مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی تعمدا مسکن مهر را تکمیل نمی‌کند؟

عصر ساختمان:تاخیر و تمدید چند باره در اعلام نهایی زمان اتمام مسکن مهر، این بار به سال ۹۵ رسیده، هر چندکه با وضعیت فعلی، معلوم نیست که قطار مسکن مهر در سال آینده هم به ایستگاه پایانی برسد.

آخوندی تعمدا مسکن مهر را تکمیل نمی‌کند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تسنیم، تاخیر و تمدید چند باره در اعلام نهایی زمان اتمام مسکن مهر، این بار نوبت به سال 95 رسیده، هر چندکه با وضعیت فعلی، معلوم نیست که قطار مسکن مهر در سال آینده هم  به ایستگاه پایانی برسد.
    "احمد اصغری مهر آبادی"  قائم مقام عباس آخوندی در طرح مسکن مهر گفته  است که دولت تدبیر و امید در 2.5 سال نزدیک به  700 هزار واحد مسکن مهر را تکمیل کرده است.
    "مسکن مهر، از جمله طرح هایی بوده که در دولت نهم و به دنبال افزایش شدید قیمت مسکن و در راستای کنترل بازار و خانه دار کردن گروه‌های کم درآمد جامعه بوسیله توزیع زمین رایگان، راه اندازی شد."
    در ابتدا قرار بود که 4 میلیون واحد مسکونی  احداث شود اما بعدتر، این رقم به 2 میلیون و 300 هزار واحدتقلیل یافت که از قرار معلوم، 1.5 میلیون واحد آن به اتمام رسیده و گویا 300 هزار واحد آن هم بدون متقاضی است.
    طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، برنامه امسال دولت تکمیل 300 هزار واحد دیگر از ساختمان های  نیمه کاره بوده اما هنوز معلوم نیست که این مقدار ساخت و ساز در عمل به واقعیت پیوست  یا خیر؟
    به جرات می توان گفت که کم کاری دولت در احداث و تکمیل مسکن مهر در دو سال اخیر صدای بسیاری را بلند کرده است.
    "تجمع چندین باره متقاضیان مسکن مهر در مقابل عمارت بهارستان"، "طنین انداز شدن صدای نمایندگان مردم در صحن مجلس در مخالفت با تعلل دولت در به اتمام رساندن این طرح" و "متضرر شدن خریداران مسکن مهر و یاس شدید دارندگان مسکن مهر از تاخیر در اتمام این طرح"، فقط قسمت کوچکی  از نشانه های بزرگ از تعلل وزارت راه در به سرانجام رساندن مسکن مهر بوده است.
    این کم کاری به وضوح خود را در تکمیل و راه اندازی واحد های باقیمانده نشان داده که نمونه آن مهیا نبودن زیر ساخت های آموزشی و بهداشتی و امنیت اجتماعی در مسکن مهر بوده که به دغدغه مهم ساکنان مستقر در همین شهرهای جدید هم  مبدل شده است.
    به نظر می رسد در دو سال آتی، راه اندازی زیر ساخت های انشعاب آب و برق و گاز واحد های مسکن مهربه نتیجه نهایی  منجر نشود.
    وزارت راه و شهرسازی، البته، تکمیل تاسیسات خدمات رفاهی و زیربنایی  مسکن مهر از جمله آب ، برق وگاز  را منوط به تامین اعتبار رقمی در محدوده 5 هزارو  600 میلیارد ریال برشمرده است.
    این وزارتخانه اشاره ای نداشته که این مقدار اعتبار از بودجه دولت تامین خواهد شد یا خیر، اما به نظر می رسد ناکامل ماندن تاسیسات مورد اشاره به نقطه آتشباری بین دو وزارتخانه راه و نیرو تبدیل شده است.
    دست اندرکاران امر، با زیر سوال بردن آمارهای متناقض وزارت راه و شهرسازی از چند صدایی بودن مدیران ارشد این وزارتخانه در اعلام نهایی زمان اتمام مسکن مهر به شدت گلایه مند شده اند.
    هر چند که "عباس آخوندی"، در ابتدای امر، زمان تکمیل مسکن مهر را به سال 1394 موکل کرده بود.
    دولتمردان مدعی اند، که کمر دولت زیر بار تامین اعتبار مسکن مهر خم شده که اشاره آنها گویا به تامین اعتبار  50 هزار میلیارد تومانی برای مسکن مهر بوده و عباس آخوندی  هم طرح مسکن مهر را یک طرح "مزخرف" برشمرد.
    با این حال، "جواد اکبری"، رئیس انجمن صنفی مهندسان مشاور، معمار و شهرساز به «نسیم آنلاین» گفته که دولت کنونی نمی تواند به همه وعده هایی که دولت قبل در طرح مسکن مهر به مردم داده عمل کند و افزوده است که دولت از نظر عملیاتی در بخش ساخت مسکن ،خود را عقب می کشد.
    بر اساس آمارهای رسمی، درحال حاضر از 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر در کل کشور، بیش از یک میلیون و 600 هزار واحد آن به مردم تحویل شده  و 600 هزار واحد مسکونی هم باقی مانده است.
    نمی توان انکار کرد که وعده تکمیل مسکن مهر از سوی مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی، نه تنها به سال 93 وصال نداد بلکه در آخرین اظهار نظرها، زمان تحویل نهایی  به سال 95  موکول شده است.
    ناتوانی وزارت راه و شهرسازی در به سرانجام رساندن طرح مسکن مهر، اکنون گریبان دولت را چاک کرده و بیم آن می رود که مسکن مهر در سال 1395 هم به پایانه نهایی  نرسد.
    پر واضح است که طولانی شدن زمان ساخت و تحویل مسکن مهر بیش از همه به نفع‌ سازنده‌ها  بوده، موضوعی که لااقل زیان آن فقط متوجه خریداران مسکن مهر خواهد شد.
    تا اینجای کار، وزارت راه و شهرسازی نتوانسته از پس  وعده های از پیش گفته خود بر آید، این یعنی ثبت نمره بسیار ضعیف در کارنامه عملی عباس آخوندی و تیم همراه در بزرگترین طرح ملی ساخت مسکن کشور.

    طرحی که قرار بود اقشار ضعیف و فاقد سرپناه را صاحب مسکن سازد؛ هنوز معلوم نیست که عباس آخوندی اتمام مسکن مهر را در اولویت کاری خویش قرار داده یا نه، مگر اینکه یکبار و برای همیشه، آخوندی با بالا زدن آستین همت پرونده مسکن مهر را با به سرانجام رساندن، راهی بایگانی کرده و طرحی نو در اندازد.
    در غیر اینصورت نمی توان امیدوار بود که مجلس حامی مستضعفان، فرصت حضور دوباره را به این وزیر دولت در کابینه  ارایه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو