویه تا زمانی که در هر ساعت از شبانه روز بتوان زباله را داخل مخازن موجود در سطح شهر و معابر انداخت، ادامه خواهد داشت و تنها راه برون رفت از این چالش، تفکیک پسماند و منظم کردن ساعت دفع زباله است.

    وی به مطالعات طرح جامع و بررسی های انجام شده توسط سازمان اشاره کرد و افزود: بر اساس این اطلاعات تولید نامتعارف، عدم جداسازی، نبود ساعت مشخص برای جمع آوری، هزینه هایی که به شهر تحمیل می شود و مخازن فعلی از جمله مشکلات اصلی مدیریت پسماند شهر تهران محسوب می شود.

    مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اصلی ترین مسئله مدیریت بهینه پسماند را موضوع کاهش اعلام و عنوان کرد: شش محور اصلی شامل کاهش تولید، هزینه، سمی بودن پسماند، حجم، رطوبت و افزایش تفکیک در مبدا است.

    علیپور با اشاره به اینکه یکی از محورهای اصلی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، هوشمندسازی و توسعه زیرساخت های حوزه فرهنگی و اجتماعی است، عنوان کرد: نخستین اقدام سازمان تغییر در فرم ذخیره سازی زباله و تعبیه مخازن جدید است.

    وی با تاکید بر اینکه یکی از محور‌های اصلی و اثرگذار در اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) حوزه فرهنگی و اجتماعی است، تصریح کرد: در سال 1347 مکانیزمی در شهر تهران ایجاد شده بود که در قالب آن کیسه هایی برای جداسازی زباله در اختیار شهروندان قرار می گرفت. این امر موجب شده بود تا پسماند به صورت تفکیک شده جمع آوری شود. این در حالی است که امروز با گذشت 50 سال از آن زمان، نخستین گام ها را در زمینه فرهنگ سازی کاهش تولید، تفکیک و تعبیه مخازن برمی داریم.

    به گفته علیپور؛ قسمت عمده مشکلات مدیریت پسماند، مشارکت کم شهروندان و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای تحقق این مهم است.

    وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اجرایی کردن طرح کاپ در حوزه بین المللی، اظهار کرد: اساس مدیریت پسماند در دنیا کاهش و در نهایت به صفر رساندن دفن زباله است و این برای تمامی دنیا به یک اصل تبدیل شده و در این راه گام برمی‌دارند. اهمیت این موضوع تا جایی است که یکی از اهداف و شعارهای اصلی المپیک 2020 توکیو به بازیافت، حفظ محیط زیست و کاهش پسماند تاکید دارد و قراراست بسیاری از لوازم و تجهیزات بکار رفته در فرآیند برگزاری بزرگترین رویداد ورزشی جهان قابل بازیافت باشد.

    براساس گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در توضیح این موضوع گفت: این امر بدین معناست که تمام وسایلی که در اختیار ورزشکاران قرار می گیرد باید قابلیت بازیافت و بازگشت به چرخه طبیعت را داشته باشد. به همین دلیل با مذاکرات اولیه با صالحی امیری ریاست کمیته ملی المپیک ممکن است سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران همکاری و مشارکتی در خلال اعزام تیم المپیک جمهوری اسلامی ایران به ژاپن داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو