مدیران خودروعصر اعتبار

سرپرست اداره‌ کل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران:

اصلاح ساختار شهرداری تاثیری بر کاهش نیروی انسانی ندارد

عصر ساختمان- سرپرست اداره‌ کل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار شهرداری تهران یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، تاکید کرد: در احکام برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران پیش‌بینی شده است که طی یک زمان‌بندی مشخص مراحل بازطراحی، تصویب و استقرار ساختار شهرداری به انجام برسد.

اصلاح ساختار شهرداری تاثیری بر کاهش نیروی انسانی ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، سجاد احمدوند در خصوص آخرین وضعیت روند اصلاح ساختار شهرداری تهران و اهمیت آن در تعالی سازمانی اظهار کرد: ساختار سازمانی ابزاری است که سازمان‌ها به وسیله آن بتوانند زمینه لازم برای انجام فعالیت‌ها و تحقق اهداف کلان خود را فراهم کنند البته ساختارهای سازمانی طیف گسترده‌ای را بین ساختارهای وظیفه‌گرا و ساختارهای فرآیندگرا تشکیل می‌دهند که هر سازمان بر اساس بلوغ سازمانی، محیط کار و ذی‌نفعان خود ساختار متناسب را شناسایی، طراحی و عملیاتی می‌کند.

    وی ادامه داد: در کنار موضوع ساختار سازمانی و نوع آن، موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، معماری سازمانی است که این فرصت را به سازمان می‌دهد تا یک نقشه راه مشخص، متشکل از ماموریت‌های اصلی، ساختار متناسب و فناوری‌های لازم را جهت تحقق اهداف سازمان فراهم آورد.

    احمدوند در ادامه با بیان اینکه ساختار فعلی شهرداری تهران با توجه به حجم کار و نیروی انسانی موجود در آن به هیچ‌وجه ساختار متناسبی نیست، اظهارکرد: شهرداری تهران در این زمینه از یکسال پیش کارهای اولیه برای شناخت وضع موجود و مطالعه تطبیقی ساختار شهرداری‌های شهرهای بزرگ دنیا که به وضعیت شهر تهران نزدیک‌تر هستند را در دستور کار قرار داده است تا بتواند زمینه را برای طراحی ساختار متناسب فراهم کند.

    سرپرست اداره‌ کل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران با اشاره به رویکردهای مدنظر برای بازطراحی ساختار گفت: متناسب با این مطالعات صورت گرفته، چند رویکرد پیشنهادی مد نظر قرار گرفت که اولین آن استفاده از مشاوران بین‌المللی و دومین این بود که طرح مدیریت پروژه تدوین شده (RFP) طراحی و بنا به تشریفات قانونی، یک پیمانکار ترجیحاً از بین دانشگاه‌های برتر کشور برای اجرای آن انتخاب شود و سومین طراحی یک مدل تلفیقی بود که راهبری، هدایت و نظارت راهبردی در داخل شهرداری باشد و یک مجری ذی‌صلاح زیر نظر یک کمیته راهبردی به انجام کار بپردازد.

    وی ادامه داد: در این راستا مقدمات کار به گونه‌ای فراهم شده است که در صورت موافقت شهردار تهران، شورای راهبردی اصلاح‌ ساختار تشکیل شود و کمیته‌ها و کارگروه‌های مربوطه اقدامات لازم را جهت اجرایی شدن اصلاح ساختار آغاز کنند.

    احمدوند تصریح کرد: آنچه برای اصلاح ساختار مدنظر شهرداری تهران قرار دارد، رویکرد مشارکتی همه ذی‌نفعان در این ساختار است تا در سایه این تعامل، اصلاح ساختار به بهترین نحو ممکن طراحی و اجرایی شود.

    اصلاح ساختار دغدغه مشترک شهرداری و شورا

    احمدوند در ادامه با تاکید بر اینکه در اصل موضوع اصلاح ساختار شهرداری هیچ اختلاف نظری با اعضای شورای اسلامی شهر تهران نداریم، تصریح کرد: شهرداری تهران در فصل اول برنامه پیشنهادی سوم توسعه خود را متعهد کرده است تا در پایان سال دوم برنامه، پروژه بازطراحی ساختار را تا مرحله تصویب پیگیری کند.

    وی افزود: آنچه که شورای شهر تهران در خصوص طرح کاهش معاونت‌ها و حذف پست قائم‌مقام و مشاور از ساختار شهرداری ارائه کرده است نیاز به بررسی بیشتری دارد و ما معتقدیم که اصلاح ساختار باید بر مبنای ماموریت‌های شهرداری در افق برنامه محقق شود.

    سرپرست اداره‌ کل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران با اشاره به اینکه تعیین نصاب عددی معاونت‌ها باید در مراحل طراحی ساختار مشخص شود، اظهار کرد: نمی‌توان نسخه‌ای برای شهرداری آماده کرد که جوابگوی ماموریت‌های آن نباشد. اگر برنامه سوم توسعه به تصویب شورای شهر برسد، بر اساس چشم‌انداز و ماموریت‌های شهرداری تهران اهداف سازمان تا لایه‌های عملیاتی مشخص و بنا به حجم کار برآورد شده، اصلاح ساختار پیگیری خواهد شد.

    وی به مواد 3، 5 و 117 قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی از شمول مربوط به این قانون خارج است اما در ماده 112 قانون استخدام کشوری تاکید شده است که تمام سازمان‌های مشمول و غیرمشمول این قانون باید ساختار را با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی کشور سازماندهی کنند.

    احمدوند با تاکید بر اینکه ما به الزامات قانونی اصلاح ساختار در برابر شورای شهر تهران و سازمان امور اداری و استخدامی کشور متعهد هستیم، اظهارکرد: تا پایان سال دوم اجرای برنامه سوم توسعه شهر تهران، بازطراحی ساختار شهرداری انجام شده است و برای تائید به مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا در سال‌های سوم و چهارم برنامه نیز مقدمات اجرای آن فراهم و اعمال شود.

    اصلاح ساختار تاثیری بر تعداد نیروها ندارد

    وی همچنین با بیان اینکه اصلاح ساختار تاثیری در تعداد و هزینه حقوق پرداختی به نیروهای رسمی ندارد، تاکید کرد: نباید تصور کنیم که با اصلاح ساختار تعداد نیروها یا هزینه تحمیلی ناشی از پرداخت حقوق به نیروهای مشمول کم می‌شود بلکه باید توجه داشته باشیم که همزمان با اصلاح ساختار موضوع خروج هدایت شده و جذب برگزیده را هم مدنظر قرار دهیم.

    سرپرست اداره‌ کل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران همچنین به تعامل خوب با کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر برای تدوین احکام پیشنهادی برنامه سوم توسعه شهر تهران اشاره کرد و گفت: اداره کل تشکیلات و بهبود روش‌ها با هماهنگی معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری، پیشنهادات و نظرات خود را در جلسه‌ای با کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران ارائه کردند که در نتیجه همه احکام پیشنهادی با نظرات کمیته مربوط تدوین و به کمیسیون ارائه شد تا در مراحل بعدی و در صورت تائید در متن اصلی برنامه قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی