مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان امور اراضی کشور عنوان کرد

شورای عالی مدیریت زمین تشکیل شود

عصر ساختمان- رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: با توجه به اهمیت خاک و زمین پیشنهاد می‌کنیم که شورای عالی مدیریت زمین تشکیل شود تا اهمیت این عناصر حیاتی برای تصمیم‌گیران مشخص‌تر شود. در حقیقت معتقدیم تصمیم‌گیری در مورد اینکه کجا شهر باشد، کجا تولید کشاورزی بیشتر و یا شهرک صنعتی ساخته شود باید در یک شورای مشخصی اتفاق بیفتد.

شورای عالی مدیریت زمین تشکیل شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، رضا افلاطونی در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت دهه فجر برگزار شد با بیان اینکه اجرای تبصره  2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی با هماهنگی دستگاه قضایی است، گفت: دستگاه قضایی کشور کمک حال سازمان امور اراضی در موضوع حفاظت از اراضی است.

    وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که با توجه به اهمیت خاک و زمین شورای عالی مدیریت زمین تشکیل شود تا اهمیت این دو عنصر حیاتی برای تصمیم‌گیران مشخص‌تر شود. در حقیقت معتقدیم تصمیم‌گیری در مورد اینکه کجا شهر باشد، کجا تولید کشاورزی بیشتر  و یا شهرک صنعتی ساخته شود باید در یک شورای مشخصی اتفاق بیفتد.

    رئیس سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: موضوع زمین فرابخشی و فراقوه‌ای بوده و هر سه قوه باید در بحث زمین کمک کند. مدیریت زمین منحصر به یک دستگاه نیست بلکه از طریق تثبیت مالکیت و آمایش سرزمین محقق می شود.

    وی با اشاره به اهمیت خاک در کشور گفت: همانطور که مقام معظم رهبری اعلام کرده‌اند ممکن است بتوانیم آب را از جایی بیاوریم ولی خاک را نمی‌توانیم. به همین دلیل خاک از اهمیت بالایی برخوردار است.

    افلاطونی در ادامه گفت: در برابر قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی افراد سودجو و فرصت‌طلب وجود دارند که ممکن است برای سود شخصی خود اقدام به تغییر کاربری غیرمجاز کنند. بر اساس قانون و در راستای تحقق این مهم تاکنون هم جلوی هر مقام و مسئولی در هر جایگاهی که مرتکب تخلف شده ایستادیم. اگر باز هم تخلفی صورت بگیرد جلوی آن را خواهیم گرفت.

    وی همچنین افزود: دیده می‌شود که به یکباره در یک منطقه شهرکی ایجاد می‌شود یا ساخت‌وسازهای وسیعی صورت می‌گیرد. باید اعلام کنیم که قطعا با اکیپ‌های پیمانکاری سازماندهی شده که به یکباره وارد ساخت‌وساز و تغییر کاربری غیرمجاز می‌شوند برخورد قانونی خواهیم کرد. در برخی شهرستان‌ها و استان‌ها که ارزش زمین بالاتر است ممکن است این تیم‌های کارگری به یکباره ساخت‌وسازهای وسیع انجام دهند ولی این موارد رصد و پیگیری خواهد شد.

    به گفته رئیس سازمان امور اراضی کشور بنا بر قانون حفظ کاربری اراضی زراعی هیچ دستگاهی بدون مجوز جهاد کشاورزی اجازه ساخت‌وساز و تغییر کاربری ندارد و اگر بدون مجوز و موافقت سازمان مربوطه در اراضی زراعی مبادرت به ساخت‌وساز کند مشمول قانون حفظ کاربری شده و با آن برخورد می‌شود.

    وی همچنین به پایش هوشمند نیز اشاره کرد و گفت: امروز سی‌امین استان یعنی همدان به پایش هوشمند تغییر کاربری اضافه شد. قبل از پایش هوشمند، شناسایی تغییر کاربری‌ها دشوار بود اما امسال با راه‌اندازی این پایش کار راحت‌تر شده است.

    افلاطونی در پایان با بیان این‌که در 10 ماهه 1402، 28 هزار و 588 فقره تغییر کاربری گزارش شده است، اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروز گشت‌های مشترک بین‌دستگاهی فعالیت‌های خود را انجام خواهند داد. همچنین مردم می‌توانند با تماس با شماره 131 تغییر کاربری‌های غیرمجاز را گزارش دهند و امکان این گزارش‌دهی در سایت این سازمان نیز وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو