مدیران خودروعصر اعتبار

کشف گور دسته‌جمعی در چهارمین شهر مهم اسلام در ایران+تصویر

عصر ساختمان- یک مسؤل میراث فرهنگی از کشف بقایای کوره‌های سفال‌پزی و گور دسته جمعی در شهر تاریخی (جرجان) در شمال ایران به عنوان یکی از چهار شهر مهم دوران اسلامی بعد از شهر ری، نیشابور و توس خبر داد.

کشف گور دسته‌جمعی در چهارمین شهر مهم اسلام در ایران+تصویر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، ابراهیم کریمی - مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان اظهار داشت: گروه کاوش و گمانی‌زنی شهر تاریخی گرگان (جرجان) به سرپرستی محمد مرتضایی عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی از تاریخ 20 آذر 1396 برای انجام بررسی و گمانه‌زنی فصل هفتم پژوهش‌های باستان‌شناسی شهر تاریخی جرجان به شهرستان گنبد کاووس اعزام شد و فعالیت خود را شروع کرد.

    وی ادامه داد: در این فصل از کاوش بقایایی از کوره‌های سفال‌پزی کشف شد که در آن سفالینه‌های معروف شهر تاریخی گرگان (جرجان) پخت می‌شده است و در موزه‌های معتبر دنیا نگهداری می‌شود و منصوب به این شهر تاریخی است.

    کریمی اضافه کرد: علاوه بر کشف کوره‌های سفال‌پزی در کاوش‌ها سه‌پایه‌های نگهدار سفال و توپی‌های کوره سفال‌پزی نیز کشف شد.

    وی در ادامه به کشف گور دسته جمعی در فصل هفتم کاوش این شهر تاریخی اشاره کرد و افزود: در بالای کوره‌های سفال‌پزی گور دسته جمعی کشف شد که ذهن باستان‌شناسان را به خود معطوف کرد و بقایای هفت تا هشت اسکلت کشف‌شده مورد مطالعات انسان‌شناسی و موارد ژنتیکی توسط متخصصان در حال انجام است که در آینده نتیجه این مطالعات در مقالات و کتاب‌ها چاپ و ارائه خواهد شد.

    کریمی با اشاره به سیستم شهرسازی شهر تاریخی گرگان (جرجان) گفت: این شهر بر اساس سیستم شهرسازی احداث شده که دارای شبکه‌های فاضلاب شهری است و خیابان‌های آجر فرش، کوچه‌های فرعی و راسته بازار‌ها و کارگاه‌های صنعتی، مراکز علوم دینی و مذهبی و مساجد هر کدام در یکی از محله‌ها قرار داشتند از مشخصات سیستم شهرسازی این شهر تاریخی است.

    وی در ادامه گفت: یکی از کارگاه‌های تولید سفال در بخش صنعتی این شهر تاریخی نیز کشف شد که امیدواریم با ادامه کاوش‌ها در سال‌های آتی به تاریخ قابل توجهی دست یابیم.

    کریمی عنوان کرد: شهر تاریخی گرگان (جرجان) یکی از چهار شهر مهم دوران اسلامی بعد از شهر ری، نیشابور و توس است که این شهرتاریخی در شهرستان گنبدکاووس قرار دارد و با شماره 726 در سال 1345 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار