مدیران خودروعصر اعتبار

واگذاری اراضی مازاد دستگاه‌ها به بازار مسکن رونق می‌دهد؟

عصر ساختمان- به گفته کارشناسان در قانون جهش تولید مسکن به روشنی اعلام شده است که دستگاه ها باید برای تامین اراضی، زمین های مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

واگذاری اراضی مازاد دستگاه‌ها به بازار مسکن رونق می‌دهد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار خود وعده ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در قالب طرح جهش تولید مسکن را داد که در حال حاضر ساخت بخش عمده ای از این واحدها در شهرهای مختلف کلید زده شده است.

    دولت برای ساخت این 4 میلیون واحد مسکونی نیاز به اراضی دارد؛ در قانون جهش تولید مسکن اعلام شده که دستگاه ها باید برای تامین این اراضی، زمین های مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و در صورت مقاومت دستگاه ها، اسناد این زمین ها به نام وزارت راه وشهرسازی زده می شود.

    در ابتدا برخی دستگاه ها در خصوص تخصیص اراضی مازاد مقاومت می کردند اما بعد از گذشت چند ماه و پیگیری های سازمان ملی زمین و مسکن، بخش زیادی از این اراضی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده شده است.

    بیش از 28هزار هکتار اراضی وزارت راه وشهرسازی به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت
    طبق آخرین اظهار نظر ارسلان مالکی سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن،  تاکنون بالغ بر 28 هزار هکتار از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در اختیار این طرح قرار گرفته است و 22 هزار و 200 هکتار از اراضی این وزارتخانه در مراحل الحاق قرار دارد.

    او ادامه داد: در کل 50 هزار و 800 هکتار اراضی وزارت راه و شهرسازی به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص می یابد.

    مالکی همچنین در خصوص همکاری دستگاه‌ها برای تخصیص اراضی مازاد هم گفت: علاوه بر این 4 هزار و 600 هکتار از اراضی مازاد سایر دستگاه ها اخذ سند شده و 3 هزار هکتار دیگر هم در مراحل اخذ سند هستند.

    سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: برای تامین زمین در این طرح از سایر ظرفیت‌های قانون جهش تولید مسکن هم استفاده می‌کنیم که یکی از آنها تغییر کاربری اراضی است و تا کنون 3 هزار و 200 هکتار اراضی با کاربری آموزش عالی و ورزشی که مازاد بر سرانه‌ها هستند را در این بخش شناسایی کرده ایم.

    وی افزود: علاوه بر این موضوع ظرفیت ماده 12 قانون جهش تولید مسکن تاکید دارد آن دسته از اراضی که در اختیار دستگاهی قرار گرفته اما طرح مورد نظر را اجرا نکرده باید به طرح نهضت ملی مسکن واگذار شود که در این بخش 2 هزار و 193 هکتار از این اراضی شناسایی کردیم.

    سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن  بیان کرد: یکی دیگر از ظرفیت های این قانون، توافق با مالکین بخش خصوصی و توافق با نیروهای مسلح است که 14 هزار و 744 هکتار از این اراضی را شناسایی کردیم و پیگیر الحاق آن به زمین های شهری هستیم.

    وی ادامه داد: در مجموع 50 هزار هکتار از اراضی خود وزارت راه و شهرسازی و 59 هزار و 398 هکتار از اراضی سایر ظرفیت ها برای طرح نهضت ملی مسکن شناسایی شده است.

    براساس این گزارش الحاق اراضی مازاد و معرفی آنها به سامانه سادا وزارت  امور اقتصادی و دارایی یکی از اقداماتی است که باید وزارت راه وشهرسازی آن را انجام دهد که در حال حاضر طبق اعلام سازمان ملی زمین و مسکن یک میلیون و500 هزار هکتار از اراضی مازاد به سامانه سادا معرفی شده است.

    تثبیت قیمت ها در بازار مسکن با الحاق اراضی به شهرها و روستاها
    در همین رابطه فرشید ایلاتی کارشناس مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اخیرا سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده حدود یک میلیون و 500 هزار هکتار اراضی در اختیار این سازمان است که اطلاعات آن را به وزارت اقتصاد و سامانه سادا اعلام کرده است .

    او می گوید: این یک میلیون و 500 هزار هکتار ، یک عدد قابل توجه ای بوده و حاکی از آن است که سازمان ملی زمین و مسکن اراضی مازاد زیادی در اختیار دارد.

    ایلاتی  ادامه داد: در صورت تخصیص و الحاق این اراضی به شهرها و روستاها، مساحت بافت شهری افزایش یافته و در نتیجه شاهد کاهش سهم قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن خواهیم بود.

    این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه این اقدام تاثیر زیادی در افزایش عرضه زمین دارد، افزود: در بسیاری از مواقع دستگاه ها برای تخصیص زمین همکاری لازم را ندارند و همین امر باعث می شود قیمت زمین رشد زیادی داشته باشد که تبعات آن افزایش چشمگیر قیمت مسکن است.

    ایلاتی با اشاره به اینکه با توجه به آنکه سهم زمین از قیمت مسکن عامل اصلی و تعیین کننده قیمت نهایی مسکن است افزود: هرچه قدر عرضه زمین را به صورت منظم و دوره ای داشته باشیم موجب می شود که احتکار زمین از بین برود و این امر ثبات قیمت زمین و مسکن را در طولانی مدت به همراه خواهد داشت.

    براساس این گزارش در حال حاضر شناسایی اراضی مازاد در شهرهای مختلف روند رو به رشدی دارد که واگذاری آنها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تثبیت قیمت ها در بازار را در پی خواهد داشت بنابراین باید هرچه سریعتر این اقدامات در دستور کار قرار گیرد تا در سال آینده بخش مسکن بازار آرامی را پیش رو داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو