مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه:

رویکرد آمایشی در شهرهای جدید کشور لحاظ می شود

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به بحث آمایش سرزمین و اهمیت اجرای آن در کشور، از این پس یک رویکرد آمایشی در شهرهای جدید در نظر گرفته می شود.

رویکرد آمایشی در شهرهای جدید کشور لحاظ می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، حبیب الله طاهرخانی اظهار کرد: سیاست شهرهای جدید تاکنون متمرکز بر پاسخگویی به نیاز مسکن کلان شهرها و تراکم زدایی از شهرهای مرکزی بوده ولی رویکرد تازه ای برای شهرهای جدید در نظر گرفته شده است.
    وی افزود: با توجه به سیاست کلی نظام مبنی بر استقرار جمعیت در کرانه های جنوبی، اقداماتی در سواحل مکران و خلیج فارس در حال اجرا ست تا آمایش سرزمین در شهرهای جدید، از جمله در جنوب کشور لحاظ شود.
    مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید درخصوص تورم ناشی از احداث شهرهای جدید در کشور گفت: در شهرهای جدید کشور اتلاف منابع صورت گرفته که می تواند صرف توسعه شهری و صرف پیشرفت کشور شود.
    وی ادامه داد: بخشی از منابع مالی کشور در شهرهای جدیدی که متقاضی نداشته اند، حبس شده است ولی نمی توان از آن با عنوان ایجاد تورم در شهرهای جدید یاد کرد.
    معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد میزان کارآمدی شهرهای جدید کشور توضیح داد: رونق شهرهای جدید و برنامه ریزی عملیات اجرایی یک شهر جدید تا رسیدن به 50 درصد جمعیت که نشان از کارآمدی آن می دهد، یک فرایند حداقل 25 ساله است و امیدواریم فاکتورهای متنوعی که در شهرهای جدید داریم این مسیر کارآمدی را تسریع کند.
    وی ادامه داد: برای احداث یک شهر ابتدا باید شرایط و جذابیت های لازم ایجاد شود و سپس کار ساخت آن آغاز شود ولی در برخی شهرها مانند شهرهای جدید خوزستان که بر پایه مسکن مهر ایجاد شد، کار به خوبی پیش نرفت.
    مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید یادآور شد: مجموعه پروژه های عمرانی فاخر در شهرهایی مانند شیرین شهر و رامین شروع شده که چشم انداز روشنی را ترسیم کرده و امید است به رونق این شهرها منتهی شود.
    طاهرخانی درخصوص نازل بودن کیفیت زندگی در شهرهای جدید به عنوان بزرگ ترین چالش این شهرها گفت: نازل بودن کیفیت در شهرهای جدید نسبت به شهرهای مجاور صحت ندارد زیرا شهرهایی مانند شیرین شهر بر پایه ساختار مدرن شهرسازی احداث شده و امکاناتی مانند تصفیه خانه آب هوشمند، سیستم برق زیرزمینی دارند که در دیگر شهرهای استان وجود ندارد.
    وی ادامه داد: اگرچه وضعیت شهرهای جدید از انتظارات ما پایین تر است، اما نسبت به سکونت گاه های مجاور وضعیت مناسبی داشته و از شرایط زیرساختی خوبی برخوردار هستند.
    معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امکانات و زیرساخت ها در بحث آموزش و بهداشت در شهرهای جدیدی مانند شیرین شهر وجود دارد ولی خدمات آموزش و بهداشت در این شهرها نیازمند سکونت مردم در این شهرها است زیرا خدمات به حدی از جمعیت اختصاص می یابد.
    وی درخصوص نحوه تامین مالی شهرهای جدید عنوان کرد: شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت مادر تخصصی با مجموعه ای از شهرها است که برخی به مرحله سوددهی رسیده و از آن ها با عنوان شهرهای فرازمند یاد می شود.
    طاهرخانی گفت: بخشی از بار تامین مالی شهرهایی را که در مرحله آغاز توسعه هستند، بر عهده شهرهای فرازمند و بخش دیگر هم کمک های دولتی است که در قالب ردیف های بودجه به این شهرها تخصیص می یابد.
    مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید درخصوص وضعیت شهرهای جدید استان توضیح داد: از عمر این شهرها زمان زیادی نمی گذرد و در حال حاضر تمرکز ما بر افزایش جذابیت های این شهرها به منظور جذب قشرهای مختلف اجتماعیبه سکونت درآنهاست.
    وی ادامه داد: هسته اولیه این شهرها، تاکید بر مسکن مهر بوده که با توجه نوع ساخت، نتوانسته متقاضی لازم را جذب کند بنابراین تلاش ما این است تا با ایجاد فضاهای تفریحی و گردشگری متنوع و با احداث مجموعه باغ ویلاها و واحدهای ارزان تر، ترکیب جمعیتی شهر متنوع تر شده و برای اقشار متوسط و بالای اجتماع مشوق ایجاد کنیم و در عین حال تلاش داریم تا زیرساخت ها و خدمات پایه را ایجاد کنیم.
    طاهرخانی یادآور شد: بیش از 10 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید خوزستان وجود دارد که حدود 8 هزار واحد آن ها فاقد متقاضی است ولی روند توسعه این شهرها در یک سال گذشته سرعت گرفته و چشم انداز روشنی پیش روی این شهرها است.
    شهر جدید شیرین شهر نزدیکترین مسکن مهر به مرکز استان بوده که در سال 1383 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید. این شهر جدید در 23 کیلومتری جنوب غربی اهواز واقع شده و تاکنون 270 خانوار در ان ساکن شده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار