مدیران خودروعصر اعتبار

بخش خصوصی بازوی اصلی دولت در ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال

عصر ساختمان- یک مقام مسئول گفت: استفاده دولت از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی می‌تواند نقش موثری در تولید و اجرای پروژه های مسکونی کشور داشته باشد.

بخش خصوصی بازوی اصلی دولت در ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شهاب سعادت نژاد رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران  با بیان اینکه دولت برای ساخت 4 میلیون واحد‌ها مسکونی هدف گذاری کرده است، گفت: در این دوره بخش خصوصی می‌تواند بازوی وزارت راه و شهرسازی در ساخت مسکن باشد.

    او با بیان اینکه در حال حاضر تشکل های اصلی بخش مسکن شامل انبوه سازان، پیمانکاران، سازندگان ذی صلاح  هستند و نقش اصلی در اجرای پروژه‌های ساختمانی و عمرانی دارند، افزود: با توجه به آنکه این تشکل‌های پروانه‌های اشتغال به کار خود را از وزارت راه و شهرسازی یا استانداری دریافت کرده اند، بنابراین جزء ذی صلاح‌ترین تشکل‌ها در حوزه ساخت و ساز هستند که از صلاحیت حقوقی، تخصصی و فنی برای اجرای بهینه پروژه‌های عمرانی و ساختمانی برخوردار هستند.

    سعادت نژاد تاکید کرد: بنابراین در صور تی که دولت بتواند در این دوره برای تحقق هدف خود مبنی بر تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال، به بخش خصوصی میدان دهد و امکانات خود را در اختیار این بخش قرار دهد و دست بخش خصوصی را آزاد بگذارد و نسبت به رفع موانع بوروکراسی و سایرمشکلات موجود در مسیر ساخت و ساز اقدامات لازم را انجام دهد، این بخش می‌تواند در کنار دولت به کار ساخت و ساز بپردازد. متاسفانه در حال حاضر بوروکراسی پیچیده مربوط به صدور مجوز‌های ساختمانی، زمین، سازمان نظام مهندسی و ... سبب شده است که بخش خصوصی نتواند از امکانات خود استفاده کنند.

    سعادت نژاد تاکید کرد: با توجه به روی کارآمدن دولت جدید، از رئیس جمهور، وزرای راه و شهرسازی و کشور، استاندار تهران وسایر مسئولان ذی ربط انتظار داریم که از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده بهینه کند تا با ایجاد هم افزایی بین دولت و بخش خصوصی در جهت اجرای اهداف دولت در حوزه مسکن گام برداریم.

    رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران بیان کرد: بدون تردید تولید واحد‌های مسکونی با کیفیت سبب ایجاد آرامش و آسایش برای شهروندان و همچنین حفظ سرمایه‌های ملی خواهد شد.

    سعادت نژاد با بیان اینکه تا زمانی که دولت از پتانسیل بخش خصوصی کمک نگیرد، اهداف دولت در حوزه مسکن صرفا در حد عدد و رقم باقی خواهد ماند، افزود: بخش خصوصی انتظار دارد که در این دوره به جای تمرکز صرف روی آمار به کیفیت هم توجه کند تا بتوانیم شاهد تولید واحد‌های مسکونی با کیفیت باشیم.

    رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران اظهار کرد: کیفیت و زمان ساخت دو مولفه اصلی در ساخت وساز هستند که سبب حفظ سرمایه‌های ملی می‌شوند این در حالی است که با زمان برشدن و طولانی شدن پروژه‌ها و مداخله افراد فاقد تخصص در حوزه ساخت و ساز زمینه هدررفت منابع ملی را فراهم خواهیم کرد.

    او یادآور شد: باید با تسریع ساخت و ساز و افزایش کیفیت ساخت و ساز سبب افزایش عمرمفید ساختمان و حفظ سرمایه‌های ملی شویم که به این موضوع رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نمایشگاه‌های بین المللی صنعت ساختمان اشاره کرد و ما سازندگان مسکن در تهران امیدوار هستیم با انتخاب سازنده صاحب صلاحیت شاهد بهبود کیفیت ساخت و ساز باشیم.

    سعادت نژاد همچنین درباره ضرورت صدور شناسنامه فنی نیز گفت: صدور شناسنامه فنی ساختمان موضوعی است که در قانون نظام مهندسی ساختمان تاکید شده است و باید برای تمامی ساختمان‌های مسکونی صادر شود.

    او تاکید کرد: صدور شناسنامه فنی ساختمان نشان دهنده تمام جزئیات مصالح ساختمانی، بیمه، دست اندر کاران ساخت وساز و دربردارنده تضمین کیفیت ساخت و ساز‌ها است؛ و در صورتی که بتوانیم در فرآیند ساخت و ساز از افراد دارای صلاحیت استفاده کنیم، می‌توانیم از بدو شروع کارمجری و پیمانکار ساخت را ملزم کنیم که نسبت به اجرای شناسنامه فنی ساختمان اقدام کنند و در نهایت کار شناسنامه فنی برای همه ساختمان‌ها صادر شود، اما این به آن شرط است که دولت و شهرداری باید اجرای این قانون را که توسط هیئت وزیران مصوب شده اجرایی کنند.

    سعادت نژاد در پایان تاکید کرد: با توجه به روی کارآمدن شهردار جدید و ترکیب جدید شورای شهر ششم، به دنبال آن هستیم که با رایزنی، زمینه را برای اجرای کامل وجامع مقررات حوزه ساخت وساز فراهم کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار