مدیران خودروعصر اعتبار

۸ پیش بینی از توسعه فناوری ساخت و ساز

فناوری چه شکلی به شهرهای آینده خواهدداد؟

عصر ساختمان:شهر و مناظر آن از چشم اندازهایی هستند که همیشه در دور و اطراف خود می بینیم. شهرها که قدمت آنها به ۳ هزار و ۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می رسد از نخستین سال های عمرشان تا به امروز تغییرات و رشد زیادی به خود دیده اند.

فناوری چه شکلی به شهرهای آینده خواهدداد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از techinsider،  با توسعه چشمگیر فناوری های گوناگون، انتظار می رود شهرهای آینده نیز با شهرهای امروزی تفاوت بسیاری داشته باشند. با پیشرفت فناوری در حوزه علم روبوتیک و فناوری هوش مصنوعی، به طور قطع، ساختمان هایی که در شهرهای آینده ساخته می شوند از هوشمندی فناورانه بیشتری برخوردار خواهندبود. دکتر«ایان پیرسون» آینده شناسی که پیش بینی هایش از 85 درصد سابقه دقت برخوردار هستند، در گزارشی می گوید تا 30 سال آینده چه تغییرات و پیشرفت هایی را می توانیم در صنعت ساختمان سازی شاهد باشیم و توسعه فناوری، شهرهای ما را در سال 2045 احتمالاً به چه شکلی درخواهد آورد. 8 مورد از جالب ترین پیش بینی های او درمورد شهرهای آینده را در مطلب زیر می خوانید.
    ساختمان هایی با شخصیت هوش مصنوعی

    پیرسون پیش بینی می کند ساختمان های آینده توسط شخصیت هوش مصنوعی اداره شوند. به عبارت دیگر می توانیم انتظار داشته باشیم که در ساختمان های آینده شاهد نسخه ساختمانی نرم افزار «سیری» باشیم. در گزارش پیرسون پیش بینی شده است ساکنان ساختمان های شهری قادر خواهند بود با ساختمان صحبت کرده و درخواست هایی مانند تغییر دمای محیط داخلی را ارایه کنند.
    مینی شهرها درساختمان های فوق بلند

    با بالا بودن تقاضا برای زمین و نیز بالابودن هزینه تملک آن، ساختمان ها همانند شهرهای کوچک عمل کرده و  ساختمان های فوق بلند، کارگران طبقه پایین و متوسط جامعه را درخود اسکان خواهندداد. براساس پیش بینی پیرسون این ساختمان ها شبیه مینی شهرهایی با طبقات اختصاصی برای کار، فضای مسکونی و دفاتر اداری خواهند بود.

    نمایش گرهای واقعیت مجازی به جای پنجره ها

    پنجره ها در ساختمان های آینده با نمایشگرهایی از واقعیت مجازی جایگزین خواهند شد. در فیلم «بازگشت به آینده2» خانه هایی در آینده  به تصویرکشیده شده اند که مجهز به پنجره های واقعیت مجازی هستند. این صحنه های واقعیت مجازی قابل تغییر از یک صحنه به صحنه دیگر می باشند. پیرسون در گزارش خود اشاره می کند که آینده مشابهی در انتظار ساختمان های شهرهای آینده خواهد بود و ساختمان های بدون پنجره، به جای آن ها دارای نمایشگرهای واقعیت مجازی خواهند بود.
    اسپری هایی برای جذب انرژی خورشیدی

    ساکنان ساختمان های آینده می توانند پوشش های ویژه ای را که از کارایی جذب انرژی خورشیدی برخوردار هستند، اسپری کنند. امکان استفاده از پوشش های با قابلیت جذب انرژی خورشیدی، به توسعه نانوفناوری برای خلق مواد مبتنی بر نانوذرات بستگی خواهد داشت. با این حال، این اسپری ها اساسا توانایی جذب و تبدیل نور خورشید به انرژی را دارا خواهند بود.

    گرمایش تابشی و نور هوشمند

    گرمایش تابشی و نور هوشمند، به هنگام حرکت افراد در داخل ساختمان آن ها را دنبال خواهند کرد. براساس گزارش پیرسون، گرمایش و روشنایی هوشمند ساختمان ها، می توانند به سمت افراد ساکن آن، جهت دهی شوند به این معنی که افراد       می توانند با هر دمایی که مطلوب می دانند و هر سطحی از نور که می خواهند، به این طرف و آن طرف حرکت کنند. در گزارش پیرسون به جزییات چگونگی عملکرد این فناوری اشاره ای نشده است، اما درحال حاضر تحقیق و توسعه  زیادی به منظور بهبود بخشیدن به  روشنایی داخلی ساختمان ها در دست انجام است. به عنوان مثال «آریو لامپ» (Ario lamp) که برپایه تحقیقات سازمان «ناسا» و دانشگاه «هاروارد» تولید شده، لامپی با اتصال «وای فای»  است که به منظور بهبود بخشیدن به سلامت مصرف کنندگان، از نور طبیعی خورشید الگوبرداری می کند.

    اسکلت خارجی برای حمل تجهیزات سنگین

    کارگران ساختمانی اسکلت خارجی -که امکان حمل تجهیزات سنگین را به آن ها    می دهد- به تن خواهند کرد. چنین فناوری هایی هم اکنون نیز مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال شرکت «پاناسونیک» درحال ساخت یک اسکلت روباتیک است که بلند کردن و حمل اجسام سنگین را آسان تر می سازد. وزارت دفاع آمریکا نیز دو سال تا رونمایی از لباس «مرد آهنی» فاصله دارد. این روبات از قابلیت انجام کارهای زیادی ازجمله بلند کردن  اجسام سنگین به شیوه ای آسان برخوردار است.

    روبات ها مسوول انجام کارهای خطرناک ساختمانی

    مشاغل خطرناک در ساختمان سازی به روبات ها سپرده خواهد شد. گزارش پیرسون می گوید روبات ها در برخی از پروژه ها در کنار انسان ها کارخواهند کرد، اما در مشاغل با خطر بالا مثل خطر انفجار یا فروریختن، روبات هاکار را به طور کامل به عهده خواهند گرفت.

    ساخت سریع با چاپ سه بعدی و مونتاژ روبات

    چاپگرهای سه بعدی و مجموعه های مونتاژ روبات، ساخت سریع ساختمان ها را امکانپذیر خواهند ساخت. در گزارش پیرسون اشاره شده است  همان گونه که اشکال جدید بتن و دیگر مواد توسعه یافته اند، استفاده از چاپ سه بعدی در زمینه ساخت و ساز نیز احتمالا  به سرعت رشد خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو