مدیران خودروعصر اعتبار

۲۵ حقیقتی که باید در مورد آمستردام بدانید+ تصاویر

عصر ساختمان: آمستردام به عنوان پایتخت کشور هلند همواره جایگاه ویژه‌ای نزد گردشگران اقصی نقاط جهان داشته است. همراه کجارو باشید تا با حقایق جالبی از این شهر آشنا شوید.

۲۵ حقیقتی که باید در مورد آمستردام بدانید+ تصاویر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸:۰۰
  • 25 حقیقتی که باید در مورد آمستردام بدانید+ تصاویر
  • 25 حقیقتی که باید در مورد آمستردام بدانید+ تصاویر
  • 25 حقیقتی که باید در مورد آمستردام بدانید+ تصاویر
  • 25 حقیقتی که باید در مورد آمستردام بدانید+ تصاویر
  • 25 حقیقتی که باید در مورد آمستردام بدانید+ تصاویر

به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از میزان، آمستردام شهری است که سالانه بیش از 20 میلیون بازدیدکننده از سرتاسر جهان دارد. دلیل این تعداد گردشگر، احتمالا به مسائلی غیر از پایتخت کشور بودن، برمی‌گردد.
در این مقاله به 25 حقایق جالب از پایتخت لاله‌های نارنجی، آمستردام، خواهیم پرداخت.

1. ریشه‌ی نام آمستردام به رودخانه‌ای که در آن جاری است، بازمی‌گردد. در واقع به دلیل رودخانه‌ی «امستل» (Amstel) و سدی که در آن ساخته شده است؛ چراکه، در زبان لاتین به سد، (Dam) گفته می‌شود.

2. همان‌طور که اشاره شده، آمستردام پایتخت کشور هلند محسوب می‌شود. حال آنکه مقر پارلمان این کشور در پایتختش قرار ندارد؛ بلکه در شهر «هیگ» (Haugue) واقع شده است.

3. آمستردام یکی از شهرهای‌ چندملیتی محسوب می‌شود. 178 ملیت گوناگون در این شهر به طور ثابت زندگی می‌کنند. به همین دلیل یکی از شهرهایی است که با نژادپرستی به شدت برخورد می‌کند.


4. از آنجایی که آمستردام یک شهر چندملیتی است، 85 درصد مردم آن قادر به مکالمه با دو زبان هستند. هلندی، انگلیسی و آلمانی به ترتیب در صدر زبان‌های این شهر قرار دارند.


5. آمستردام بر روی آب بنا شده است و دارای 165 کانال است. این کانال‌ها از قرن 17 میلادی برپا هستند و کماکان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تعداد از کانال‌های آبی در ونیز نیز بیشتر است.

. آب‌های جاری در کانال‌های این شهر بسیار تمیز هستند؛ تا جایی که بسیاری از حیوانات خانگی نیز از این آب می‌نوشند.


7. مناطق عمده‌ای از شهر در پایین‌تر از سطح دریا قرار دارند. پایین‌ترین نقطه نزدیک به 7 متر زیر سطح دریا است. چه بسا که در آینده با تغییرات اقلیمی و افزایش آب دریاها، این شهر در زیر آب‌ها غرق شود.


8. در اکثر مناطق آمستردام، زیرزمین‌ها لوله‌کشی شده‌اند و شیرهای آب آشامیدنی نیز قرار داده شده است. این کار برای مواجه با خطرات و بلاهای احتمالی است.


9. آمستردام شهر خیلی بزرگی نیست؛ اما بیش از 1500 کافه را در خود جای داده است. این درحالی است که این رقم برای جمعیت 800 هزار نفری آن بسیار زیاد محسوب می‌شود.


10. از سال 2008 میلادی سیگار کشیدن در کافه‌ها و رستوران‌های این شهر ممنوع شد؛ اما چه باورتان شود چه نه، استعمال مواد مخدر در بسیاری از کافه‌ها مجاز است!


11. همان‌طور که اشاره شد جمعیت این شهر به یک میلیون نفر هم نمی‌رسد؛ اما با این وجود جالب است بدانید بیش از 850 هزار دوچرخه در آن وجود دارد. بدیهی است برای چنین شهری می‌بایست مسیر مخصوص دوچرخه در نظر گرفت. مجموع این مسیرها در آمستردام بیش از 400 کیلومتر است.

12. با وجود چنین تعدادی از دوچرخه، پر بیراه نیست اگر بیشترین تعداد سرقت‌ها نیز برای دوچرخه‌ها اتفاق بیفتد. طبق گزارش‌ها معمولا این سرقت‌ها از دختران 16 تا 18 ساله صورت می‌گیرد.


13. همچنین دوچرخه‌های مخصوصی موسوم به «بک فیتس» (Backfiets) در این شهر تردد می‌کنند. این دوچرخه‌ها یکی از وسایل سنتی آمستردام به شمار می‌رود. سبد بزرگی که در جلوی این دوچرخه‌ها قرار دارد بسیار کاربردی است. به همین دلیل یکی از بهترین وسایل نقلیه در این شهر محسوب می‌شوند.

14. مردم آمستردام و به طور کلی مردم کشور هلند بلندقدترین مردم در جهان محسوب می‌شوند.


15. مردم این شهر در جایگاه دوم مصرف قهوه در جهان هستند. به طور میانگین مصرف قهوه برای هر نفر حداقل 3/2 فنجان در روز است.


16. در اوایل قرن بیستم میلادی رقصیدن برای مردم آمستردام ممنوع اعلام شد.


17. یکی از مواردی که خاص آمستردام است، خانه‌های قایقی است. قایق‌هایی که صاحبانشان در آن‌ها بر روی آب زندگی می‌کنند. تعداد این خانه‌ها در حدود 2500 قایق است.

18. احتمالا در عکس‌ها این موضوع توجهتان را جلب کرده است که برخی از خانه‌های شهر در عین زیبایی، باریک و بلند هستند. دلیل وجود چنین خانه‌هایی این است که مردم بر اساس فضایی که از خیابان برای خانه‌هایشان اشغال کرده‌اند، مالیات پرداخت می‌کنند.

 

19. آمستردام یکی از بیشترین تعداد موزه را در بین پایتخت‌های جهان دارد. 51 موزه‌ی اصلی در زمینه‌های گوناگون در این شهر وجود دارد.


20. شاید جالب باشد که اولین بازار بورس رسمی جهان در این شهر واقع شده است. قدمت این ساختمان به سال 1602 میلادی برمی‌گردد.

21. فرودگاه آمستردام بیشترین پروازهای مستقیم را به فرودگاه‌های سراسر جهان دارد. طبق آمارها رکورد 4633 پرواز در هفته و جابجایی 60 میلیون مسافر در سال برای این فرودگاه دولتی ثبت شده است.

22. تعداد کسانی که حیوانات خانگی دارند به نسبت جمعیت این شهر بسیار زیاد است.


23. به دلیل رایج بودن داشتن حیوانات خانگی، برای مردم کم‌درآمد تسهیلاتی مانند ویزیت رایگان سالیانه برای حیواناتشان در نظر گرفته می‌شود.

24. اگر نتوان قدیمی‌ترین گفت ولی یکی از قدیمی‌ترین باغ‌وحش‌ها در این شهر قرار دارد. باغ‌وحشی که از سال 1838 میلادی آغاز به کار کرده و امروزه بیش از 900 گونه‌ی جانواری در خود جای داده است.


25. در آخر جالب است بدانید، نسبت تعداد زنان بیشتر از تعداد مردان است. به طوری که برای هر 100 مرد در این شهر 145 زن وجود دارد!

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار