مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

تنها۳۰ درصد از سکونتگاه‌های غیررسمی کشور سند دارند

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بین ۲۷ تا ۳۰ درصد از واحدهای مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی کشور سند دارند.

تنها۳۰ درصد از سکونتگاه‌های غیررسمی کشور سند دارند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمد آئینی، ظهر شنبه در جلسه مشترک بازآفرینی پایدار و شورای مسکن استان زنجان اظهار کرد: سازندگان باید نسبت به بلوکی‌سازی ساختمان‌ها توجیه شوند تا کار ساخت و ساز تخصصی‌تر و با کیفیت‌تر انجام شود و بازتنظیم محله و بلوک را داشته باشیم.

    وی به اولویت قرار دادن موضوع نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده تأکید کرد و گفت: در بافت‌های فرسوده در سطح کشور 2 میلیون و 700 هزار واحد و در استان زنجان نزدیک به 26 هزار و 400 واحد ناپایدار وجود دارد که فاقد هرگونه سازه است و چاره‌ای جز شتاب بخشیدن به جریان نوسازی و مقاوم‌سازی نداریم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید در کنار ضرروت افزایش تاب‌آوری، مسکن اضافی هم تولید شود، گفت: با تخریب یک بنای فرسوده و افزایش تراکم، چند واحد دیگر نیز ساخته و شده و تعدادی خانواده صاحب مسکن می‌شوند.

    وی نوسازی بافت‌های فرسوده را سریع‌ترین روش تولید مسکن خواند و افزود: از رهگذر این اقدام، علاوه بر ساماندهی واحدهای ناپایدار، تعریض معابر و ارائه برخی خدمات نیز اتفاق می‌افتد و شاهد ارتقای کیفیت زندگی شهری هستیم.

    آئینی با بیان اینکه تعداد مسکن‌های مقاوم باید با ارائه مشوق‌ها به استانداردها نزدیک شود، عنوان کرد: 9 هزار و 21 واحد مسکونی سهم استان زنجان برای نوسازی بافت‌های فرسوده است و باید در طول چهار سال برنامه‌ریزی دقیق با برش شهرستانی انجام و زمینه تسهیل صدور پروانه فراهم شود؛ چراکه ظرفیت تولید 75 هزار واحد در بافت‌های استان زنجان را داریم.

    وی با اشاره به اینکه این محلات در خدمات هفتگانه مثل مدرسه، کلانتری، فضای سبز و سایر موارد کمبود دارند، تصریح کرد: باید کمبود خدمات زیربنایی و روبنایی با توجه به نسبت جمعیت شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام شود.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه بیش از 137 هزار پروانه صادر شده در بافت‌های فرسوده در سامانه ثبت شده است، ابراز کرد: سال گذشته 14 درصد در صدور پروانه و 6 درصد به لحاظ تعداد واحد در این بخش رشد داشتیم.

    وی با بیان اینکه امسال برای استان زنجان باید 3 هزار و 500 پروانه صادر شود، خاطرنشان کرد: برای ساماندهی بافت‌های فرسوده چهار بسته تشویقی پیش‌بینی شده که مبنای قانونی داردو یکی از آن‌ها به ماده 16 قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن مربوط است.

    آئینی ادامه داد: شهرداری‌ها موظف هستند که تخفیف 50 درصدی برای عوارض صدور پروانه اعمال کنند که این رقم تا 100 درصد قابل افزایش است، همچنین باید زمان صدور پروانه توسط شهرداری کمتر از یک ماه و ایجاد انشعابات جدید توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان کمتر از 2 ماه باشد.

    وی یادآور شد: همه تسهیلاتی که در نهضت ملی مسکن پیش‌بینی شده، در بافت‌های فرسوده نیز قابل استفاده است، علاوه بر این بافت‌های فرسوده تسهیلات خاصی دارد به عنوان مثال 150 میلیون از تسهیلات آن‌ها با سود صفر درصد ارائه می‌شود و کسانی که می‌خواهند در دوره نوسازی در یک مکان استیجاری ساکن شوند، تسهیلات قرض‌الحسنه به 90 میلیون تومان رسیده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی مسئله اصلی در سکونتگاه‌های غیررسمی را موضوع صدور سند دانست و گفت: این واحدها اغلب تصرفی، قولنامه‌ای یا اوقافی هستند و در مجموع 27 تا 30 درصد واحدهای سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور سند دارند.

    وی با اشاره به اینکه اراضی تصرفی برای مردم، یا دولت و یا نهادهای عمومی است، تصریح کرد: اگر اراضی تصرفی دولتی باشد با لحاظ کردن شرایطی امکان سند دارد شدن وجود دارد و ساکنان این مناطق برای دریافت پروانه نیاز به سند دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو