مدیران خودروعصر اعتبار

مدرس اقتصاد:

مسکن مهر به تنهایی عامل تورم نیست

عصر ساختمان- مدرس اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مسکن مهر به اسم دولت نوشته شده است و همین موضوع باعث می‌شود تحلیل‌ها تا حدودی سخت شود، گفت:‌ اتکای مسکن مهر به پایه پولی موجب رشد نقدینگی شده است اما اینکه بگوییم اگر مسکن مهر نبود تورم رخ نمی‌داد درست نیست.

مسکن مهر به تنهایی عامل تورم نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، حسین درودیان امروز در بررسی ابعاد پولی مسکن مهر با اشاره به اینکه مسکن مهر به هر حال به اسم دولت نوشته شده است و همین موضوع باعث می‌شود تا تحلیل‌ها تا حدودی سخت شود، گفت: مسکن مهر بعدها به سوژه‌ای برای کشمکش‌های سیاسی، تبدیل شد، پس به هر حال قصد ما تحلیل هیچ دولتی نیست. این اقدامات کنش‌گرانه و دست و پا زدن دولت برای اینکه کاری انجام دهد شایسته تقدیر هست، اما در چند سال گذشته قحطی زیادی در اقدامات وجود داشت.

    وی در تحلیل خود و نقد فنی مسکن مهر گفت: اتکای مسکن مهر به پایه پولی موجب نقدینگی شده است کما اینکه رئیس جمهور به پایه پولی مسکن مهر اشاره کرد. پیش‌فرض این است که بدون مسکن مهر می‌توانیم رشد نقدینگی را متوقف کنیم.

    مدرس اقتصاد دانشگاه تهران افزود: وقتی تورم در سال 90 به 20 درصد و در سال 92 به 35 درصد رسید باید گفت که تاریخ همواره نشان داده، متوسط تورم در ایران در 40 سال 17 درصد بوده است. به زعم بنده این است که گزاره‌ها مخدوش است و در دهه هشتاد اثر تغییر شکل نظام بانکی و ورود بانک‌های خصوصی و راه‌اندازی بازار بین بانکی باعث می‌شود که نظام بانکی به دهه هفتاد و شصت برگردد.

    وی افزود: پس نظام بانکی و رشد نقدینگی در دهه هشتاد یک رشد درون‌زایی پیدا می‌کند، یعنی عوامل رشد نقدینگی یک مقدار از عوامل رشد پایه پولی مجزا می‌شود. در دوره‌ای که مسکن مهر اجرا می‌شود، نظام بانکی ما روی دوری افتاده که با کنترل پایه پولی نمی‌توانیم نقدینگی را کنترل کنیم.

    درودیان تصریح کرد: جهش رشد پایه پولی و تورم در دوره مسکن مهر نداریم. در سال 89 رشد پایه پولی 13.7درصد بود و در سال 91 رشد پایه پولی 27درصد بود. پس بیشترین عامل رشد پایه پولی را باید کسری حساب هدفمندی یارانه‌ها دانست.

    به گفته وی با تأکید براینکه اگر بخواهیم این طور عنوان کنیم باید بگوییم که رشد بالایی که در پایه پولی سال 91 رخ داد از ناحیه مسکن مهر نیست. چرا که مسکن مهر شاید یک اتفاق جدیدی بود، اما رشد پایه پولی که جدید نبود.

    مدرس اقتصاد دانشگاه تهران گفت:‌ تورم ما در آن سال‌ها تورم رکودی بود، یعنی جهش نرخ ارز،‌کاهش فروش نفت و قطع واردات مشکلاتی برای اقتصاد کشور ایجاد کرد.

    درودیان عنوان کرد: پس اگر تکانه‌های اقتصادی و تورمی حاکی از جهش نرخ ارز و کاهش فروش نفت ایجاد نمی‌شد، مسکن مهر در سطح متوسط 16 تا 17درصد تورم را ایجاد می‌کرد.

    وی افزود: تورمی که در حال حاضر به وجود می‌آید و اگر کالایی گران می‌شود، در کارخانه گران می‌شود و دلیل آن شوک‌های عرضه است.

    *درآمد ارزی در سال 90 به 110 میلیارد دلار رسید

    به گفته مدرس اقتصاد دانشگاه تهران، در سال 89 حدود 90 میلیارد دلار درآمد داشتیم و در سال 90 این عدد به بالای 110 میلیارد دلار رسید و در سال 91 این عدد به 60 میلیارد دلار کاهش یافت و همین باعث شد، با تکانه‌های اقتصادی مواجه شویم. پس اتفاقاً درآمدهای نفتی باعث شد مسکن مهر بر رشد پایه پولی فشار نیاورد.

    درودیان تأکید کرد: اگر مسکن مهر نبود ما زودتر از سال 92 به اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی برمی‌خوردیم. چرا که از اوایل سال 92 بود که اضافه برداشت‌ها شکل گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو