مدیران خودروعصر اعتبار

هم‌زمان با سالگرد زلزله رودبار تأکید شد

ضرورت رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت و ساز

عصر ساختمان:رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان گفت: رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت و ساز، موثرترین عامل در پیشگیری از تبعات حوادث ناگواری مانند زلزله است.

ضرورت رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت و ساز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، آخرین روز خردادماه برای مردم گیلان، به خصوص ساکنین رودبار و منجیل یادآور زمین لرزه سال 69 است. در این زلزله بیش از 200 هزار واحد مسکونی تخریب شد، حدود 35 هزار نفر جان خود را از دست داده یا دچار آسیب‌های جسمی شدید و حدود 500 هزار نفر بی‌خانمان شدند، این در حالی است که اثرات ناگوار روحی و روانی این حادثه در طول سال‌های متمادی در ذهن زلزلهزدگان و مردم گیلان خواهد ماند.

    مهندس «عبدالرضا قاسمیان»، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ساخت و ساز اصولی با رعایت مقررات ملی ساختمان را عامل موثر در پیشگیری از تبعات ناگوار حوادث غیرمترقبه و رخ‌دادهای طبیعی دانست و اظهار کرد: به‌علت وجود گسل‌ها در نقاط مختلف ایران، زلزله یکی از مهم‌ترین رخدادهای طبیعی است که می‌تواند به تبعات ناگواری برای ما منجر شود، از همین‌رو ابتدایی‌‌رین و در عین حال مهم‌ترین روش برای پیشگیری از بحران، رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازهای شهری و روستایی است.

    وی افزود: البته در کنار ساخت و ساز ایمن، باید به مقوله مقاوم‌سازی بناهای موجود توجه بیشتری شود تا در صورت بروز حوادثی این چنینی شاهد کمترین خسارت‌های جانی و مالی باشیم.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان با اشاره به ضرورت آشنایی مردم با اصول ابتدایی مقررات ملی ساختمان گفت: مقررات ملی ساختمان مجموعه‌‌ای است از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی لازم در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی اعم از تخریب، نوسازی، توسعه بنا، تعمیر و مرمت اساسی، تغییر کاربری و بهره‌برداری از ساختمان که به منظور تامین ایمنی، بهره‌دهی مناسب، آسایش، بهداشت و صرفه اقتصادی تهیه شده است و گنجاندن مباحث مقررات ملی ساختمان به عنوان دروس لازم و ضروری در مقاطع تحصیلی مختلف می‌تواند نسبت به بالا بردن آگاهی عمومی در این خصوص کمک شایانی نماید.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان ادامه داد: در صورتی که آگاهی‌های عمومی با استفاده از ابزار رسانه و رسانه‌های جمعی نظیر صدا و سیما، نشریات، خبرگزاری‌ها و آموزش مداوم ارتقاء یابد، آن زمان است که مشتریان صنعت ساختمان با آگاهی بیشتری انتخاب می‌کنند. همانطور که اگر فردی بیمار شود یا مشکلی در حوزه پزشکی برای وی ایجاد شود با مشاوره گرفتن از اطرافیان و افراد آگاه و آموزش‌های عمومی بهترین انتخاب برای درمان و حل مشکل را انجام می‌دهد، آگاهی و اطلاعات عمومی در خصوص ایمنسازی، مقررات ملی و ساخت و ساز باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم از مردم انتظار انتخاب درست و استفاده از خدمات مهندسی اصولی در این خصوص داشته باشیم.

    وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان در طول سال‌های گذشته فعالیت‌های متعددی در حوزه‌های آموزشی برای مهندسان عضو سازمان و عموم مردم با حضور در رسانه‌ها و ... کرده است و توسعه این فعالیت‌ها در جهت آموزش مستمر و مداوم، نیازمند همکاری و همراهی سازمان‌ها و ارگان‌هایی است که هدف ذاتی آنان آموزش و ایجاد آگاهی در جامعه است.

    قاسمیان یادآور شد: حوادث و رخ‌دادهای طبیعی قابل پیشگیری نیستند اما تبعات آن با رعایت اصول و ایمنی قابلیت پیشگیری دارند و سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان نیز تمام تلاش خود را جهت رعایت اخلاق حرفه‌ای در حوزه فعالیت‌هایش به کار بسته است و امیدواریم با عمل به قوانین شاهد اتفاقات ناگوار برای هیچ یک از مردم در زمان بروز حوادث نباشیم

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو