مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش عرضه مسکن به بازار با ابزار مالیات بر خانه‌های خالی

عصر ساختمان- تاکنون ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مالیات از خانه‌های خالی وصول شده است که به گفته کارشناسان اخذ مالیات از این بخش، عرضه مسکن به بازار را افزایش می‌دهد.

افزایش عرضه مسکن به بازار با ابزار مالیات بر خانه‌های خالی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا؛ شناسایی خانه های خالی از سکنه از مهم ترین برنامه‌ ها و اقداماتی است که نقش موثری در عرضه آنها به بازار دارد و عرضه حدود 600 هزار واحد خالی می تواند بازار مسکن را به سمت رونق و تا حدی تثبیت قیمت ها هدایت کند.

    در حال حاضر شناسایی خانه های خالی از سکنه در دولت از طریق سامانه املاک و اسکان انجام می شود.  این سامانه که از فروردین سال 1400 راه اندازی شده نقش موثری در شناسایی خانه‌های خالی داشته و طبق قانون باید تمامی سرپرستان خانوار در آن ثبت نام کنند.

    مسئولان دولتی همواره اعلام کرده اند که هدف از اخذ مالیات از خانه های خالی کسب درآمد برای دولت نیست بلکه هدف اصلی عرضه این واحدها به بازار مسکن است.

    در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته  برای شناسایی واحدهای خالی، ابوالفضل نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که حدود 6.5 میلیون سرپرست خانوار به سامانه املاک و اسکان مراجعه کرده اند و 4.2 میلیون مالکیت در این سامانه ملی خوداظهاری شده است.

    وی افزود: در سال گذشته حدود 18 هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده و تاکنون هم به 4 میلیون نفر پیامک ارسال شده، اما ارسال این پیامک‌ها به معنای خالی بودن این واحد‌ها نیست بلکه به عنوان هشدار به مالکان آنها بوده است.

    نوروزی بیان کرد: در طول اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سال 1400 تاکنون 570 هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده که از این تعداد 183 هزار ملک در بازار عرضه شده است.

    براساس آمار وزارت راه و شهرسازی تعداد مراجعه‌کنندگان به سامانه ملی املاک و اسکان در یک ماه گذشته یک میلیون نفر افزایش داشته و تعداد خوداظهاری اطلاعات اقامت از متوسط روزانه 5 هزار مورد به 25 هزار مورد رسیده است.

    واحدهای خانه‌های خالی بانک ها به بازار مسکن عرضه می شود

    براساس این گزارش مالیات بخش عمده‌ای از این واحد‌های مسکونی توسط سازمان مالیات اخذ می‌شود که به گفته مسئولان در حوزه مالیات تا به امروز هم اقدامات خوبی با همکاری وزارت راه و شهرسازی انجام شده و توانسته‌اند تعداد زیادی از واحد‌های مسکونی خالی حقوقی که شامل بانک‌ها و سایر دستگاه‌ها می‌شود را شناسایی کنند. آمار وزارت راه و شهرسازی هم نشان می دهد بانک‌ها، مالک بیشترین تعداد واحدهای خالی هستند.

    پیش از این سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده بود بانک مسکن با هشت هزار خانه خالی، بانک سپه با 2 هزار و 600 خانه خالی، بانک ملت با 583 خانه خالی، بانک صادرات با 278 خانه خالی و بانک پاسارگاد با 181 واحد بیشترین خانه‌های خالی را دارند. همچنین بیمه ایران 178 واحد خالی را تحت تملک دارد.

    بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در خصوص خانه های خالی بانک ها گفته است: بانک ها بزرگ ترین صاحبان خانه های خالی بودند که واحدهای خود را برای افزایش قیمت خالی نگه داشته بودند که طبق پیگیری های صورت گرفته و با راه اندازی سامانه املاک و اسکان تمامی آنها به بازار عرضه می‌شود.

    اخذ مالیات 8 میلیارد و 800 میلیون تومانی از 66 هزار خانه خالی

    شاهین مستوفی مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آخرین آمار خانه‌های خالی گفت:در خصوص عملکرد سال 1400 از سوی وزارت راه و شهرسازی در ابتدا 510 هزار واحد مسکونی خالی معرفی شد، اما در مرحله بعد این تعداد به 290 هزار واحد رسید و در نهایت بر اساس آخرین آماری که آبان به سازمان مالیاتی ارائه شد این تعداد به 66 هزار واحد رسید.

    وی افزود: از این تعداد تاکنون 868 نفر مالیات ابلاغ شده را پذیرفته و پرداخت کرده اند که از این محل 8 میلیارد و 800 میلیون تومان وصول شده است.

    مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی افزود: 6 میلیارد و 200 میلیون تومان از این عملکرد در سال 1401 وصول شده و 2 میلیارد و 600 میلیون تومان امسال وصول شده است.

    مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: تاکنون مالیات‌هایی که از محل مالیات بر خانه‌های خالی وصول شده است همه به حساب صندوق مسکن واریز شده است.

    در همین رابطه فرشید ایلاتی کارشناس مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شناسایی خانه های خالی نقش موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن دارد به شرطی که اجرای این طرح به درستی انجام شود.

    وی افزود: همکاری دستگاه ها از جمله وزارت نیرو،  شهرداری ها، سازمان امور مالیاتی  همچنین همکاری مردم در تکمیل اطلاعات خود در سامانه املاک و اسکان می تواند زمینه ساز تسریع در اجرای کامل شناسایی خانه‌های خالی باشد.

    براساس سرشماری سال 95 حدود 2.6 میلیون خانه خالی در کشور شناسایی شده است که تخمین زده می شود در حال حاضر تعداد واحدهای خالی بیشتر شده باشد. ‌

    شاخص خانه خالی در همه کشورهای دنیا 5 درصد است، این رقم برای ایران حدود 10 درصد یعنی 5 درصد بیشتر از میانگین دنیا  است.

    با اجرای ساماندهی بازار مسکن و اجاره و تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان ، شناسایی واحدهای خالی سرعت گرفته به طوری که در شهرهایی مانند پردیس و پرند که صد ها واحد خالی احتکار شده بود، مالکان واحدهای خالی را برای فروش یا اجاره به بازار عرضه کردند. به گفته کارشناسان اجرای این برنامه در کنار سایر برنامه‌های ساماندهی می تواند بازار مسکن را به سمت رونق و خروج از رکود هدایت کند.

    دریافت مالیات از خانه‌های خالی و سایر مالیات‌های کارآمد در بخش مسکن آثار مفیدی بر بازار و ثبات آن دارد که البته باید با مکانیسیمی حساب شده اجرا شود. ناگفته نماند که انتظارات و توقعات از بازخورد این مالیات نیز باید در نظر گرفته شود. تأثیر این چنین قانون‌هایی در بلند مدت مشخص می‌شود و در کوتاه مدت نمی‌توان روی آن به عنوان ابزاری برای کاهش قیمت مسکن حساب کرد و یا آن را یک اهرم فشار برای تعدیل نرخ اجاره بها واحدهای مسکونی دانست.

    از طرفی ممکن است در دهه های آینده اجرای این قانون روی اشتهای ساخت خانه در سازندگان تغییراتی به وجود آورد و ساخت در قسمت‌های پرمصرف شهر و ساخت خانه‌های مصرفی را رونق دهد و با افزایش عرضه و ثابت ماندن تقاضا امید است تعدیل در بخش قیمت اجاره مسکن نیز دیده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو