مدیران خودروعصر اعتبار

مقاومت ۴۳ درصد خانه های روستایی در برابر زلزله

عصر ساختمان- معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در طول فعالیت بنیاد دو میلیون و ۳۵۰ هزار خانه روستایی به میزان ۴۳ درصد نوسازی شده است، گفت که بعد از بازسازی، واحدها در زلزله ها آسیب ندیدند. مهدیان خبر داد که در سال گذشته بیش از ۱۳۲ هزار خانه نوسازی و بهسازی شده است. او البته بیان کرد که با توجه به افزایش قیمت مصالح، بعضی از مردم قادر به نوسازی خانه های خود نیستند.

مقاومت ۴۳ درصد خانه های روستایی در برابر زلزله
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، عزیزالله مهدیان همزمان با 21 فروردین، سالروز تاسیس بنیاد مسکن اظهار کرد: بنیاد مسکن یک نهاد انقلابی است که در 21 فروردین ماه سال 1358 به فرمان حضرت امام (ره) تشکیل شد که در واقع اولین نهاد سازندگی برای تامین مسکن محرومین بعد از انقلاب اسلامی بود. در حال حاضر بنیاد مسکن در تمام استان‌ها اداره کل و در تمام شهرستانها اداره بنیاد دارد که خدمات خود را به تمام مناطق به ویژه مناطق روستایی ارائه می دهد.

    وی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از همان سال های اول علاوه بر نوسازی مسکن روستایی، بازسازی مناطق سانحه دیده را نیز بر عهده داشت. بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده هم بر عهده بنیاد مسکن بود.

    معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خاطر نشان کرد: بنیاد از سال 1373 وظیفه جدیدی را بر عهده گرفت که طرح بهسازی مسکن روستایی بود. در طول دو برنامه دوم و سوم توسعه بین سالهای 1373 تا 1384 سالیانه 20 تا 30 هزار واحد را نوسازی کردیم که خیلی تاثیرگذار نبود و جمعاً به 194 هزار تا 200 هزار واحد رسید.

    از سال 84 وظیفه نوسازی سالیانه 200 هزار واحد را بر عهده گرفتیم

    مهدیان با بیان اینکه از سال 1384 پیشنهاد دادیم که سالیانه 200 هزار واحد روستایی را نوسازی و بازسازی کنیم گفت: این هدف از برنامه چهارم توسعه در سال 1384 شروع شده و هر ساله ادامه داشته است. تاکنون در قالب نوسازی سالیانه 200 هزار مسکن روستایی، یک میلیون و 850 هزار واحد عقد قرارداد شده و بیش از یک میلیون و 726 هزار واحد ساخته شده است.

    در طول فعالیت بنیاد دو میلیون و 350 هزار خانه روستایی بازسازی شده است

    وی ادامه داد: حدود 200 هزار واحد هم که از قبل ساخته شده و مجموعاً یک میلیون و 936 هزار واحد توسط بنیاد مسکن نوسازی و بهسازی شده است. در قالب باز سازی واحدهای خسارت دیده در حوادث طبیعی هم 405 هزار مورد بازسازی شده که جمع واحدهای مسکونی بازسازی شده در طول فعالیت بنیاد مسکن به دو میلیون و 350 هزار واحد می رسد. در واقع از کل 5 میلیون و 380 هزار واحد مسکونی روستایی تاکنون 2 میلیون و 350 هزار واحد نوسازی و بهسازی شده و انشاالله در سال های آینده تمام خانه های روستایی را بازسازی می کنیم.

    معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان این که واحد های روستایی نوسازی شده توسط بنیاد در حوادث آسیب نمی بینند گفت: بعد از نوسازی، خانه ها در برابر حوادث مقاوم شده اند به طوری که مثلاً در زلزله آذربایجان عمده واحد هایی که نوسازی شده بودند تخریب نشدند.

    پرداخت 40 میلیون تومان وام برای نوسازی

    مهدیان با اشاره به اینکه در سال 1384 سقف تسهیلات نوسازی واحدها در مناطق هدف بنیاد مسکن در شهرها 5 میلیون تومان با نرخ سود 5 درصد بوده است گفت: هم اکنون این رقم به 40 میلیون تومان رسیده که سه نفر از وام گیرندگان می توانند به شکل زنجیره ای، ضامن یکدیگر شوند که ساده‌ترین شکل ضمانت است. دولت هم بازپرداخت تسهیلات را تضمین می کند و به همین دلیل بانک ها به راحتی اقدام به پرداخت این وام ها می کنند.

    سال گذشته بیش از 132 هزار خانه ساخته شد

    مهدیان درباره عملکرد بنیاد مسکن در سال 1398 اظهار کرد: در بخش تکلیف بنیاد مبنی بر نوسازی سالیانه 200 هزار واحد روستایی در سال گذشته 92 هزار و 340 هزار واحد مسکونی بازسازی شد. در بخش حوادث نیز حدود 70 هزار واحد تخریبی ناشی از سیل در حدود 23 استان و زلزله آذربایجان را داشتیم که بیش از 40 هزار واحد تکمیل و به بهره برداری رسیده است. واحد های تعمیری هم عمدتاً تمام شده است. به دلیل شیوع کرونا وقفه‌ای در کارها ایجاد شده و انشاالله بعد از فروکش کردن این بیماری فعالیت را شروع می کنیم.

    نمی‌گذاریم هیچ خانه ای نیمه ساخته رها شود

    معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش هزینه ها ناشی از رشد قیمت مصالح ساختمانی و کافی نبودن وام 40 میلیونی برای بازسازی، آیا کمک های جانبی هم به افراد ارائه می شود یا خیر اظهار کرد: در بخش مصالح ساختمانی همه چیز گران شده ولی ما معمولاً در حوادث مصالح را به شکل ارزان‌قیمت تامین می کنیم. کمک های جانبی هم صورت می گیرد. مثلاً در سیل سال گذشته هلال احمر کمکهای مردمی را جمع آوری کرد و 10 میلیون تومان کمک بلاعوض به هر نفر پرداخت شد. یا به طور مثال در مناطق نفتی حدود 13 میلیون تومان کمک بلاعوض به افراد پرداخت شد. بنیاد مستضعفان هم به واحدهای روستایی سیمان رایگان داد.

    مهدیان افزود: با این حال با توجه به گرانی های اخیر شاید تسهیلات و کمک های بلاعوض در بهترین حالت 60 تا 70 درصد و در حالت معمول 50 درصد هزینه های ساخت واحدهای مسکونی زیر نظر بنیاد مسکن را پوشش می دهد. به همین دلیل عمده افراد باید از خود آورده هم داشته باشند. کسانی که قادر به تأمین آورده نیستند و تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد هستند از آن نهادها کمک دریافت می کنند.

    به گفته مهدیان، افرادی هم که تحت پوشش نیستند سعی می کنیم به آنها از حساب 100 امام (ره) کمک کنیم. به هر حال نمی گذاریم که یک خانه نیمه ساز بماند. خیرین مسکن ساز هم انصافاً کمکهای خوبی می کنند. همچنین امسال به حدود 40 هزار نفر 25 میلیون تومان کمک بلاعوض از طرف دولت پرداخت شد. با این حال بعضی افراد به دلیل این که قادر به تامین هزینه‌های ناشی از رشد قیمت مصالح ساختمانی نیستند پای کار نمی‌آیند.

    کرمانشاه تکمیل شده؛ فقط...

    معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این سوال که آیا بازسازی واحدهای تخریب شده در زلزله کرمانشاه به اتمام رسیده یا خیر اظهار کرد: بازسازی کرمانشاه در بخش تکالیف بنیاد مسکن، تمام شده ولی بعضی از خانه ها عمدتاً در شهر سرپل ذهاب هستند که مالکان آنها بعد از تخریب تصمیم گرفتند تعداد طبقات را افزایش دهند. منطقی هم بود که اجازه دهیم این افراد از حداکثر تراکمی که حقشان است استفاده کنند.

    مهدیان یادآور شد: تا قبل از زلزله سرپل ذهاب میانگین طبقات خانه ها در این شهر 1.2 طبقه بود که هم اکنون به 3.8 رسیده است. به همین دلیل برخی افراد نتوانسته اند واحد خود را تکمیل کنند. تعداد محدودی هم بنا به دلایل مختلف کار را دیر شروع کرده اند که هم اکنون در حال بازسازی هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو