مدیران خودروعصر اعتبار

تاثیر کرونا بر اقتصاد و به ویژه بخش مسکن نیوزیلند

عصر ساختمان- با وجود اینکه دولت نیوزیلند در دوره شیوع ویروس کرونا بهتر از هر کشوری در جهان عمل کرده و بهتر از همه نیز از تبعات چند گانه این بیماری مهلک در امان باشد، اما گمانه‌زنی‌ها از رکود اقتصادی قابل توجه در این کشور به ویژه در بخش مسکن حکایت دارد.

تاثیر کرونا بر اقتصاد و به ویژه بخش مسکن نیوزیلند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، یعنی در خلال تحسین های بین المللی که در زمینه مهار شیوع کرونا از دولت نیوزیلند می شود، برخی انتقادهای گسترده داخلی نیز از عملکرد این دولت در بعضی حوزه ها می شود که بیشتر جنبه اقتصادی دارند، مبنی بر اینکه دولت در زمینه اقتصادی نتوانسته است برنامه های کاربردی داشته باشد و در نیتجه کشور با یک رکود اقتصادی قابل توجه رو به رو شده است.

    با این وجود "گرانت رابرتسون" وزیر خزانه داری این کشور به تازگی در سخنانی گفت است که کشورش در برنامه رکود اقتصادی "خوب و واقعی" عمل کرده است، اما پر واضح است که دولت می ترسد صدها هزار نفر بیکار شوند و اقتصاد به دلیل کرونا به رکود عمیق فرو رود.

    بطور مثال، کارشناسان بانک «ای‌اس‌بی» نیوزیلند پیش‌بینی کرده اند که در سال پیش‌رو به دلیل وضعیت مخربی که در اقتصاد این کشور رخ داده است، قیمت مسکن حدود 6 درصد با افت مواجه شود.

    براساس این گمانه زنی، به همین نسبت کشور با کاهش قیمت اجاره بها روبه رو خواهد شد. این بانک ابراز امیدواری کرده است که در سال آینده سطح قیمت ها به زمان پیش از بحران کرونا باز خواهد گشت.

    با همه این تفاصیل پیش بینی می شود که میلیاردها دلار از اقتصاد کشور که سال گذشته از یک نقطه عطف تاریخی عبور کرد، از بین خواهد رفت. مثلا با وجود اینکه تولید ناخالص داخلی نیوزیلند سال گذشته به 300 میلیارد دلار رسید، وزارت خزانه داری این کشور دو سناریو خوش بینانه و بدبینانه را برای دوران پساکرونا اعلام کرده است که ظاهرا پیش بینی بدبینانه برای اقتصاداین کشور می رود به واقعیت نزدیکتر باشد.

    چرا که اقتصاد این کشور با تلاطمی خاص و قیمت بخش مستقلات نیز با نوسان بالایی رو به رو خواهد بود، نوسانی که نمونه آن پیش از این مربوط به بحران جهانی اقتصاد بود. مثلا در طول بحران جهانی مالی در سال 2008، نرخ بیکاری نیوزیلند از 3.3 درصد به 6.5 درصد رسید و قیمت ملک با 11.9 درصد کاهش مواجه شد.

    به اعتقاد تحلیلگران، در بحران فعلی میزان بیکاری در نیوزیلند فراتر از دوران بحران جهانی خواهد رفت. برخی پیش بینی ها هم از این موضوع حکایت دارد که با کاهش تمهیدات قرنطینه ای در این کشور، عرضه مسکن افزایش پیدا نکند، چرا که فروشندگان مترصد افزایش قیمت خواهند شد تا در آن زمان به عرضه مسکن بپردازند.

    بر اساس این برآورد، میزان فروش مستقلات در این کشور بین 15 تا 20 درصد پایین تر از سال 2019 و در حدود 70 هزار مورد کمتر از قبل خواهد بود. این آمار در مناطق پرگردشگر بیشتر نمایان خواهد شد.

    تاثیر کرونا بر وضعیت اقتصادی نیوزیلند به گونه ای است که «جان کی» نخست وزیر پیشین این کشور به تازگی هشدار داد که وضعیت اقتصادی کشور برای یک مدت طولانی با مشکل مواجه شود.

    نظرات جان کی از آن رو می تواند مهم باشد که وی به مدت 8 سال نخست وزیر نیوزیلند بود و در زمان بحران مالی جهانی و بحران زلزله مخرب کرایست چرچ، رهبری نیوزیلند را برعهده داشت و از این شرایط با موفقیت گذر کرد.

    وی اکنون رییس بانک «ای‌ان‌زد» نیوزیلند بزرگترین بانک این کشور است. وی هم در مسند یک دولتمرد، شرایط سیاسی اقتصادی کشور را درک کرده و هم به عنوان یک بانکدار بزرگ در حال رصد رخدادهای اقتصادی کشور است.

    جان کی هشدار داد که اقتصاد نیوزیلند برای دو تا سه سال در رکود فرو خواهد رفت. هر چند وی معتقد است نیوزیلند نسبت به بسیاری از کشورها در بحران کرونا بهتر ظاهر شده است.

    وی که همزمان با پست نخست وزیری، وزیر گردشگری نیوزیلند نیز بود، با اشاره به شرایط جغرافیایی این کشور گفت این نوع موقعیت جغرافیایی ضمن داشتن مزایای زیاد، در شرایطی چون اکنون که گردشگری تعطیل شده، به زیان ما است چرا که گردشگری از پایه های چرخ اقتصاد نیوزیلند است.

    با این همه، به نظر می رسد نیوزیلند در روند مقابله با کرونا خوب عمل کرده به طوری که امروز (دوشنبه) رقم ابتلای جدید به کرونا در نیوزیلند به صفر رسید و این کشور اولین روز بدون موارد جدید کرونایی را تجربه کرد.

    تاکنون یک هزار و 487 نفر در نیوزیلند به کووید – 19 مبتلا شده و 86 درصد از مبتلایان بهبوده یافته اند. 7 نفر همچنان در بیمارستان بستری هستند و 20 نفر براثر ابتلا به این بیماری جان باخته اند. با این حال، هیچ مورد جدیدی از ابتلا به کرونا در نیوزیلند برای روز جاری گزارش نشده است.

    دولت نیوزیلند با تدابیر درنظر گرفته برای مقابله با کرونا، تعریف و تمجید جامعه جهانی از جمله سازمان جهانی بهداشت را برانگیخته است. این وضعیت به لطف تصمیمات دولت نیوزیلند و اعمال محدودیت ها و قرنطینه سخت حاصل شده است، به طوری که در زمان اجرای قرنطینه و تعطیل شدن بخش های مختلف این کشور، مورد مرگی بر اثر ابتلا به کرونا در این کشور گزارش نشد.

    روز دوشنبه هفته گذشته از میزان سخت گیری ها درپی کاهش سطح هشدار ملی کرونا در نیوزیلند اندکی کاسته شد و مردم این کشور از امکان تردد بیشتر و ازسرگیری مشاغل برخوردار شدند. اما با این حال، کسب و کارها تنها به شیوه ای کاملا محافظت شده و بدون تماس، امکان فعالیت دارند.

    کابینه «جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند قرار است دوشنبه هفته آینده در مورد احتمال کاهش بیشتر مقررات قرنطینه تصمیم گیری کند.

    در این میان، نخست وزیر نیوزیلند با مقام های استرالیایی برای بحث و بررسی درمورد طرحی موسوم به «حباب ترانس – تاسمان» تشکیل جلسه می‌دهد. این طرح به دو کشور همسایه امکان می‌دهد ممنوعیت های مسافرتی اعمال شده برای جلوگیری از شیوع کرونا را لغو کنند.

    درپی کاهش قابل توجه موارد جدید ابتلا به کرونا در استرالیا و نیوزیلند، آردرن دعوت «اسکات موریسون» همتای استرالیایی خود برای شرکت در جلسه مجازی کابینه ملی استرالیا با شرکت مقام های فدرال و منطقه‌ای این کشور را پذیرفت.

    نخست وزیر نیوزیلند گفت که می توان دوره قرنطینه دو هفته ای که از سوی دو کشور استرالیا و نیوزیلند در زمینه سفرهای بین المللی اعمال شده را به موجب این طرح، به طور دو جانبه لغو کرد.

    آردرن تائید کرد که در این جلسه مجازی، رویکردهای دو کشور در زمینه مقابله با ویروس کرونا از جمله استفاده از اپلیکیشن های ردیابی تماسی چون اپلیکیشن «کوویدسیف» استرالیا مورد بررسی قرار می گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار