مدیران خودروعصر اعتبار

تعیین محل دقیق رخداد بلایای طبیعی با همکاری سازمان فضایی

عصر ساختمان- رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در زلزله بم تا ظهر همان روز محل دقیق رخداد زلزله برای مسوولان مبهم بوده است، گفت: برآورد خسارت‌های احتمالی و محل دقیق رخداد زلزله با استفاده از فناوری‌های فضایی امکان‌پذیر است که استفاده از این فناوری در مدیریت بحران کشور در قالب امضای تفاهمنامه‌ای با سازمان فضایی میسر شده است.

تعیین محل دقیق رخداد بلایای طبیعی با همکاری سازمان فضایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، اسماعیل نجار امروز در مراسم امضای تفاهمنامه با سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه ایران یک کشور حادثه‌خیز است، افزود: بررسی ابعاد بلایای طبیعی ایران نشان می‌دهد که از گذشته‌های دور تاکنون ایران با عوارض حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، زمین‌لغزش و سونامی مواجه بوده است.

    وی ادامه داد: سازمان مدیریت بحران به عنوان یک سازمان حمایت‌کننده و ستادی باید در جهت کاهش عوارض ناشی از بلایای طبیعی از تمام ظرفیت‌های کشور جهت پیشگیری، پیش‌بینی و مقابله با حوادث طبیعی بهره‌برداری کند.

    نجار، سازمان فضایی ایران را یکی از ظرفیت‌های مهم در این زمینه دانست و ادامه داد: با توجه به جایگاه ملی و بین‌المللی سازمان فضایی تفاهم‌نامه‌ای را به منظور مدیریت بحران‌های طبیعی امروز به امضا رساندیم.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ابراز امیدواری کرد که بتوانند از این ظرفیت در جهت پیشگیری و مقابله با بحران‌های طبیعی استفاده کنند.

    نجار با تاکید بر اینکه اگر اطلاع‌رسانی به موقع صورت گیرد، هزینه‌های کمتری پرداخت خواهیم کرد، تاکید کرد: امضای این تفاهمنامه می‌تواند در این جهت مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

    وی با اشاره به چالش‌های کشور در زمینه رخداد فرونشست زمین، ادامه داد: در این راستا دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از ماهواره‌ها اقدام به پایش فرونشست زمین در 24 ساعت می‌کند.

    به گفته وی، در این طرح می‌توانند با استفاده از فناوری‌های فضایی میزان فرونشست و مکان آن را بررسی کنند.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه داده‌های به دست آمده در این تحقیقات می‌تواند برای تجزیه و تحلیل‌های آینده مفید باشد، اضافه کرد: برخی از پیش‌نشانگرها که امروزه در اختیار ما قرار دارد، ممکن است با دانش امروز ما امکان تجزیه و تحلیل نداشته باشند ولی می‌تواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

    نجار، نمونه این داده‌ها را بررسی دمای آب‌های سطحی ذکر کرد و یادآور شد: بررسی تحولات آب‌های سطحی مانند میزان بالا و پایین رفتن آب و سرد و گرم شدن آب به عنوان یک پیش‌نشانگر زلزله مطرح است؛ ولی این داده نمی‌تواند یک مولفه مناسب برای پیش‌بینی زلزله مدنظر قرار گیرد اما در آینده شاید امکان دارد با پیشرفت علم از این داده‌ها بهره‌برداری شود.

    وی یکی از معضلات کشور در زمینه مقابله با حوادث طبیعی را نبود اطلاعات دقیق از محل وقوع ذکر کرد و افزود: در زلزله بم تا ظهر روز زلزله محل رخداد زلزله برای مسؤولان مبهم بود ولی امروزه با استفاده از ابزارهای ماهواره‌ای قادر به تعیین محل دقیق رخداد هستیم.

    به گفته وی، با استفاده از این فناوری امکان تعیین محل زلزله و میزان خسارت‌های وارده قابل برآورد است.

    نجار همچنین به چالش‌های اخیر کشور در زمینه خشکسالی و تغییرات اقلیم اشاره کرد و یادآور شد: با استفاده از فناوری‌های فضایی امکان پایش در این حوزه‌ها وجود دارد که در این راستا باید از تمام ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی استفاده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو