مدیران خودروعصر اعتبار

۳۷درصد حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان

عصر ساختمان- معاون کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس تحلیل آماری در ۵ سال گذشته، ۳۷ درصد حوادت ناشی از کار در صنعت ساختمانی بوده و ۵۰ درصد فوتی های ناشی از کار در ساختمان سازی رخ داده است.

۳۷درصد حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، امروز یکشنبه پنجم شهریور 1402 نشست معاون کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این نشست علی حسین رعیتی فرد، معاون وزیر کار به برنامه‌ها و اقدامات این معاونت در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: 840 بازرس کار در کشور وجود دارد که موضوع ایمنی و شرایط کارگران را رصد می‌کنند.

    وی با بیان اینکه این بازرسان به عنوان ضابطان کار موضوع مسائل کارگران را پیگیری می‌کنند، افزود: 900 هیأت رسیدگی به دعاوی کارگر و کارفرما در کشور فعالیت دارند که از این آمار 600 هیأت مربوط به هیأت تشخیص و 300 هیأت حل اختلاف در حال رسیدگی به مسائل کار هستند.

    وی ادامه داد: سالانه 320 هزار پرونده در هیأت رسیدگی مورد بررسی قرار می‌گیرد و حدود 80 هزار پروند در هیأت حل اختلاف رسیدگی می‌شود.

    رعیتی فرد با اشاره به ماده 49 قانون کار گفت: تمام واحدهای تولیدی باید طرح توانمندی و طبقه بندی مشاغل را پیاده کنند. در حال حاضر 5 هزار و 900 واحد این طرح را اجرایی نکرده‌اند که پیگیر موضوع هستیم.

    وی اضافه کرد: امسال حدود 1000 واحد تولیدی مبنا طرح قرار گرفته که سعی داریم طرح توانمندی و طبقه بندی مشاغل به سرانجام برسد.

    معاون کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنان خود درباره بحث ایمنی و رعایت بهداشت کار گفت: آئین نامه‌های مرتبط با ایمنی زیادی داریم تا ارتقا سلامت کارگران به حداقل برسد.

    رعیتی فرد اظهار کرد: بر اساس تحلیل آماری در 5 سال گذشته، 37 درصد حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمانی بوده و 50 درصد فوتی‌های ناشی از کار در ساختمان سازی رخ داده است.

    معاون کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دو اقدام در زمینه طبقه بندی مشاغل عنوان کرد: برگزاری آزمون یکی از این اقدامات بود که پیش‌تر این امر انحصاری بود.

    رعیتی فرد گفت: در این زمینه انتخاب مشاوران در طرح طبقه بندی مشاغل را منوط به آزمون سراسری کردیم که ١6۰ نفر پذیرفته شدند و از مهر دوره‌های کارآموزی به اتمام می‌رسد. این امر به ما کمک می‌کند تا انحصار شکسته شود.

    وی ادامه داد: در سال‌های گذشته طرح طبقه‌بندی به استان‌ها تفویض اختیار شد و همه استان‌ها موظف شدند تا طرح طبقه بندی را توسط کارشناسان انجام دهند.

    معاون کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به جلسات شورای عالی حفاظت کار، گفت: اقدامات مؤثری را پیگیری می‌کنیم تا ارتقای ایمنی را در کارگاه‌ها داشته باشیم. در دولت سیزدهم به مقاوم نامه ایمنی و بهداشت کار در سازمان جهانی پیوستیم. همچنین در مرکز حفاظت بهداشت و ایمنی کار، بحث آموزش ایمنی کارفرمایان و کارگران و بررسی تجهیزات و محیط کار را برای سخت و زیان آور نیز انجام می‌شود.

    وی اظهار کرد: در حوزه ایمنی کار معاونت کار 5 تا 6 بسته تهیه کرده است. حوادث ناشی از کار باید به جداقل برسد و هنگامی که نیروی کار برای فعالیت در کارگاه و کارخانه عازم محل کار خود می‌شود خانواده باید کمترین نگرانی را داشته باشند. امسال حوادث ناشی از کار 11 درصد کاهش داشت.

    بیمه بیکاری
    رعیتی فرد درباره وضعیت بیمه بیکاری هم عنوان کرد: سال ١4۰۰، ٢٧۰ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری بودند که در تیر امسال به ١٧6 هزار نفر رسید، تلاش‌ها منجر شده که برگشت به کار و کاهش اخراج نیروی کار داشته باشیم؛ علاوه بر اینکه ٨۰۰ هزار نفر در شرایط کرونا مشمول بیمه بیکاری بودند.

    به گفته معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دولت سیزدهم قانون بیمه بیکاری نیاز به اصلاحات داشت که بر روی چندین موضوع تمرکز کردیم و مشارکت سه جانبه گرایی را در مقرری بیمه پیشنهاد کرده‌ایم، همچنین اصلاح قانون کار را پیگیری می‌کنیم.

    وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم حدود ٨4 درصد افزایش دستمزد کارگران رقم خورد، گفت: این رقم برای سال ١4۰١، 5٧ درصد و برای امسال ٢٧ درصد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو